"Run for your lives"
Dilemmas of federal university students from Mato Grosso do Sul during pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29isuplp65-74Keywords:
Covid-19, Biopolitics, College Students, Mato Grosso do SulAbstract
This essay will analyze the social effects of covid-19, focusing about the reality lived by the students from the federal universities situated in Mato Grosso do Sul: Mato Grosso do Sul's Federal University (UFMS in portuguese) and Grande Dourados' Federal University (UFGD in portuguese). Considering the initially measures taken like the option for the remote work, by directed studies, with the updating of digital platforms, we have to thinking about how these measures affect directly social weak students' access and stay in college. By this regard, it's possible to think on the limits and contradictions of the policies that don't consider the social variations and, when they are not taken to the democratic debate, they tend to be as dangerous as the pandemic itself, becoming a subtle and perv engine of exclusion.
Downloads
References
ALMEIDA, Luciana Alves Drumond. Pobreza, pessoas com deficiência e a COVID 19. Disponível em: <https://analisecovid19.org/2020/04/18/pobreza-pessoas-com-deficiencia-e-a-covid-19/>. Acesso em 22 abr. 2020.
BUTLER, Judith. 2015. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
FOUCAULT, Michel. 2008. Segurança, território, população. Curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes.
MBEMBE, Achille. 2016. Necropolítica. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 32, v. 2, p. 122-151. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993/7169>. Acesso em: 21 abr. 2020.
MELLO, Luiz; BAPTISTA, Jean. 2020. #SomosTodasVelhos: notas sobre grupo de risco em tempos de pandemia. Memoriaslgbt Disponível em: <https://memoriaslgbt.com/2020/04/07/somostodasvelhos/>. Acesso em: 22 de abr. 2020.
MELLO, Anahi Guedes de; NUERNBERG, Adriano Henrique. 2012. Gênero e deficiência: interseções e perspectivas. Estudos Feministas, Florianópolis, 20(3): 635-655.
MILAN, Ezequias Freire. 2019. Dos “professores de verdade” às “crianças laudadas” do condomínio que ninguém entra: Etnografia em espaços reprodutores de práticas necropolíticas e de (re)existência em Dourados/MS. 2019. Dissertação (Mestrado em ANTROPOLOGIA) - Universidade Federal da Grande Dourados.
OLIVEIRA, Esmael Alves de; ARAUJO, Joalisson Oliveira. 2020. Marcas necropolíticas sobre corpos dissidentes em Mato Grosso do Sul (MS). Perspectivas em diálogo: revista de educação e sociedade, v. 7, p. 295-306.
PRECIADO, Paul. B. 2020. Aprendendo do vírus. Edições n-1. Disponível em: <https://n-1edicoes.org/007>. Acesso em: 21 abr. 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. 2020. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted