The dropout at the State University of Western Paraná: analysis through administrative records

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349248553

Keywords:

Dropout, College Education, Administrative Records;, Unioeste

Abstract

This paper researches the dropout of students at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) from the beginning of 2010 academic year to the beginning of 2018, considering only those who have entered until 2015. This cut-off year (2015) has the goal of providing a period for the students in the sample (and for the study) to define their situation in the university (dropping out or not). The data sources were the academic administrative records containing information on enrollment, academic performance, and the student’s academic status (attending classes or dropping out), thus a socioeconomic survey regularly applied to candidates for the vacancies in the entrance exam. The goal is to cross information seeking to identify characteristics of the phenomenon and possible associated causes. The analysis was conducted using descriptive and inferential statistics, such as associating tests (Chi-square), mean/median comparisons and correlation analysis. Data were analyzed using the R software (R Core Team, 2020). The study identified that the dropout is associated with: the under-graduation course; family income; extra work alongside with college; parental education; shift; course modality; grade; competition in the entrance exam among other variables already observed in the literature. As theoretical support, the study is based on Vincent Tinto, Alain Coulon and, mainly, on the theory of Habitus, by Pierre Bourdieu. From this perspective, we have observed a multicausal nature in the dropout phenomenon. In addition, socioeconomic characteristics create different types of difficulties that, when associated to other causes, end up determining different chances of carrying on in the university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRIOLA, Wagner Bandeira; ANDRIOLA, Cristiany Gomes; MOURA, Cristiane Pascoal. Opiniões de docentes e de coordenadores acerca do fenômeno da evasão discente dos cursos de graduação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Ensaio, Rio de Janeiro, v. 14, n. 52, p. 365-382, jul./set. 2006.

ARAUJO, Ana Carolina da Costa; SILVA, Thales Fabrício da costa; PEDERNEIRAS, Marcleide Maria Macêdo. Reflexões sobre evasão na educação superior brasileira: possibilidades de prevenção e intervenção. Revista Brasileira de Administração Científica [S .l], v. 12, n. 2, p. 257-272, 2021.

ARRIAGA, Jesus; CASARAVILLA, Ana; BURILLO, Vicente (coord.). Proyecto ALFA GUIA DCI-ALA/2010/94. Madrid: [s. n.], 2014. Documento de sintese del proyecto Gestión Universitaria Integral del Abandono (GUIA). Disponível em: https://nanopdf.com/download/documento-sintesis-proyecto-guia_pdf Acesso em: 10 out. 2019.

» https://nanopdf.com/download/documento-sintesis-proyecto-guia_pdf

BAGGI, Cristiane Aparecida dos; LOPES, Doraci Alves. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 355-374, jul. 2011.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. Tradução de Paula Montero e Alicia Auzmendi. São Paulo: Ática, 1983. p. 46-81.

BOURDIEU, Pierre; CHAMBOREDON, Jean-Claude; PASSERON, Jean-Claude. A profissão de sociólogo: preliminares epistemológicas. Petrópolis: Vozes, 1999.

BRAGA, Mauro Mendes; PEIXOTO, Maria do Carmo; BOGUTCHI, Tânia. Tendências da demanda pelo ensino superior: estudo de caso da UFMG. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 129-152, jul. 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Notas Estatísticas: censo da educação superior 2015. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2015/Notas_Estatisticas_Censo_Superior_2015.pdf Acesso em: 14 out. 2019.

» http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2015/Notas_Estatisticas_Censo_Superior_2015.pdf

BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Superior. Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf Acessado: 25 de jul. de 2022.

» https://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf

BRASIL; IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

CARDOSO, Claudete Batista. Efeitos da política de cotas na Universidade de Brasília: uma análise do rendimento e da evasão. 2008. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2008.

CARVALHO, Márcia de; TAFNER, Paulo. Ensino superior brasileiro: a evasão dos alunos e a relação entre formação e profissão. In: ENCONTRO ANUAL DA APONCS, 30., 2006, Caxambu. Anais... Caxambu: [s. n.], 2006. Disponível em: https://anpocs.com/index.php/encontros/ papers/30-encontro-anual-da-anpocs/gt-26/gt06-10/3251-carvalho-tafner-ensino/file Acesso em: 13 nov. 2020.

» https://anpocs.com/index.php/encontros/ papers/30-encontro-anual-da-anpocs/gt-26/gt06-10/3251-carvalho-tafner-ensino/file

COIMBRA, Camila Lima; SILVA, Barbosa; COSTA, Natália Cristina Dreossi. A evasão na educação superior: definições e trajetórias. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/186951 Acessado: 25 de jul. de 2022.

» https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/186951

COULON, Alain. O ofício do estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, out./dez. 2017.

CUNHA, Aparecida Miranda; TUNES, Elizabeth; SILVA, Roberto Ribeiro. Evasão do curso de química da Universidade de Brasília: a interpretação do aluno evadido. Química Nova, Brasília, DF, v. 24, n. 1, p. 262-280, 2001.

FRIEGEBEN, Luis Eduardo Gonzáles; DIAZ, Oscar Espinoza; FERNÁNDEZ, Lorena López. Deserción y fracaso académico en la educación superior en América Latina y el Caribe: resultados e implicancias. In: SANTOS, Bettina Steren dos et al. (org.). Una visión integral del abandono. Porto Alegre: PUCRS, 2013. p. 21-60.

