Influência do mobiliário nas atividades lúdicas em escolares com paralisia cerebral

Autores

  • Franciane Teixeira de Oliveira Universidade Estadual Paulista; Programa de Pós-graduação em Educação
  • Lígia Maria Presumido Braccialli Universidade Estadual Paulista; Departamento de Educação Especial

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19893

Palavras-chave:

Educação especial, paralisia cerebral, mobiliário, adaptação

Resumo

Este trabalho analisou o desempenho de alunos com paralisia cerebral espástica durante a realização de atividades em dois tipos de assentos: lona e madeira. Participaram do estudo onze alunos com paralisia cerebral espástica, maiores de seis anos. Foi utilizado um protocolo de tarefas de membros superiores, adaptado para a realidade brasileira, para verificar se o assento utilizado na cadeira influenciava ou não o desempenho manual desses alunos. A coleta de dados realizou-se com os alunos sentados na cadeira com assento de lona, e na cadeira com o assento de madeira. A análise dos dados foi realizada por meio da pontuação das atividades realizadas nos dois assentos. Pôde-se concluir que todos os participantes apresentaram dificuldades na realização das atividades, devido às suas limitações motoras, visto que exigiam movimentos finos, força de preensão e coordenação, para sua realização efetiva. Foi possível observar, também, que a maioria dos participantes obteve maior pontuação no assento de lona. Além disso, pôde ser verificado que a distribuição topográfica da paralisia cerebral influenciou na realização das atividades.

Referências

Souza AMC, Ferrareto I. Paralisia cerebral: aspectos práticos. São Paulo: Memnon; 1998.

Bax, M. Aspectos clínicos da paralisia cerebral. In: Finnie NR, editor. O manuseio em casa da criança com paralisia cerebral. São Paulo: Manole; 2000. p.8-18.

Lebiedowska MK, Gaebler-Spira D, Burns RS, Fisk JR. Biomechanics characteristics of patients with spastic and dystonic hypertonia in cerebral palsy. Arch Phys Med Rehabil. 2004;85:875-880.

Gauzzi LDV, Fonseca, LF. Classificação da Paralisia Cerebral. In: Lima CLA, Fonseca LF. editores. Paralisia Cerebral: neurologia, ortopedia e reabilitação. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2004.p.37-44.

Rosenbaum P, Dan B, Leviton A, Paneth N, Jacobsson B, Goldstein M.et al. Definition and Classification of Cerebral Palsy. 2005. [acesso em 11 jun2007]. Disponível em: http://www.castangfoundation.net/docs/washington_FINALManuscript.doc

Braccialli LMP, Baraúna MA. Contribuição da fisioterapia no sentar da criança com paralisia cerebral: um estudo de caso. Temas sobre Desenvolvimento. 2002;11(62):56-58.

Bain DS, Ferguson-Pell M. Remote monitoring of sitting behavior of people with spinal cord injury. J Rehabil Research Develop. 2002;39(4):513-520.

Braccialli LMP. Influência da utilização do mobiliário adaptado na postura sentada de indivíduos com paralisia cerebral espástica [tese]. Campinas: Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas; 2000.

Myhr U, Wendt LV. Improvement of functional sitting position for children with cerebral palsy. Develop Med Child Neurol.1991;33:246-256.

Nwaobi OM, Brubaker CE, Cusick B, Sussman M. Electromyographic investigation of extensor activity in cerebral-palsied children in different seating positions. Develop Med Child Neurology. 1983;25:175-183.

Seeger BR, Caudrey DJ, O’mara NA. Hand function in cerebral palsy: the effect of hip-flexion angle. Develop Med Child Neurology. 1984;26:601-606.

Nwaobi OM. Seating orientations and upper function in children with cerebral palsy. Physical Therapy. 1987;67(8):1209-1212.

Myhr U, Wendt LV. Improvement of functional sitting position for children with cerebral palsy. Develop Med Child Neurology.1991;33: 246-256.

Sochaniwskyj A, Koheil R, Bablich K, Milner M, Lotto W. Dynamic monitoring of sitting posture for children with spastic cerebral palsy. Clin Biomechan. 1991;6(3):161-167.

Reid DT, Sochaniwskyj A, Milner M. Instrumentation and a protocol for quantification of upper-limb movement of children with and without cerebral palsy in two sitting positions. J Neurol Rehabil. 1992;6: 25-34.

Myhr U, Wendt LV. Influence of different sitting positions and abduction orthoses on leg muscle activity in children with cerebral palsy. Develop Med Child Neurology.1993; 35(10): 870-880.

Stavness C. The effect of positioning for children with cerebral palsy on upper-extremity function: a review of evidence. Physic Occup Therapy inPediatrics. 2006; 26(3):39-53.

Dupuis CC, Hoshizaki TB, Gledhill R, Batisita WC. Uma comparação biomecânica de dois sistemas de assento para crianças portadoras de paralisia cerebral moderada. Rev Bras Ciência Movimento. 1991; 5: 22-30.

