The fissure of a bliss: a reading of Hilda Hilst's The Pink Notebook by Lori Lamby (1990) through the work The Pleasure of the text (1973), by Roland Barthes

Authors

  • Flávia Herédia Miotto Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p120-138

Keywords:

Hilda Hilst, Roland Barthes, Bliss, Text of a bliss, Pornography, Eroticism

Abstract

The article aims to analyze Hilda Hilst’s The Pink Notebook by Lori Lamby (1990) along with the Barthesian notions present in the book The Pleasure of the Text (1973). More precisely, we will work on the notion of bliss (jouissance) to verify the hypothesis that the Hilstian work might be characterized by what Barthes called the text of bliss. The porosity between Lacan’s and Barthes’seminars in the 1970s justifies the focus given on Lacan’s bliss conception and its first outlines in Freud’s work. Finally, we will reflect upon how the bliss is shaped in Hilst’s text in order to inquire how the erotic/pornographic language corroborates the transgression that the word aspires to inaugurate. At last, the proposal will be combined with the theoretical assumptions of Sigmund Freud, Jacques Lacan, Georges Bataille, Eliane Robert Moraes, Alcir Pécora, Lúcia Castello Branco, among others. Consequently, the research intends to be a contribution to Hilstian and Barthesian studies in Brazil and Latin America by revisiting their works and offering new (and plural) readings regarding these authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Flávia Herédia Miotto, Universidade de São Paulo
    Mestranda (bolsista CAPES) do Programa de Pós-Graduação de Letras Estrangeiras e Tradução - Área de Estudos Literários e Culturais da Universidade de São Paulo.

References

ABREU, C. F. “A festa erótica de HH”. In: Pornô chic/Hilda Hilst. São Paulo: Globo, 2014.

BATAILLE, G. O erotismo. Trad. Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BATAILLE, G. La part maudite. Paris: Éditions de Minuit, 1949.

BARTHES, R. Sade, Fourier e Loyola. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BARTHES, R. “Le plaisir du texte”. In: Oeuvres Complètes IV. Paris: Éditions du Seuil, 2002a.

BARTHES, R. Roland Barthes par Roland Barthes. In: Oeuvres Complètes IV. Paris: Éditions du Seuil, 2002b.

BARTHES, R. S/Z. In: Oeuvres Complètes III. Paris: Éditions du Seuil, 2002c.

BARTHES, R. O rumor da língua. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Editora Brasiliense, 1998.

BARTHES, R. Lição. Trad. Ana Mafalda Leite. Lisboa: Edições 70, 1997.

BRANCO, L. C. “Por uma retórica do gozo”. In: Literaterras: as bordas do corpo literário. São Paulo: AnnaBlume,1995.

FERRAZ, P. P. “O avesso das frases: metalinguagem, palinódia e epanortose na obra de Roland Barthes”. In: BARBOSA, M. V.; BRITO, S. B.; BRANDINI, L. T., PINO, C. A. (Org.) Novamente, Roland Barthes. Natal: Editora IFRN, 2018. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1660. Acesso em: 9 set. 2021.

FREUD, S. “Além do princípio do prazer”. In: Obras Completas. Rio de Janeiro: IMAGO, 1996.

HANSEN, J. A.; PÉCORA, A. “Tu, minha anta, HH”. In: Pornô chic/Hilda Hilst. São Paulo: Globo, 2014.

HILST, H. “O caderno rosa de Lori Lamby” (1990). In: Da prosa/Hilda Hilst. São Paulo: Companhia das Letras, 2018a.

HILST, H. “Contos de escárnio – Textos grotescos (1990)”. In: Da prosa - Obras completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2018b.

HILST, H. “Amavisse (1989)”. In: Da Poesia - Obras completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

JAUSS, H. R. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.

JAUSS, H. R. “A estética da recepção: colocações gerais”. In: LIMA, L. C. A Literatura e o leitor: textos de estéticas da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

LACAN, J. O Seminário, livro 17: O avesso da Psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1992.

MORAES, E. R. “Da medida estilhaçada”. In: CADERNOS de Literatura Brasileira: Hilda Hilst. São Paulo, n. 8, p. 114-126, 1999.

MORAES, E. R. “Prosa Degenerada”. In: Pornô chic/Hilda Hilst. São Paulo: Globo, 2014.

PÉCORA, A. “Cinco pistas para a prosa de ficção de Hilda Hilst”. In: Da prosa/Hilda Hilst. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

PERRONE-MOISÉS, L. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

PINO, C. A. “The Rhetorical Mission: Barthes’s Seminars from 1964 to 1969”. In: Barthes Studies, 5, p. 53-71, 2019. Disponível em: http://sites.cardiff.ac.uk/barthes/article/the-rhetorical-mission-barthess-seminars-from-1964-to-1969/. Acesso em: 9 set. 2021.

RABELAIS, G. W. A devastação na relação mãe e filha como efeito do gozo feminino. 2012, 90p. Dissertação de Mestrado – Departamento de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

SERTÃ, A. L.; ALMEIDA, S. “Ensaio sobre a dádiva”. In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia, 2016. Disponível em: http://ea.fflch.usp.br/obra/ensaio-sobre-dádiva. Acesso em: 9 set. 2021.

WERNECK, H. “Hilda se despede da seriedade”. In: Pornô chic/Hilda Hilst. São Paulo: Globo, 2014.

Published

2021-09-29

How to Cite

Miotto, F. H. (2021). The fissure of a bliss: a reading of Hilda Hilst’s The Pink Notebook by Lori Lamby (1990) through the work The Pleasure of the text (1973), by Roland Barthes. Revista Criação & Crítica, 30(30), 120-138. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p120-138