ETHICS AND AESTHETICS IN “ESTÃO APENAS ENSAIANDO”, BY BERNARDO CARVALHO

Authors

  • Márcio Felipe da Silva Universidade Federal de Mato Grosso
  • Vinícius Carvalho Pereira Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i21p91-105

Keywords:

Ethics; Aesthetics; Mimesis; Representation; Art

Abstract

In certain circumstances, seeing fictional writing as another dimension of reality seems to be equivalent to supposing that the wonder of a magic trick did not lie in the technical ingeniousness by which our senses are deceived, but in the idea that, for an instant, the laws of Physics were really suspended and a person levitated, or two bodies occupied the same space simultaneously. In the light of Ortega y Gasset’s considerations about the autonomy of the artistic object in relation to the reality the general public cannot do without when dealing with art, the short story “Estão apenas ensaiando”, by Bernardo Carvalho, is abundant with reading possibilities that highlight a clash between ethics and aesthetics, due to both its content and its expression. Therefore, in this analysis of Carvalho’s short story, we apply Gasset’s allegory and Adorno’s and Brecht’s ethical and narrative reflections in order to show how the chronological order between a catastrophic event and an artistic object that bears resemblance to it are little important in the interdiction of the aesthetic discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Márcio Felipe da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso

    Mestrando em Estudos de Linguagem e Licenciado em Letras: Português/Literaturas pela UFMT.

  • Vinícius Carvalho Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso

    Professor do Departamento de Letras e do PPG de Estudos da Linguagem, na UFMT. Doutor em Ciência da Literatura pela UFRJ.

References

ADORNO, Theodor W.; DE ALMEIDA, Jorge Miranda. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

BARROS, Manoel de, O livro das ignorãças, 12. ed., Rio de Janeiro, Record, 2006.

BRAITH, Beth. A personagem. 3ª. ed. São Paulo: Ática, 1987.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria. Belo Horizonte: UFMG, 2001.

HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2006.

ISER, Wolfgang. Os atos de fingir ou o que é fictício no texto ficcional. Teoria da literatura em suas fontes, v. 2, p. 955-987, 2002.

MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. Editora Cultrix, 2013.

MORICONI, Italo. Os cem melhores contos brasileiros do século. Objetiva, 2000.

NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado Humano: um livro para espíritos livres. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

ORTEGA Y GASSET, José. A desumanização da arte. Trad. Ricardo Araújo, v. 5, 2001.

PERNIOLA, Mario. Pensando o ritual: sexualidade, morte, mundo. Trad. Maria do Rosário Toschi. São Paulo: Studio Nobel, 2000.

PIGLIA, Ricardo. Notas de um diário. Folha de São Paulo, trad. Paulo Werneck. São Paulo, jan. 2011. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrissima/il0901201107.htm>. Acesso em: 12 mar. 2017.

PLATÃO. A república. In: A República. 2000.

REYNOLDS, Simon. Lawrence circles Palahniuk's 'Survivor'. Digital Spy Magazine. London, ago. 2008. Disponível em: <http://www.digitalspy.com/movies/news/a123069/lawrence-circles-palahniuks-survivor/>. Acesso em: 17 abr. 2017.

RICHARDSON, Anna. The ethical limitations of Holocaust literary representation. ESharp, v. 5, 2005.

WOOD, James. Como funciona a ficção. Trad. Denise Bottman. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

Published

2018-11-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Silva, M. F. da, & Pereira, V. C. (2018). ETHICS AND AESTHETICS IN “ESTÃO APENAS ENSAIANDO”, BY BERNARDO CARVALHO. Revista Criação & Crítica, 21, 91-105. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i21p91-105