Reid DT. The effects of the saddle Seaton seated postural control and upper-extremity movement in children with cerebral palsy. Develop Med Child Neurology.1996;38:805-815.

Washington K, Deitz JC, White OR, Schwartz IS. The effects of a contoured foam seat on postural alignment and upper-extremity function in infants with neuromotor impairments. Physical Therapy. 2002; 82(11):1064-1076.

Brogren E, Forssberg H, Hadders-Algra M. Influence of two different sitting positions on postural adjustments in children with spastic diplegia. Developmental Medicine Child Neurolog. 2001; 43:534-546.

Utley, A. The influence of perturbing the working surface during reaching and grasping in children with hemiplegic cerebral palsy. Disabil Rehabil. 2007;29(1):11-79.

Green EM, Nelham RL. Development of sitting ability, assessment of children with a motor handicap and prescription of appropriate seating systems. Prosthetics Orthotics Internet. 1991;15:203-216.

Kochhann ARS, Canali N, Serafim MAP. Comparação de picos de pressão em assento flexível em portadores de lesão medular e indivíduos normais: uma avaliação por interface de pressão. Acta Fisiátrica. 2004; 11(3): 95-100.

Mcclenaghan BA, Thombs L, Milner M. Effects of seat-surface inclination on postural stability and function of the upper extremities of children with cerebral palsy. Develop Med Child Neurology. 1992; 34: 40-48.

Aissaoui R, Coucher C, Bourbonnais D, Lacoste M, Dansereau J. Effect of seat cushion on dynamic stability in sitting duringa reaching task in wheelchair user swith paraplegia. Archives Physical Medicine and Rehabilitation. 2001Feb; 82:274-281.

Myhr U, Wendt LV, Norrlin S, Radell U. Five-year follow-up of function sitting position in children with cerebral palsy. Develop Med & Child Neurology.1995; 37: 587-596.

Lanzetta D, Cattaneo D, Pellegatta D, Cardini R. Trunk control in unstable sitting posture during functional activities in healthy subjects and patients with multiple sclerosis. Archives Physical Medicine and Rehabilitation. 2004 Feb; 85: 279-283.

Lacoste M, Therrien M, Côté JN, Shrier I, Labelle H, Prince F. Assessment of seated postural control in children: comparison of a force platform versus a pressure mapping system. Arch Physic Med Rehabil. 2006; 87:1623-1629.

Finnie NR. O manuseio em casa da criança com paralisia cerebral. São Paulo: Manole, 2000.

Damiano D, Abel, M, Romness M, Tylkowsky C, Gorton G, Bagley A. et al. Comparing functional profiles of children with hemiplegic and diplegic cerebral palsy in GMFCS levels I and II: are separate needed? Develop Med Child Neurology. 2006; 48: 497-803.

Harbourne RT. Accuracy of movement speed and error detection skills in adolescents with cerebral palsy. Perceptual and Motor Skills. 2001;93(2):419-431.

ThorpeDE, Valvano J. The effects of knowledge of performance and cognitive strategies on motor skill learning in children with cerebral palsy. Pediatric Physic Therapy. 2002; 14(1): 2-15.

Steenbergen B, Utley A. Cerebral palsy: recent insights into movement deviations. Motor Control. 2005; 9: 353-356.

Brown JK, Rensburg VE, Walsh G, Lakie M, Wright GW. A neurological study of hand function of hemiplegic children. Develop Med Child Neurology. 1987; 29: 287-304.

Gordon AM, Duff SV. Relation between clinical measures and fine manipulative control in children with hemiplegic cerebral palsy. Develop Med Child Neurology. 1999; 41: 856-891.

Palisano RJ, Cameron D, Rosenbaum PL, Walter SD, Russel D. Stability of the Gross Motor Function Classification System. Develop Med Child Neurolog.2006; 48: 424-428.

Kapandji AI. Fisiologia articular: esquemas comentados de mecânica humana. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2000.

Gordon AM, Charles J, Duff SV. Fingertip forces during object manipulation in children with hemiplegic cerebral palsy. II: bilateral coordination. Develop Med Child Neurology. 1999; 41: 176-185.

Eliasson AC, Forssberg H, Hung YC, Gordon AM. Development of hand function and precision grip control in individuals with cerebral palsy: a 13-year follow-up study. Pediatrics. 2006;118(4):e1226-e1236.

Potén E, Fridén J, Thornell L-E, Lieber RL. Spastic wrist flexors are more severely affected than wrist extensors in children with cerebral palsy. Develop Medic Child Neurology. 2005; 47: 384-389.

Volman MJM. Spatial coupling in children with hemiplegic cerebral palsy during bimanual circle and line drawing. Motor Control. 2005; 9: 395-416.

Downloads

Publicado

2008-12-01

Edição

Seção

Pesquisa Original