Who is a real woman? - female body and sexuality on The via crucis of the body, by Clarice Lispector

Authors

  • Ana Paula Pereira Comissário Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Rosanne Bezerra de Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p39-54

Keywords:

Clarice Lispector, Literature, Female body, Sexuality, Eroticism

Abstract

This work aims at investigating how the female body and sexuality is portrayed in the short stories He drank me up and Mauá square from the book The via crucis of the body (1991), by Clarice Lispector (1920-1977). Her book depicts a more complex outline of the female body, marked by sexuality and aging issues. We propose an analysis of how gender and sexuality discourses might affect character identity formation, strengthening or discouraging the hegemonic concepts of what it is to be a woman. This analysis is grounded on the feminist literary criticism (ZOLIN, 2009), on Butler’s (2003) notion of abject and performativity, and on Foucault’s (2015) and Paz’s (1994) contributions on body, eroticism, and sexuality. The analyses of the short stories point at the fictional trait of the sex and gender categories, to the extent to which any sex (biologically differentiated body) is an empty body if it lacks a gender that culturally gives meaning to it. Thus, if sex and gender are not natural, we propose a subversion, as the characters of the narratives do, to some extent, adopting performativity that exceeds binary boundaries, in the pursuit of freeing the body and its potentialities.

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Author Biographies

  • Ana Paula Pereira Comissário, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Mestre em Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2018). Possui experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Comparada, atuando, principalmente, nos seguintes temas: gênero, identidade, literatura, escrita feminina e conto.

  • Rosanne Bezerra de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Doutora em Letras (área: Literatura Comparada) pela Universidade Federal da Paraíba (2009), com estágio de doutorado no exterior (CAPES), no Departamento de Teologia na Universidade de Nottingham, Reino Unido (2007-2008), e mestrado em Literatura Comparada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2002). Licenciada em língua e literaturas de língua inglesa pela UFRN em 1999. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Comparada, Teoria da Literatura, Teorias Críticas e Linguística Aplicada e Ensino de Línguas. Atualmente, é Professora Associada do Departamento de Línguas e Literaturas Estrangeiras Modernas na UFRN, atuando no Curso de Letras-Inglês e no Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem na mesma universidade. Realizou o seu pós-doutorado (2015) no Departamento de Literatura Comparada do Centro de Literatura Europeia Moderna, da Universidade de Kent, Reino Unido, por meio do Programa Pesquisa Pós-doutoral no Exterior (CAPES). Investigou o teatro tardio de Samuel Beckett, estabelecendo relações com a tradição filosófica herdada pelo escritor. Autora dos livros: Diagnóstico literário à luz das seis doenças espirituais de Constantin Noica: Esperando Godot e outros casos (edUFRN, 2017); Travessia Poética: temáticas do tempo na poesia de João Cabral (edUFRN, 2016) e Niilismo heroico em Samuel Beckett e Hilda Hilst: fim e recomeço da narrativa (edUFRN, 2012). 

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Published

2021-05-12

How to Cite

Comissário, A. P. P., & Araújo, R. B. de. (2021). Who is a real woman? - female body and sexuality on The via crucis of the body, by Clarice Lispector. Revista Criação & Crítica, 29, 39-54. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p39-54