Mathematics education and the formation of the homo oeconomicus

Authors

  • Jéssica Ignácio de Souza Universidade Federal de Santa Catarina
  • Cláudia Regina Flores Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248244997

Keywords:

Financial education, Care of the self, Work, Entrepreneurship of the self, History of mathematics education

Abstract

Financial education is included in the global educational agenda, especially through the dissemination of propositional documents from the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) and is inscribed in the National Common Curriculum Base (BNCC) in conjunction with the contents of mathematics taught at school. In addition, there is an interest in the field of research in mathematics education, which starts to take financial education as an important problem to be investigated in the teaching and learning processes. In this article, we aim to analyze historically situated mathematical practices that, in their connections, form the homo oeconomicus, understood as that subject required for the proper functioning of the economy, in the light of Michel Foucault. For this, we analyzed mathematics textbooks from other historical moments, collected at the Museu da Escola Catarinense, of elementary school, from the collection A conquista da matemática, and theses and dissertations that deal with the theme of financial education. The theoretical-methodological procedures are inspired by genealogy, a concept used by Michel Foucault. From this, we infer that an updated economic function remains in mathematics education: from the technical contents, ways of calculating and thinking economically from commercial and industrial work until the first half of the 20th century, behaviors and values of how to consume, build budgets, and save under neoliberalism also began to be exercized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Gláucia Sabadini. Educação financeira escolar: planejamento financeiro. 2015. 132f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf Acesso em: 23 abril, 2020.

» http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf

CAMPOS, Marcelo Bergamini. Educação financeira na matemática do ensino fundamental: uma análise da produção de significados. 2012. 179f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2012.

CANDIOTTO, César. A governamentalidade política no pensamento de Foucault. Filosofia Unisinos, São Leopoldo, v. 11, n. 1, p. 33-43, 2010.

CARVALHO, Alexandre Filordi. Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Revista Interinstitucional Artes de educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 935-956, set./dez. 2020.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

FARIA, Juliano Espezim Soares. O ensino de matemática da academia de comércio de Santa Catarina na década de 1930 e 1940. 2011. 269f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. Lisboa: Edições 70, 2018.

FOUCAULT, Michel. What is enlightenment? In: RABINOW, Paul (ed.). The Foucault reader. New York: Pantheon Books, 1984. p. 32-50.

FRIEDMAN, Milton. The role of government in education. In: SOLO, Robert A. Economics and the public interest: trustees of Rutgers College in New Jersey. New Brunswick: Rutgers University Press, 1955. s/p.

GAERTNER, Rosinéte. A matemática escolar em Blumenau (SC) no período de 1889 a 1968: da Neue Deutsche Schule à Fundação Universidade Regional de Blumenau. 2004. 247f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, 2004.

GALLAS, Rafael Guilherme. A importância da matemática financeira no ensino médio e sua contribuição para a construção da educação financeira do cidadão. 2013. 56f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Departamento de Matemática e Estatística, Universidades Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2013.

GALLO, Sílvio. Biopolítica e subjetividade: resistência? Educar em Revista, Curitiba, v. 4, n. 66, p. 77-94, out. 2017.

GALLO, Sílvio. Michel Foucault e a construção conceitual do cuidado de si. Linha Mestra, Campinas, n. 37, p. 5-12, jan./abr. 2019.

GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy. A conquista da matemática 9º ano. São Paulo: FTD, 2018.

LAZZARATO, Maurizio. La fábrica del hombre endeudado: ensaio sobre la condición neoliberal. Buenos Aires: Amorrortu, 2013.

OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness: Directorate for Financial and Enterprise Affairs. [S. l.]: OCDE: 2005.

RAMMINGER, Tatiana; NARDI, Henrique Caetano. Subjetividade e trabalho: algumas contribuições conceituais de Michel Foucault. Interface; São Paulo, v. 12, n. 25, p. 339-346, abr./jun. 2008.

REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.

ROXO, Euclides.; THIRÉ, Cecil.; MELLO E SOUZA, Júlio César de. Curso de matemática 2º ano. 8. ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1940.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberais e neocolonialistas. Madrid: Morata, 2017.

SILVA, Francine Fragoso de Miranda. Práticas matemáticas nas escolas teuto-brasileiras de Antônio Carlos (SC): vestígios em cadernos escolares. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.

STAHLHÖFER, Lisani Wietholder. A função social do ensino de matemática: relações entre conteúdo curricular e cotidiano financeiro. 2013. 132f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Centro Universitário Univates, Lajeado, 2013.

XENOFONTE. Econômico. Tradução de Anna Lia Amaral de Almeida Prado. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2022-10-03

How to Cite

Mathematics education and the formation of the homo oeconomicus. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e244997. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248244997