The female writing: harassment and feminicide in the short story Venha ver o pôr-do-sol, by Lygia Fagundes Telles
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p121-144Keywords:
Representation crisis, Gender, Literature of female authorship, CharactersAbstract
This work aims to analyze the female character representation crisis in the short story Venha ver o Pôr-do-sol, by Lygia Fagundes Telles, from the perspective of the literature of female authorship and the violence experienced by the protagonist. The short story uses well-defined aesthetic reasons when working with concepts such as gender, identity, subjectivity and the way these concepts influence the elaboration and actions of the characters. From the first line of the text to its outcome there is the focus on the characters and the valorization of the spatial element as responsible for the dark and mysterious effect that is evident throughout the text. The focus on these narrative elements and the way the writer works on the themes pertinent to the literature of female authorship favor the possibility of recognizing that Venha ver o Pôr-do-sol is a short story in which Telles consolidates herself as one of the representatives of this type of literature in Brazil. This paper initially presents a review referring to the development of literature of female authorship and the relationship between this literary moment and the writing of Lygia Fagundes Telles, and then it proposes an analysis of the short story under the bias of violence against women, considering the gender and the constitution of the identity of the characters.
Downloads
References
ALMEIDA, Júlia Lopes de. Eles e elas. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1922.
BONNICI, Thomas. Teoria e crítica literária feminista: conceitos e tendências. Maringá: Eduem, 2007.
BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Trad. Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.
BUTLER, Judith P. Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. 6º Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
CHAUÍ, Marilena. “Participando do Debate sobre Mulher e Violência”. In: FRANCHETTO, Bruna, CAVALCANTI, Maria Laura V. C. e HEILBORN, Maria Luiza (org.). Perspectivas Antropológicas da Mulher. São Paulo: Zahar, 1985, p. 23-62.
COELHO, Nelly Novaes. “A literatura feminina no brasil contemporâneo”. Língua e Literatura, v. 16, n. 19, p. 91-101, 1991. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/linguaeliteratura/article/view/116009/113675. Acesso: 20 mai. 2020.
COELHO, Nelly Novaes. Dicionário crítico de escritoras brasileiras. São Paulo: Escrituras, 2002.
DEL PRIORE, Mary. História da Mulheres no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2012.
DIMAS, Antonio. Garras de Veludo. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
DUARTE, Constância Lima. “Arquivos de mulheres e mulheres anarquivadas: histórias de uma história mal contada”. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea. Brasília, n. 30, p. 63-70, jul./dez. 2007. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/9136/8143. Acesso 20 mai. 2020.
EVARISTO, Conceição. “Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade”. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 13, n. 25, p. 17-31, 2009.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
GOMES, Carlos Magno. “Literatura e performances políticas sobre a violência contra a mulher”. Pontos de Interrogação. v. 7, n. 2, p. 107-119, jul./dez., 2017. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/4498. Acesso:14 mai. 2020.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Thomas Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
LUCAS, Fábio. “A ficção giratória de Lygia Fagundes Telles”. Travessia. Florianópolis, n. 20, p. 60-77, jan./jul., 1990. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/travessia/article/view/17317/15886. Acesso: 20 jan. 2020.
MENDONÇA, Verônica Cristina Pinto. Possibilidades do trabalho com a literatura de autoria feminina para a leitura crítica de mulheres em privação de liberdade. 2017. 53f. Trabalho de conclusão de curso de pedagogia - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/174378/001062096.pdf?sequence=1. Acesso: 14 mai. 2020.
MOORE, Henrietta L. “Fantasias de poder e fantasias de identidade: gênero, raça e violência”. Cadernos Pagu, n.14, p. 13-44, 2000. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8635341. Acesso: 22 mai. 2020.
SAFFIOTI, Heleieth I. B. “Já se mete a colher em briga de marido e mulher”. São Paulo em perspectiva. São Paulo v.13, n. 4, Oct./Dec. 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-88391999000400009&script=sci_arttext. Acesso: 18 mai. 2020.
TEIXEIRO, Alva Martínez. “Hora de tirar o espartilho – A problemática feminina nos contos de Lygia Fagundes Telles”. Navegações, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 112-117, jul./dez. 2016. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/download/25525/15516. Acesso: 15 mai. 2020.
TELLES, Lygia Fagundes. Antes do baile verde. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
TELLES, Lygia Fagundes. “Mulheres, mulheres”. In: TELLES, L. F. História das mulheres no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2002.
TELLES, Lygia Fagundes. Durante aquele estranho chá. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.
TELLES, Lygia Fagundes. “Venha ver o pôr-do-sol”. In: FERNANDES, Rinaldo de. Contos Cruéis: as narrativas mais violentas da literatura brasileira. São Paulo: Geração editorial, 2006.
TELLES, Lygia Fagundes. José Castello entrevista Lygia Fagundes Telles. Jornal O Globo. Online, 2011. Disponível em: https://blogs.oglobo.globo.com/prosa/post/jose-castello-entrevista-lygia-fagundes-telles-411256.html. Acesso em 21 de maio de 2020.
TELLES, Lygia Fagundes. Lygia Fagundes Telles revê o passado: entrevista. Folha deLondrina. Online, 2007. Disponível em: https://www.folhadelondrina.com.br/folha2/literatura---lygia-fagundes-telles-reve-o-passado-614888.html. Acesso em: 15 de maio de 2020.
XAVIER, Elódia. “Narrativa de autoria feminina na literatura brasileira: as marcas da trajetória”. Leitura, n. 18, p. 87-95, jul./dez. 1996. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/6825/5409. Acesso: 21 mai. 2020.
ZOLIN, Lúcia Osana. “A literatura de autoria feminina brasileira no contexto da pósmodernidade”. Ipotesi, Juiz de Fora, v. 13, n. 2, p. 105 - 116, jul./dez. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ipotesi/article/view/19188. Acesso: 20 mai. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paulo Eduardo Benites de Moraes, Maria Alice Sabaini de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).