The essayistic culture between fabulation and academic essayish: some notes

Authors

  • Christian Fernando Ribeiro Guimarães Vinci Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248243164por

Keywords:

Essay, Academic Research, Fabulation, Poetics

Abstract

The purpose of this paper is to discuss the constitutive elements of the essayistic culture that emerged in the 16th and 17th centuries, and how this culture has been retrieved in contemporary university environments. Appropriated both by the supporters of academic essayish — authors interested in fighting the productivism rage that took over academic research — and by the educational production inspired by the thinking of Gilles Deleuze and Félix Guattari, interested in building a poetics of research with a more fabulatory tone. The argumentation of this essay will proceed as follows: first, we will present the emergence of an essayistic culture in Europe throughout the 16th and 17th centuries, paying attention to the fact that the essay does not arise only from the pen of some renowned authors, from Michel de Montaigne to Francis Bacon; rather, it is configured as a way of thinking concerned with apprehending and experiencing the European crisis of conscience in a different way from that pursued by rationalism. Next, we will try to understand how this essayistic culture recovers a certain idea of fabulation that, in some way, will resonate in Gilles Deleuze’s thought as a belief in the world. Finally, we will conclude with some brief notes on how this essayistic culture echoes in the discussions promoted both by the adepts of academic essayish, in their struggle against productivism, and by the recent deleuzian and deleuzo-guattarian educational production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBETINO, Orlando Lopes. O ensaio como tese, a tese como tese, a tese como ensaio: prolegômenos a uma prática ensaística. In: SEMINÁRIO ESPECIFICIDADES DA POESIA, DA LITERATURA E DO POEMA, 2011, Vitória. Anais […]. Vitória: UFES, 2011. p. 1-52.

ARCINIEGAS, Germán. Nossa América é um ensaio. In: PIRES, Paulo Roberto (org.). Doze ensaios sobre o ensaio: antologia Serrote. São Paulo: IMS, 2018. p. 128-142.

BARRENTO, João. O gênero intranquilo: anatomia do ensaio e do fragmento. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010.

BAUMGARTEN, Alexander Gottlieb. Estética: e outros ensaios. Petrópolis: Vozes, 1993.

BENSE, Max. O ensaio e sua prosa. In: PIRES, Paulo Roberto (org.). Doze ensaios sobre o ensaio: antologia Serrote. São Paulo: IMS, 2018. p. 111-124.

BENSE, Max. Pequena estética. São Paulo: Perspectiva, 2003.

BIRCHAL, Telma de Souza. O eu nos Ensaios de Montaigne. Belo Horizonte: UFMG, 2007.

BONEFANT, Joseph. O pensamento inacabado do ensaio. Língua e Literatura, São Paulo, n. 17, p. 59-64, 1989.

CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice (org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.

COMPAGNON, Antoine. Uma temporada com Montaigne. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.

CORRAZA, Sandra Mara. Artistagens: filosofia da diferença e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

CORRAZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: Doisa, 2013.

COSTA, Luciano Bedin da; COSTA, Cristiano Bedin da. Short scenes: a escrita acadêmica como combate. Revista Polis e Psique, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 171-186, 2019.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Tradução Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2007. (Cinema; v. 2).

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Rio de Janeiro: Rio, 1976.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Lisboa: Relógio D’Água, 2004.

DESCARTES, René. Meditações metafísicas. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

FEBVRE, Lucien. O problema da incredulidade no século XVI: a religião de Rabelais. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

FREIRE, Raúl Rodríguez. La forma como ensayo: crítica ficción teoría. Buenos Aires: La Cebra, 2020.

GODOY, Ana. Uma escrita para um combate incerto. In: AMORIM, Antônio Carlos; MARQUES, Davina; DIAS, Susana Oliveira (org.). Conexões: Deleuze e vida e fabulações, e… Petrópolis: DP et Alii, 2011. p. 37-48.

HAZARD, Paul. A crise de consciência europeia: 1680-1715. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015.

HUME, David. A arte de escrever ensaio. São Paulo: Iluminuras, 2011

LACOUE-LABARTHE, Philippe; NANCY, Jean-Luc. A exigência fragmentária. Revista Terceira Margem, Rio de Janeiro, v. 10, n. 15, p. 67-94, 2004.

LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 101-115, 2003.

LINHARES, Célia. Prefácio. In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice (org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016. p. 7-11.

LOCKE, John. Ensaio acerca do entendimento humano. São Paulo: Nova Cultura, 1988.

MARTIN, Jean-Clet. Le siècle deleuzien. Paris: Kimé, 2016.

MONTAIGNE, Michel de. Os ensaios: livro I. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

MONTAIGNE, Michel de. Os ensaios: livro III. São Paulo: Martins fontes, 2009.

PASCAL, Blaise. Pensamentos. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

PELLEJERO, Eduardo. Literatura e fabulação: Deleuze e a política da expressão. Polymatheia, Fortaleza, v. 4, n. 5, p. 61-78, 2008.

RIBETTO, Anelice. Experiência, experimentação e restos na escrita acadêmica. In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice (org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016. p. 58-67.

RIBEIRO, Cintya Regina. Uma abordagem deleuzo-guattariana sobre a escola e o vitalismo de seus problemas. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, p. 1-18, 2020.

RODRÍGUEZ, Víctor Gabriel. O ensaio como tese: estética e narrativa na composição do texto científico. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

SANTIAGO, Homero. Três notas sobre a relação entre filosofia e forma textual nos ensaios de Bacon. Cadernos Espinosanos, São Paulo, v. 1, n. 17, p. 58-70, 2007.

SARAIVA, Francisco Rodrigues dos Santos. Dicionário latino-português. Rio de Janeiro: Garnier, 2006.

STAROBINSKI, Jean. É possível definir o ensaio? In: PIRES, Paulo Roberto (org.). Doze ensaios sobre o ensaio: antologia Serrote. São Paulo: IMS, 2018. p. 12-26.

SULLIVAN, John Jeremiah. Essai, essay, ensaio. In: PIRES, Paulo Roberto (org.). Doze ensaios sobre o ensaio: antologia Serrote. São Paulo: IMS, 2018. p. 28-42.

TODOROV, Tzvetan. Montaigne ou la découverte de l’individu. Paris: Les Ouvres, 2001.

VINCI, Christian Fernando Ribeiro Guimarães; RIBEIRO, Cintya Regina. Experimentações com a pesquisa educacional Deleuze-Guattariana no Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 1, p. 23-44, 2018.

WALKER, Hugh. The English essay and essayists. London: J. M. Dent & Sons, 1915.

WAMPOLE, Christy. A ensaificação de tudo. In: PIRES, Paulo Roberto (org.). Doze ensaios sobre o ensaio: antologia Serrote. São Paulo: IMS, 2018. p. 242-249.

Published

2020-05-13

How to Cite

The essayistic culture between fabulation and academic essayish: some notes. (2020). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e243164. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248243164por