GOMES, Laurentino. Escravidão: do primeiro leilão de cativos em Portugal até a morte de zumbi dos palmares. v. 1. São Paulo: Globo, 2019.

KIRA, Luci Frare. A evasão no ensino superior: o caso do curso de pedagogia da Universidade Estadual de Maringá (1992-1996). 1998. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 1998.

LOBO, Maria Beatriz Carvalho de Mello. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. In: HORTA, Cecília Eugenia Rocha (org.). Evasão no ensino superior brasileiro. Brasília, DF: Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior, 2012.

MAZZETTO, Selma Eliane; CARNEIRO, Sá; BRAVO Claudia Cristina. Licenciatura em química da UFC: perfil sócio-econômico, evasão e desempenho dos alunos. Química Nova, Fortaleza, v. 25, n. 6B, p. 1204-1210, 2002.

MOROSINI, Marília Costa et al. A evasão na educação superior no Brasil: uma análise da produção de conhecimento nos periódicos Qualis entre 2000-2011. In: CONFERENCIA LATINOAMERICANA SOBRE ELABANDONO EM LA EDUCACIÓN SUPERIOR, 1., 2011, Managua-Nicaragua. Anais... Managua: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, 2011. p. 1-10.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. Os herdeiros: fundamentos para uma sociologia do ensino superior. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 130, p. 47-62, jan./mar. 2015.

POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. O trancamento de matrícula na trajetória acadêmica no universitário: condições de saída e de retorno à instituição. 2000. 145 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

RIOS, Jaime Roberto Teixeira; SANTOS, Adilson Pereira dos; NASCIMENTO, Caroline. Evasão e retenção no ciclo básico dos cursos de engenharia da Escola de Minas da UFOP. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 29., 2001, Porto Alegre. Anais eletrônicos... Porto Alegre: [s. n.], 2001. Disponível em: http://www.abenge.org.br/CobengeAnteriores/2001/ trabalhos/APP020.pdf Acesso em: 18 fev. 2020.

» http://www.abenge.org.br/CobengeAnteriores/2001/ trabalhos/APP020.pdf

RISTOFF, Dilvo. Vinte e um anos de educação superior expansão e democratização. Cadernos do GEA, Rio de Janeiro, n. 3, jan./jun. 2013. Disponível em: http://flacso.redelivre.org.br/files/2015/03/Caderno_GEA_N3.pdf Acesso em: 28 nov. 2020.

» http://flacso.redelivre.org.br/files/2015/03/Caderno_GEA_N3.pdf

SAMPAIO, Breno; GUIMARÃES, Juliana. Diferenças de eficiência entre ensino público e privado no Brasil. Economia Aplicada, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 45-68, jan./mar. 2009.

SANTOS, Pricila. Kohls dos. Evasão na educação superior: uma análise a partir de publicações na ANPED e CAPES (2000 a 2012). In: CONFERENCIA LATINOAMERICANA SOBRE EL ABANDONO EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR, 3., 2013, Ciudad de México. Anais… Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2013. Disponível em: https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/894 Acesso em: 12 jan. 2020.

» https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/894

SILVA, Francisca Islandia da et al. Evasão escolar no curso de educação física da Universidade Federal do Piauí. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 17, n. 2, p. 391-404, 2012.

SILVA, Glauco Peres da. Análise de evasão no ensino superior: uma proposta de diagnóstico de seus determinantes. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 18, n. 2, p. 311-333, jul. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772013000200005&lng=en&nrm=iso Acesso em: 23 nov. 2020.

» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772013000200005&lng=en&nrm=iso

SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 641-659, dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742007000300007&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em: 13 nov. 2020.

» https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742007000300007&script=sci_abstract&tlng=pt

TINTO, Vincent. Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de la Educación Superior, Santa Cruz Atoyac, v. 18, n. 71, jul./sept. 1989. Disponível em: http://publicaciones.anuies.mx/revista/71/1/3/es/definir-la-desercion-una-cuestion-de-perspectiva Acessado: 25 de jul. de 2022.

» http://publicaciones.anuies.mx/revista/71/1/3/es/definir-la-desercion-una-cuestion-de-perspectiva

TINTO, Vincent. Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, Washington, DC, v. 45, n. 1, p. 89-125, 1975. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.874.5361&rep=rep1&type=pdf Acesso em: 10 jul. 2019.

» http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.874.5361&rep=rep1&type=pdf

VELOSO, Jacques. Cotistas e não-cotistas: rendimento de alunos da universidade de Brasília. Cadernos de Pesquisa, São Paulo. v. 99, n. 137, p. 621-624, maio/ago. 2009.

VELOSO, Tereza Christina Mertens Aguiar; ALMEIDA, Edson Pacheco de. Evasão nos cursos de graduação da Universidade Federal de Mato Grosso, campus Universitário de Cuiabá: um processo de exclusão. Série-Estudos, Campo Grande, n. 13, p. 133-148, jan./jun. 2002.

ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro. v. 11, n. 32, p. 226-237, maio/ago. 2006.

Published

2023-12-22

How to Cite

The dropout at the State University of Western Paraná: analysis through administrative records. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e248553. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349248553