Black feminism and interseccionality in the song “Mulher do fim do mundo” (2015) performed by Elza Soares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p51-64

Keywords:

MPB, Elza Soares, Black feminism, Mulher do fim do mundo, Interseccionality

Abstract

In this work, we aim to centrally develop an analysis of the song of the same name to the album's title, Mulher do Fim do Mundo (2015), played by Elza Soares, having as the theoretical contribution the Theory of Intersectionality – debate developed at the national level by Carla Akotirene (2018), Djamila Ribeiro (2018), Heloísa Buarque de Hollanda (2018), among others. We will investigate how the relationship between gender and race occurs in the trajectory of the lyrical i in the song "Mulher do fim do mundo" (Alice Coutinho/ Romulo Fróes), performed by Elza Soares, bringing brief and comparatively other musical instances of Elza in which such ideas are also highlighted. For this, we start from the assumption that the song uses a process of metaphorization of female pain and loneliness, as sentimental meanings diluted in a carnival, making the poetic character leave on the avenue of carnival, to glimpse a trajectory of life in which art (singing) shows itself as an enabling element of the reconfiguration of a space in which other expectations for female voices, other than loneliness and pain, are possible on the avenue, lasts until the end (SOARES, 2015, track 1).

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Author Biography

  • Francis Willams Brito da Conceição, Universidade Federal da Paraíba

    Mestrando em Letras - Área de concentração Literatura, Teoria e Crítica - pelo Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Possui Graduação em Licenciatura Plena em Letras -- Língua e Literaturas Vernáculas pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB); Dedica-se aos Estudos de Gênero na Literatura Contemporânea, Literaturas produzidas por mulheres negras, Representação do corpo e do espaço nas narrativas de autoria feminina, Produção Narrativa de Conceição Evaristo, Teoria da Interseccionalidade, participando do Grupo de Pesquisa "Estudos de Gênero na Literatura e Cultura: campos de tensão e produção" - cadastrado no DGP/CNPq, sob a orientação da Profª Drª Liane Schneider (DLEM/PPGL/UFPB). Recentemente, tem se interessado por corpos em movimentos, escritas femininas afro-diaspóricas, realizando pesquisas acadêmicas em perspectivas comparadas entre os contextos interculturais Brasil/Estados Unidos no GPEFAME - Grupo de Pesquisa em Escritas Femininas Amefricanas, cadastrado no DGP/CNPq, sob a orientação da Profª Drª Danielle de Luna e Silva (DLEM/UFPB). Também, desenvolve pesquisas acadêmicas no Mythos - Núcleo de Estudos da Mitologia Greco-latina, cadastrado no DGP/CNPq. 

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Published

2021-12-30

How to Cite

Conceição, F. W. B. da . (2021). Black feminism and interseccionality in the song “Mulher do fim do mundo” (2015) performed by Elza Soares. Revista Criação & Crítica, 31(31), 51-64. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p51-64