Women in Helena Solberg's cinema: between multiple looks and voices, documentaries A Entrevista (1966) and The Double Day (1975)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p161-180

Keywords:

Documentaries, Helena Solberg, Latin America, Women, Identities

Abstract

The attempt to establish an evolutionary line in compared perspective in the analysis of the identities and experiences of women, based on the documentaries A entrevista (1966) and The double day (1975), by Helena Solberg, is also the attempt to apprehend two distinct moments from these works. Its author lived the experience of looking and diving in Latin America only when outside of Brazil, after the AI-5, and already living in the North American capital, Washington. However, when following the trajectory of workers in Latin American cities and villages, in factories or in mining, the strength and multiplicity of being-women are emphasized. Her filmography then definitely turns to social issues that accompany her until recent productions, which keep the choices focused on women, perhaps, her main theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Meire Oliveira Silva, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras

    Graduação: Bacharelado e Licenciatura em Letras, pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH), da Universidade de São Paulo (USP). Mestrado e Doutorado em Teoria Literária e Literatura Comparada (DTLLC) na obra de Joaquim Pedro de Andrade (estudos comparados de Literatura e Cinema).

References

A ENTREVISTA. Direção: Helena Solberg. Brasil, 1966, p&b, 19 min.

ANZALDÚA, Gloria. “Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo”. Estudos feministas, Florianópolis, ano 8, 2000.

BARRANCOS, D; ARCHENTI, N. “Feminismos e direitos das mulheres na Argentina: história e situação atual.” In: BLAY, E.; AVELAR, L. (Org.). 50 anos de feminismo: Argentina, Brasil e Chile. São Paulo: Edusp, 2017.

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

CASTILLO, Ana. MORAGA, Cherríe (Org). Esta puente, mi espalda: voces de mujeres tercermundistas en los Estados Unidos. São Francisco: Ism Press, 1988.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1978.

CINECLUBE DELAS. Retrospectiva Helena Solberg: debate sobre os documentários A Entrevista e A Nova Mulher. Disponível em: https://cineclubedelas.wordpress.com/2018/03/13/retrospectiva-helena-solberg-debate-sobre-a-entrevista-e-a-nova-mulher/ Acesso em: 16.04.2020.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

FRIEDAN, Betty. A mística feminina. Petrópolis: Editora Vozes limitadas, 1971.

GONZÁLEZ, Lélia. “A categoria político-cultura de Amefricanidade.” Revista Tempo Brasileiro. Rio de Janeiro, 92/93; 47/68, jan.-jun., 1988.

LISPECTOR, Clarice. “Amor”. In: Laços de Família. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

LOBATO, Monteiro. Negrinha. Bauru: Edusc, 2000.

LOURO, Guacira Lopes. Sexualidade, gênero e educação. São Paulo: Vozes, 2003.

LUGONES, María. “Colonialidad y género”. Tabula Rasa. Bogotá, n. 9, pp. 73-101, 2008.

MULHERES DO CINEMA BRASILEIRO. Entrevista, fev. 2005, 8ª Mostra de Cinema de Tiradentes. Disponível em: https://www.mulheresdocinemabrasileiro.com.br/site/entrevistas_depoimentos/visualiza/193/Helena-Solberg. Acesso: 20.04.2020

PERRONE-MOISES, Leyla. “Paradoxos do nacionalismo literário na América Latina”. In: Estudos avançados, 1997, vol. 11, n. 30, pp. 245-259.

TAVARES, Mariana. Helena Solberg: trajetória de uma documentarista brasileira. 2011. Tese. 282 f. (Doutorado em Artes). Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

THE DOUBLE day. Direção: Helena Solberg. Estados Unidos, 1975, cor, 53 min.

THE EMERGING Woman. Direção: Helena Solberg. Estados Unidos, 1974, p&b, 40 min.

SIMPLESMENTE Jenny. Direção: Helena Solberg. Estados Unidos, 1977, cor, 32 min.

Published

2021-05-12

How to Cite

Silva, M. O. (2021). Women in Helena Solberg’s cinema: between multiple looks and voices, documentaries A Entrevista (1966) and The Double Day (1975). Revista Criação & Crítica, 29, 161-180. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p161-180