Contaminated artworks: Sorting Facts, de Susan Howe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p170-189

Keywords:

Susan Howe, Chris Marker, Literature and cinema, Hybrid forms

Abstract

Susan Howe, by mixing essay, poetry and memoire in her book Sorting Facts, helps to expand the limits of what poet is in contemporaneity. This work analyzes this process. To do so, it starts with a short explanation of the film that inspires the book – Chris Marker’s La Jetée – and then follows the reflections that Susan Howe develops in her book. A poetry stands out here in which presuppositions of modernity – such as the autonomy of art and the specific medium – appear to be destabilized. In this sense, we call contaminated artworks those in which one uses several mediums in its construction, as is the case with Howe's poetry. This contamination helps to redesign the contemporary poetry and even classic formulations, such as the elegy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pedro Henrique Trindade Kalil Auad, Universidade Federal de Alagoas

    Mestre em Teoria da Literatura e Doutor em Teoria da Literatura e Literatura Comparada pelo programa de pós-graduação de Estudos Literários da FALE/UFMG. Professor visitante do PPGLL/UFAL.

References

AGUILAR, Gonzalo & CÁMARA, Mario. A máquina performática: a literatura no campo experimental. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.

BARTHES, Roland. “A retórica da imagem”. In: O óbvio e o obtuso: Ensaios críticos III. Rio De Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

CAMPOS, Haroldo de. Da tradução como criação e como crítica. In: ________. Transcriação. São Paulo: Perspectiva, 2013.

DANTO, Arthur. O que é a arte. Trad. Rachel Cecília de Oliveira & Debora Pazetto. Belo Horizonte: Relicário, 2020.

DERRIDA, Jacques. Espectros de Marx: o Estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

ESPOSITO, Roberto. Bios: biopolítica e filosofia. Trad. Wander Melo Miranda. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

HOISEL, Evelina. Escritores anfíbios: ficções críticas. In: ___________. Teoria, crítica e criação literária: o escritor e seus múltiplos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

HOWE, Susan. The Midnight. Nova York: New Directions Books, 2003.

HOWE, Susan. Encloser. In: BERNSTEIN, Charles (ed.). The politics of poetic form: poetry and public policy. Nova York, Berkley: Roof Books, 2008.

HOWE, Susan. Sorting facts; or, nineteen ways of looking at Marker. Nova York: New Directions Books, 2013.

HOWE, Susan. Spontaneous particulars: the telepathy of archives. Nova York: New Directions Books, 2014.

JAKOBSON, Roman. Decadência do cinema? In: ________. Lingüística. Poética. Cinema. Trad. Francisco Achcar. São Paulo: Perspectiva, 1970.

LUDMER, Josefina. Literaturas pós-autônomas. In: _________. Intervenções críticas. Tradução Ariadne Costa, Renato Rezende. Rio de Janeiro: Azougue: Circuito, 2014.

LUPTON, Catherine. Chris Marker: Memories of the Future. Londres: Reaktion Book, 2005.

MARKER, Chris. La Jetée: cine-roman. Paris: Éditions de l’Éclat, 2008.

NATALI, Marcos. A literatura em questão. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.

PERLOFF, Marjorie. O gênio não original: poesia por outros meios no novo século. Trad. Adriano Scandolara. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

RANCIÈRE, Jacques. Tempos modernos: arte, tempo, política. Trad. Pedro Taam. São Paulo: n-1 edições, 2001.

RANCIÈRE, Jacques. A ficção documental: Marker e a ficção da memória. ARTE & ENSAIOS. REVISTA DO PPGAV/ EBA / UFRJ. N. 21. DEZ 2010.

VERTOV, Dziga. Kino-eye. Los Angeles: University of California Press, 1997.

Published

2023-08-02

How to Cite

Auad, P. H. T. K. (2023). Contaminated artworks: Sorting Facts, de Susan Howe. Revista Criação & Crítica, 35, 170-189. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p170-189