To stage a desire, to teach

Authors

  • Natalie Lima Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Letras

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p225-252

Keywords:

Theatricality, Romanesque, Roland Barthes, Scenic space

Abstract

This article tries to show how theatricality, in Roland Barthes, was a device he used throughout his production to stage himself and build his figure as an intellectual and writer, as well as to rehearse a new relationship with literature and criticism, more and more scenic, from the last years of its production, especially in the course The preparation of the novel. There, the desire for writing, named by Barthes as “Vouloir-Écrire », becomes spatial and brings with it scenic and romanesque powers. The classroom for The preparation of the novel is then the stage where part of the Barthesian production converges, but it is not resolved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Natalie Lima, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Letras
    Pós-doutoranda no Instituto de Letras da UFF com bolsa FAPERJ-PDR-10, sob a supervisão da Profa. Dra. Diana Klinger. É doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Literatura, Cultura e Contemporaneidade da PUC-Rio, com período sanduíche na Universidade Paris-Diderot (Paris VII). Sua pesquisa atual investiga as relações da arte e da literatura latino-americana dos últimos vinte anos com as ideias de utopia e futuro.

References

BARTHES, R. La préparation du roman (registros em áudio). Disponível em http://ubu.com/sound/barthes.html. Acessado em 6 out. 2016.

BARTHES, R. La préparation du roman. Seuil: Paris, 2015.

BARTHES, R. S/Z. Trad. Nicolás Rosa. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2009.

BARTHES, R. O prazer do texto. Trad. Jacó Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BARTHES, R. Aula inaugural. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2007.

BARTHES, R. A preparação do romance I e II. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BARTHES, R. Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. Leyla Perrone Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003a.

BARTHES, R. Le Neutre. Paris: Seuil/IMEC, 2003b.

BARTHES, R. Écrits sur le théâtre. Paris: Seuil, 2002a.

BARTHES, R.; HEATH, S. “Entretien: a conversation with Roland Barthes”. In: Œuvres complètes III. Paris: Seuil, 2002b, p. 1004-1022.

BARTHES, R. “Lettre à Bernard Henri-Lévy”. In: Œuvres complètes V. Paris: Seuil, 2002c, p. 314-315.

BARTHES, R.; LÉVI, B.-H. “À quoi sert un intellectuel?”. In: Œuvres complètes V. Paris: Seuil, 2002d, p. 364-382.

BARTHES, R. “Durante muito tempo, fui dormir cedo”. In: O rumor da língua. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Brasiliense, 1988.

BARTHES, R. A câmara clara. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, R. Novos ensaios críticos seguidos de O grau zero da escritura. Trad. Heloysa de Lima Dantas, Anne Arnichand e Álvaro Lorencini. São Paulo: Cultrix, 1972.

BIDENT, C. Le geste théâtral de Roland Barthes. Paris: Hermann, 2012.

BRECHT, B. Estudos sobre teatro. Trad. Fiama Hasse Paes Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

COMMENT, B. “Avant-propos”. In: BARTHES, R. La préparation du roman. Seuil: Paris, 2015.

KIFFER, A. Antonin Artaud. Rio de Janeiro: EdUerj, 2016.

KIFFER, A. “A escrita fora de si”. In: GARRAMUÑO, F.; KIEFFER, A. (Orgs.). Expansões contemporâneas: Literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

KRAUSS, R. “Escultura no campo ampliado”. Arte & Ensaios, vol. 17, 2008. pp. 128-137. Disponível em http://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae17_Rosalind_Krauss.pdf. Acessado em 12 set. 2016.

LÉGER, N. “Nota preliminar”. In: BARTHES, R. A preparação do romance vol. 1 – Da vida à obra. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

MARTY, E. Roland Barthes, le métier d’écrire. Paris: Le Seuil, 2006.

NACHTERGAEL, M. Roland Barthes contemporain. Paris: Max Milo, 2015.

NIETZSCHE, F. Ecce Homo: como se chega a ser o que é. Trad. Artur Morão. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2008.

NOVARINA, V. Lumières du corps. Paris: P.O.L., 2006.

PAVIS, P. Uma vida de artista. In: Conferência de encerramento do I Letras Expandidas - Seminário de Pós-Graduação dos alunos do programa Literatura, Cultura e Contemporaneidade, 2012, Rio de Janeiro. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=h41ZsUobYhM&t=899s Acessado em 5 jan. 2017.

PAVIS, P. La mise en scène contemporaine. Paris: Armand Colin, 2010.

PAVIS, P. Modos de saber, modos de adoecer: o corpo, a arte, o estilo, a história, a vida, o exterior. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

SARRAZAC, J.-P. A invenção da teatralidade. Revista Sala Preta, São Paulo, PPGAC, vol. 1, número 13, 2013. Disponível em <http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57531/68222>. Acesso em 12 ago. 2016.

SARRAZAC, J.-P. Le retour au théâtre. Communications, Parcours de Barthes, 63, 1996, pp. 11-22. Disponível em http://www.persee.fr/doc/comm_0588-8018_1996_num_63_1_1953. Acessado em 21 set. 2016.

Published

2021-09-29

How to Cite

Lima, N. (2021). To stage a desire, to teach. Revista Criação & Crítica, 30(30), 225-252. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p225-252