“Substitutos da presença”: imigrantes italianos(as), retratos e fotografias
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i2p165-177Keywords:
Italian immigration, Family memory, Life stories, Family fotosAbstract
The article looks closely to the Italian “great migration”to Brazil, from photographs kept by immigrants throughout their lives. They are "fragments of reality" that reveal cultural marks of another time, experiences and trajectories of life. The historians are responsible for asking these “documents/monuments”. Thus, theoretical premises are presented for understanding these sources as artifacts and memory supports; and Oral History as an approach to the analysis of narratives woven by the owners of the images. It was noticed that the photos constituted images-messages for immigrants to “attest”to distant relatives who had good living conditions, whicho were not always real. Today, such images allow the construction of the identityof the Italian group in Brazilian lands.
Downloads
References
BARTHES, R.A Câmara Clara.Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, W.(1987). Pequena história da fotografia. In:----Magia e técnica, arte e política:ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987. Vol.1.
BIAGIONI, P.L. Immagini immaginate -Storie d’emigrazione (1870-1940) attraverso le immagini dell’Archivio Paolo Cresci. In: OSTUNI, M.R.et al.Il perche andiedi in America...: Immagini dell’emigrazione lucchese: La Valle del Serchio. Lucca: MariaPacini Fazzi Editore, 2001, p. 15-26.
CANCLINI, N.G.(1987). Fotografia e ideologia: seus pontos comuns. In:II COLÓQUIO LATINO-AMERICANO DE FOTOGRAFIA. FEITO na América Latina.Rio de Janeiro: FUNARTE: Instituto Nacional de Fotografia, 1987. p. 13-18.
CORTI, P. L’emigrazione:storia fotografica della società italiana.Roma: Ed. Riuniti, 1999.
DUBOIS, P.O ato fotográficoe outros ensaios.Campinas:Papirus, 1994.
GIBELLI, A. Andar per funghi, trovare l’America. Il senso di una ricerca. In:La vie delle Americhe. L’emigrazione tra evento e racconto:catalogo della mostra.Genova: Sagep Editrice, 1989. p. 9-12
LE GOFF, J. Documento/Monumento. In: ----.História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1994. p. 535-549.
MAUAD, A.M. Através da imagem: possibilidades teórico-metodológicas para a análise de fotografias como fonte histórica. In: SEMINÁRIO PEDAGOGIADA IMAGEM, IMAGEM DA PEDAGOGIA, 1995.Anais...Niterói: [s.ed.],p. 21-31.
ORTOLEVA, P. Una fonte difficile. La fotografia e la storia dell’emigrazione. Altreitalie, n.5, anoIII, p. 121-157, aprile 1991.
OSTUNI, M.R. Dalla Valle del Serchio all’America: ‘perche andiedi. In: OSTUNI, M. R. et. al. (a cura di) Il perche andiedi in America... Immagini dell’emigrazione lucchese. La Valle del Serchio. Archivio Paolo Cresci per la storia dell’emigrazione italiana.Lucca: Maria Pacini Fazzi Editore, 2001.
PEREIRA, S.M.Mulheres imigrantes italianas e suas “caixinhas de lembranças”: memória e identidade delimitando a fronteira étnica e construindo identidades (1889-1948). 2003.Dissertação (Mestrado) -ICHS, UFRRJ, Niterói. 110 p.
PEREIRA, S. M.Entre histórias, fotografias e objetos: imigração italiana e memórias de mulheres.2008.Tese (Doutorado em História Social) –Instituto de Ciências Humanas e Filosofia,Universidade Federal Fluminense, Niterói.
PORTELLI, A. O que faz a história oral diferente.Proj. História, São Paulo, n. 14, p. 25-39, fev.1997.
SONTAG, S. Ensaios sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Editora Arbor, 1981.
VASQUEZ, P.Olha o ‘passarinho’!:uma pequena história do retrato. In:FREYRE,G.et al.O retrato brasileiro:fotografias da Coleção Francisco Rodrigues, 1840-1920.Rio de Janeiro: FUNARTE/Núcleo de Fotografia, Fundação Joaquim Nabuco,1983.p. 27-34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Syrléa Marques Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.