Estudo comparativo da amamentação em casas e em creches Paulistanas e no interior do Piauí
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38592Palavras-chave:
amamentação, contexto de desenvolvimento, rede de apoio, motivação materna, padronizações normatizadoras, cotidiano sécio familiar.Resumo
O presente trabalho objetivou discutir questões atinentes à amamentação comparando o sistema de aleitamento em três contextos de desenvolvimento diversos: um grupo de crianças de famílias de baixa renda, de 0-24 meses de idade, moradoras de uma região urbana da cidade de São Paulo; um grupo de crianças paulistanas, de 4-12 meses, frequentadoras de uma creche no local de trabalho da mãe; um grupo de crianças de 0-3 anos, moradoras da região do Cocal do Estado do Piaui. Os dados foram obtidos por: entrevista com a mãe; observação e videofilmagem; observação e registro do ambiente; entrevista familiar. Os sistemas de aleitamento foram comparados quanto a: idade e motivo do desmame; esquema de aleitamento; e suplementação ao aleitamento; locus do aleitamento; padronizações norrnatizadoras. Concluiu-se que: a idade do desmame esteve associada à motivação materna e à presença/ausência de uma rede de apoio, em que norma s eram confrontadas com a realidade do cotidiano sócio-familiar; generalizações para a população total deveriam ser evitadas sem a consideração de variaveis contextuais; e que os valores da cultura de ocidental de individualismo, separação e autonomia parecem contraditórios com as práticas de aleitamento.Referências
Anderson P. The reproductive role of the human breast. Current Anthropology. 1983;24(1): 25-45.
Bohler E, Bergstrom S. Premature weaning in East Bhutan: only if mother is pregnant again. Journal of Biosocial Science. 1995;27(3):253-265.
Bouville JF. The influence of family environment on the onset and evolution of child malnutrition in an urban African setting. In: XVth Biennial Meeting of the International Society for the Sudies of Behavioral Development,Berne, 1998.
Bryant CA. The impact of kin, friend and neighbor networks on infant feeding practices: Cuban, Puerto Rican and Anglo families in Florida. Social Science and Medicina. 1982;16(20):1757- 1765.
Chalmers B, Ransome OJ, Herman A. Working while breast feeding among colored women. Psychological Reports. 1990;67(3pt 2): 1123-1128.
De Sanctis L. Infnt feeding practices of Haitian mothers in South Florida: cultural beliefs and acculturation. Maternal Child Nursing Journal. 1986;15(2):77-89.
Dettwyler KA. Breastfeeding and weaning in Mali: cultural context and hard data. Social Science and Medicine. 1987;24(8):633-644.
Escriba V, Colmer C, Mas R, Grifol R. Working conditions and the decision to breastfeed in Spain. Health Promotion lnternational. 1994; 9(4): 251-258.
Fanuchi LN, Fanuchi NBA. Mãe rural e alojamento conjunto: avaliação de uma prática no interior. J. Pediatr. 1985;59(5/ó): 483-488.
Grossman LK, Fitzsin-Mons SM, Larsen Alexander JB, Sachs L. The infant feeding decision in low and upper income women. Clinical Pediatrics. 1990;29(1):30-37.
Isler H, Leone C, Quintal VS. Duração do amamentação materno em uma área urbana de São Paulo, Brasil. Bol. of Sanit. Panam., 106(6): 513-522, 1989.
Millard AV. The place of clock in pediatric advice: rationales, cultural themes, and im-pediments to breastfeeding. Social Science and Medicine, 31(2): 211-221, 1990.
Rabinovich ER. O modo de morar e a vida cotidiana como indicadores qualitativos do desenvolvimento infantil: um estudo de uma população de crianças de 0-3 anos na zona rural do Piauí, Brasil. Caderno de Desenvolvimento Infantil, 1(1): p. 47-59, Jul. 1994.
Rea ME, Cukier R. Razões de desmame e de introdução da mamadeira: uma abordagem alternativa para seu estudo. Rev. Saúde Públ. 1988;22(3):184-191.
Santos-Oliveira NG. Amamentação em creche no local de trabalho da mãe. São Paulo, 1996. [Dissertação de Mestrado - Departamento de Psicologia Experimental do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulol.
Scheper-Hughes N. Culture, scarcity, and maternal thinking: maternal de tachment and infant survival in a Brazilian shantytown. EhOS, 13(4): 291-317, Win. 1985.
Siqueira AAE , Oliveira DC, Rabinvovich ER, Santos NG. Instrumentos para o acompanhamento e avaliação do desenvolvimento infantil na Atenção Primária à Saúde. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano. 1992; 2(2):59-99.
Venâncio SL, Monteiro CA. A tendência da prática de amamentação no Brasil nas décadas de 70 e 80. Revista Brasileira Epidemiologia; 1998;1(1):40-49,1998.
Woollett A. Who breastfeeds? The Family and cultural context. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 5(3): 127- 131, jul-sept.1987.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis