Barthes' dancing words

Authors

  • Julia Bunemer Nojiri Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p431-446

Keywords:

Barthes, Nietzsche, Pleasure, Metaphor, Dance

Abstract

Deeply touched by the writings of the philosopher who claimed the death of God, Barthes likewise claims the death of the author; due to the impossibility of clear and distinct knowledge, his counter theory of the text exposition is to be befitting: fragmented and exposed through metaphor. Thus this article aims to make way to an approach between dance and Barthes’ writing, pointing out the necessity of an exposition style in which concepts are metaphorized and articulated to move, pushed by what is to be asserted instead of science: pleasure. Therefore Nietzsche’s influence upon Barthes will be reviewed, so it can be evidenced the necessity of such a writing, that will climax in Barthes’ The pleasure of the texte, a landmark in his writing life in which theory and sensuality are confounded, as we aim to reveal here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Julia Bunemer Nojiri, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Graduanda em Filosofia com pesquisa em andamento no departamento de Letras Modernas na Universidade de São Paulo. Bolsista do CNPq. julia.nojiri@usp.br

References

BARTHES, R. La préparation du roman. Cours au Collège de France (1978-1979 et 1979-1980). Paris: Éditions du Seuil, 2015.

BARTHES, R. Roland Barthes por Roland Barthes. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

BARTHES, R. Le plaisir du texte. Paris: Éditions du Seuil, 1973a.

BARTHES, R. Le lexique de l’auteur. Séminaire à l’Ecole pratique des hautes études (1973-1974). Paris: Éditions du Seuil, 1973b.

CÍCERO, M, T. Discussões tusculanas. Uberlândia-MG: EDUFU, 2014.

COELHO, M. “Prefácio”. In: VALÉRY, P. A Alma e a Dança e outros diálogos/Paul Valéry: apresentação e tradução, Marcelo Coelho. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 9-13.

GIDE, A. La porte étroite. Paris: Gallimard, [s. d.].

HOUAISS, A.; VILLAR, M. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

LEBRETON, L. “Nietzsche, leitor de Pascal: “o único cristão lógico’”. Dissertatio, Pelotas, v. 48, p. 26-46, 2018.

NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

NIETZSCHE, F. Obras incompletas. São Paulo: Editora 34, 2014.

NIETZSCHE, F. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

NIETZSCHE, F. Além do bem e do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 2005a.

NIETZSCHE, F. Humano, demasiado humano. São Paulo: Companhia das Letras, 2005b.

PASCAL, B. Pensées. Paris: Gallimard, 2000.

PERRONE-MOISÉS, L. Roland Barthes e o prazer da palavra. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/roland-barthes-e-o-prazer-da-palavra/, 14 mar. 2010. Acesso em: 01 jul. 2021.

PINO, C. “Da filiação do pesquisador à filiação do escritor: Roland Barthes e o seminário da crise intelectual”. Remate de Males, Campinas, v. 39, n. 2, p. 830-848, jul./dez. 2019.

PINO, C. “Viver, morrer e matar de escrever: os sacrifícios de Roland Barthes”. Estudos: Linguísticos e Literários, Salvador, n. 42, p. 99-121, jul./dez. 2010.

PLATÃO. A Apologia de Sócrates. Porto Alegre: L&PM, 2008.

VALÉRY, P. A Alma e a Dança e outros diálogos/Paul Valéry: apresentação e tradução, Marcelo Coelho. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

WELLER, S. “Active Philology: Barthes and Nietzsche”. French Studies, Oxford, v. 73, n. 2, p. 217-233, abr. 2019.

Published

2021-09-29

How to Cite

Nojiri, J. B. (2021). Barthes’ dancing words. Revista Criação & Crítica, 30(30), 431-446. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p431-446