Mainstream in Disenchantment: Tensions between Tim Maia’s Rational Phase and Cultural Industry

Authors

  • Mariana Sbaraini Kapp Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p154-173

Keywords:

Tim Maia, Rational Phase, Cultural Industry, Popular Song

Abstract

Tim Maia’s image and work are marked by contradictions. Therefore, this research aims to analyze the singer’s relationship with the dynamics of the Brazilian cultural industry, which was consolidating in the 1970s. When Tim was at the height of his career, he met Rational Culture and released two albums with this theme through his SEROMA label, which made him one of the first independent artists in Brazil. At the time, the records did not reach the public, but, years later, this phase was rediscovered and redefined by the industry, being considered one of the best moments in the singer’s career. To carry out this study, different narratives about this moment of his career were compared, relating them to concepts of cultural industry and music as a commodity. In conclusion, it was possible to understand that the “cult” image currently attributed to the artist and his work makes their contradictions cohesive. Consequently, the refusal to the cultural industry ends up being a value within that industry itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Indústria Cultural e Sociedade (1947). São Paulo: Editora Paz e Terra, 2020.

ADORNO, Theodor. O Fetichismo na Música e a Regressão da Audição (1938). In: Adorno - Vida e Obra. São Paulo: Nova Cultural, 1996.

ALMEIDA, Fernanda Maria de. Tim Maia: o anti-herói da música brasileira.2014. 103f. Dissertação de Mestrado – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

BARCINSKI, André. Pavões Misteriosos: 1974-1983: a Explosão da Música Pop no Brasil. São Paulo: Três Estrelas, 2015.

BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Era de sua Reprodutibilidade Técnica (1935). Porto Alegre: L&PM, 2019

BROWN, Mano. Entrevista concedida à revista Showbizz, n. 155, jun. 1998.

DIAS, Marcia Tosta. Os Donos da Voz: Indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo Editorial, 2000.

HECK, Paul (org.). Nobody Can Live Forever: The Existential Soul of Tim Maia. Nova Iorque: LuakaBop, 2012.

JAMESON, Fredric. Reificação e utopia na cultura de massa. Crítica Marxista, São Paulo, n. 1, p. 1-25, 1995.

KAPP, Mariana Sbaraini. Over Again: as Repetições nas Canções de Tim Maia. 2018. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

MAIA, Tim. Racional - volume 1. Rio de Janeiro: SEROMA, 1975.

MAIA, Tim. Racional - volume 2. Rio de Janeiro: SEROMA, 1976.

MAIA, Tim. Racional - volume 3. Rio de Janeiro: Abril, 2013.

MAIA, Tim. Teatro Bandeirantes (completo). 1974. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=FvIUpxQ3v_g> Acesso em: 30 de mar. 2020.

MAIA, Tim. Tim Maia. Rio de Janeiro: PolydorPhonogram, 1973.

MAIA, Tim. Tim Maia. Rio de Janeiro: PolydorPhonogram, 1976.

MIDANI, André. Música, Ídolos e Poder - do Vinil ao Download. São Paulo: Nova Fronteira, 2008.

MOTTA, Nelson. Vale Tudo: o som e a fúria de Tim Maia. Rio de Janeiro: Objetiva, 2007.

NEUMANN, Ricardo. Cultura Racional: As leituras do ‘Maior Homem do Mundo’. 2008. 96 f. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal de Santa Catarina.

SUMAN, Katia. “O jabá e a formação do gosto musical: um estudo sobre o mundo das FMs”. In. FISCHER, Luís Auguto; LEITE, Carlos Augusto Bonifácio (Org.). O Alcance da Canção: estudos sobre música popular. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2016.

THAYER, Allen. Tim Maia Racional vols. 1 & 2. New York: Bloomsbury Academic, 2019.

VELOSO, Caetano. Programa Chico e Caetano. 1986. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=rypo-CWBbvc>. Acesso em: 03 out. 2017.

Published

2021-12-30

How to Cite

Kapp, M. S. (2021). Mainstream in Disenchantment: Tensions between Tim Maia’s Rational Phase and Cultural Industry. Revista Criação & Crítica, 31(31), 154-173. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p154-173