The worst example: an film analysis of Dracula 3000

Authors

  • Victor Finkler Lachowski Universidade Federal do Paraná
  • Osmar Serafim Buzinhani Filho Universidade Federal do Paraná
  • Lucas Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2675-7265.v1i2p144-173

Keywords:

Dracula 3000, Film Analysis, Myths, Pop Culture, Mythical Trans-temporality, Archetypes

Abstract

This article performs a film analysis on the work Dracula 3000 (ROODT, 2004). For this purpose, it discusses the presence of myths and its relocation from pop culture to a new temporality under a capitalist logic, Sci-fi narratives and the connection between myths and archetypes in the characters' plot. As a result, it shows a market-oriented logic under its development, that recapitulates myths through archetype-based characters, eyeing profit with cultural production. In that regard, myths stay alive inside culture and popular knowledge. Another conclusion was that the film content majoritarily fit into the Sci-fi genre, despite utilizing several elements from fiction to justify itself, as well as dialogues between horror and action to facilitate direction and plot decisions.

Author Biographies

  • Osmar Serafim Buzinhani Filho, Universidade Federal do Paraná

    Graduando em Jornalismo na Universidade Federal do Paraná (UFPR).

  • Lucas, Universidade Federal do Paraná

    Graduando em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

References

A VIAGEM DE CHIHIRO. Direção: Hayao Miyazaki. Produção: Toshio Suzuki. Roteiro: Hayao Miyazaki. Intérprete: Joe Hisaishi. Japão: Studio Ghibli, 2001. (125 min.), son., color.

ADOROCINEMA. Drácula 3000 - Escuridão Infinita. 2004. Disponível em: https://www.adorocinema.com/filmes/filme-145411/. Acesso em: 07 dez. 2020.

ANAZ, Sílvio Antonio Luiz. Teoria dos arquétipos e construção de personagens em filmes e séries. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, [S. l.], v. 47, n. 54, p. 251-270, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/159964. Acesso em: 25 maio 2021.

ASIMOV, Isaac. Eu, Robô. 1ª edição. São Paulo: Editora Aleph, 2014.

CAMARGO, Hertz Wendel de. Mito e filme publicitário: estruturas de significação. Londrina: EDUEL - Editora da Universidade Estadual de Londrina, 2013.

CAMPBELL, Joseph. O Herói de Mil Faces. Trad. Adail Ubirajara Sobral. 10. ed. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 1997.

CASTRO, Fábio Fonseca de. Temporalidade e quotidianidade do pop. In: SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogério (orgs.). Cultura Pop. Salvador/Brasília: EDUFBA/Compós, 2015. p. 35-44.

CONTER, Marcelo Bergamin; TELLES, Marcio; ARAUJO, André. O Revirtual: a memória da memória na cultura pop. In: SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogério (orgs.). Cultura Pop. Salvador/Brasília: EDUFBA/Compós, 2015. p. 93-108.

DRACULA 2000. Direção: Patrick Lussier. Produção: W. K. Border e Joel Soisson. Roteiro: Joel Soisson e Patrick Lussier. Intérprete: Marco Beltrami. 2000. (105 min.), son., color.

DRACULA 3000. Direção: Darrell Roodt. Produção: David Wicht. Roteiro: Ivan Milborrow e Darrell Roodt. Intérprete: Michael Hoenig. África do Sul: Film Afrika e Apollopromedia, 2004. (86 min.), son., color.

DRÁCULA: A História Nunca Contada. Direção: Gary Shore. Produção: Michael de Luca. Roteiro: Matt Sazama e Burk Sharpless. Intérprete: Ramin Djawadi. Estados Unidos: Legendary Pictures Michael de Luca Productions, 2014. (92 min.), son., color.

DRÁCULA de Bram Stoker. Direção: Francis Ford Coppola. Produção: Francis Ford Coppola, Fred Fuchs e Charles Mulvehill. Roteiro: James V. Hart. Intérprete: Annie Lennox e Wojciech Kilar. Estados Unidos: Columbia Pictures, 1992. (128 min), son, color.

HARRY POTTER e a pedra filosofal. Direção: Chris Columbus. Produção: David Heyman. Roteiro: J.K. Rowling e Steve Kloves. Música: John Williams. Estados Unidos, Reino Unido: Heyday Films, 1492 Pictures, 2001. (152 min.), son., color.

JUNG. Carl Gustav. Arquétipos e o inconsciente coletivo. Trad. Dora Mariana R. Ferreira da Silva e Maria Luiza Appy. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

KILL BILL. Direção: Quentin Tarantino. Produção: Lawrence Bender. Roteiro: Quentin Tarantino e Uma Thurman. Intérprete: RZA. Estados Unidos: Miramax, A Band Apart, Super Cool ManChu, 2003. (111 min.), son., color.

MANO, Gustavo; CORSO, Mário.; WEINMANN, Amadeu de Oliveira. Psicanálise e cultura pop: os mitos no contemporâneo. Psicol. USP, São Paulo, vol. 29, no. 1, . p. 78-86, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/xHvhVQNxDN3Z65rMkbkJqrm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 nov. 2020.

NOGUEIRA, Luís. Manuais de cinema II: gêneros cinematográficos. 1. ed. Covilhã/Portugal: LabCom Book, 2010.

NOSFERATU. Direção: F. W. Murnau. Produção: Albin Grau. Roteiro: Henrik Galeen. Alemanha: Prana-Film, 1922. (94 min.), P&B.

O SENHOR DOS ANÉIS: A Sociedade do Anel. Direção: Peter Jackson. Produção: Peter Jackson. Roteiro: J.R.R. Tolkien, Fran Walsh, Philippa Boyens e Peter Jackson. Intérprete: Howard Shore. Estados Unidos, Nova Zelândia: WingNut Films, The Saul Zaentz Company, 2001. (178 min.), son., color.

SANTANA, Gelson. O líquido céu do futuro: o cinema de ficção científica na cultura pop. In: SÁ, Simone Pereira de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogério (orgs.). Cultura Pop. Salvador/Brasília: EDUFBA/Compós, 2015. p. 151-164.

STOKER, Bram. Drácula. Trad. Marcia Heloisa. Cajamar: Darkside, 2018.

VANOYE, Francis.; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Trad. Marina Apenzeller. 2. ed. Campinas: Papirus, 2002.

VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. Trad. Ana Maria Machado. 5. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

Published

2021-09-02

Issue

Section

Artigos e resenhas - Tema Livre