A MÚSICA E O VERSO LIVRE EM MANUEL BANDEIRA

Authors

  • Maryllu de Oliveira Caixêta Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP – Araraquara)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2010.55282

Keywords:

Musicality, Materialistic, Transcendental conception

Abstract

THIS ARTICLE AIMS AT DISCUSSING THE POEM "NOTURNO DA RUA DA LAPA" BY MANUEL BANDEIRA. IT IS FIRSTLY APPROACHED THE MUSICALITY OF THE POEM, ONCE ITS HERITAGE IS PERCEIVED AS ORIGINALLY INHERITED FROM THE ROMANTIC-SYMBOLIST TRADITION, WHICH STILL REMAINS IN THE FREE VERSE OF THE MODERNIST SCHOOL. ONE CONSIDERS THE HYPOTHESIS THAT THE FREE VERSE RHYTHM IN BANDEIRA SURPASSES THE ESSENTIALISM IN ORDER TO MEET AND REPRESENT, IN CERTAIN CASES, MUSICAL FORMS SUCH AS THE NOCTURNE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maryllu de Oliveira Caixêta, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP – Araraquara)
    Doutoranda em Estudos Literários pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP – Araraquara), pesquisa “A ironia nas Terceiras estórias – tutaméia” sob orientação da Profa. Dra. Sylvia Helena Telarolli de Almeida Leite e coorientação do Prof. Dr. João Adolfo Hansen.

Published

2010-11-01

Issue

Section

Dossiê: Do moderno e do contemporâneo: a poesia brasileira revista