Procedimentos didáticos para a apropriação do gênero hipertexto em cursos de Comunicação Social: uma abordagem sociodiscursiva

Authors

  • Adriana Cintra de Carvalho Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Francisco de Assis Universidade de Taubaté (UNITAU)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1808-0820.cali.2007.66615

Keywords:

text genre, hypertext, didatic transposition, didactic sequence.

Abstract

This work aims to discuss the formulation of didatic sequence for teaching hypertext when adopting a methodological model presented by the sociodiscursive interacionism. The discussion tells us how hypertext diversity and its variability in terms of manifest reveal the difficulties to define the hypertext as a genre or a macrogenre as well as how to identify its characteristics when used by the author of the text. As a response to these barriers, this article intends to show some ways for developing a teaching method of hypertext in Social Communication courses using the web design as a reference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adriana Cintra de Carvalho, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Doutoranda em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Lingüística Aplicada pela UNITAU. Professora da UNITAU e da Faculdade Dehoniana.
  • Francisco de Assis, Universidade de Taubaté (UNITAU)
    Pós-graduando em Jornalismo Cultural pela UMESP. Bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela UNITAU e pesquisador do Núcleo de Pesquisa e Estudos em Comunicação (NUPEC), da mesma instituição

Published

2007-12-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Procedimentos didáticos para a apropriação do gênero hipertexto em cursos de Comunicação Social: uma abordagem sociodiscursiva. (2007). Caligrama (São Paulo. Online), 3(3). https://doi.org/10.11606/issn.1808-0820.cali.2007.66615