In the palimpsest of the classroom: the legitimation of disputed literary works at school

Authors

  • Patrícia Aparecida do Amparo Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349247334eng

Keywords:

School life, School reading practices, Reading, High school, Literary works

Abstract

This article presents some results of research seeking to understand the disputes for the legitimate reading of literary works in daily school life. Based on it, it was understood that reading gains meanings in the fabric of daily life as the actions of teachers and students reveal socially structured points of view on the issue, frequently questioning the school imperatives. To this end, in dialogue with authors such as Pierre Bourdieu and Roger Chartier, class observations were carried out in three Portuguese-speaking high school classes, two of which in the regular modality and one in Young Adults Education (EJA), whose records originated the Field Diaries. Thus, the investigation uses the resources of school ethnography. Semi-structured interviews with two teachers and eight students, teenagers and adults, also make up the research material. Thus, the objective was to understand the tensions related to legitimate culture within a level of education that has been going through various processes of expansion and questioning of its formative meanings. The analysis of sources allows us to see reading as an element that supports and structures a relevant dimension of school life, while its meanings are constructed according to the logic of everyday interactions that help in the classification and identification of legitimate practices. It was possible to describe classrooms in the image of the palimpsest, in which the reading references of students and teachers occupy a marginal space but put pressure on the activities and literary dispositions offered to students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMPARO, Patrícia Aparecida do. Práticas de leitura em conflito no cotidiano escolar. Curitiba: Appris, 2021.

AZANHA, José Mário Pires. Cultura escolar brasileira: um programa de pesquisas. Revista USP, São Paulo, n. 8, p. 65-69, 1990/1991.

BAUTIER, Élisabeth; ROCHEX, Jean-Yves. L’experience scolaire des nouveaux lycéens: démocratisation ou massification? Paris: Armand Colin, 1998.

BEISIEGEL, Celso de Rui. A qualidade do ensino da escola pública. Brasília, DF: Líber Livro, 2006.

BONNÉRY, Stéphane. Comprendre l’échec scolaire: élèves en difficultés et dispositifs pédagogiques. Paris: La Dispute, 2007.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2013.

BOURDIEU, Pierre. A miséria do mundo. Petrópolis: Vozes, 2011a.

BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BOURDIEU, Pierre. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: UFSC, 2014.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas. Campinas: Papirus, 2011b.

BOURDIEU, Pierre; CHARTIER, Roger. A leitura: uma prática cultural. In: CHARTIER, Roger (org.) Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2001, p. 229-253.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2014.

BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loic. Invitation à la sociologie réflexive. Paris: Seuil, 2014.

BRASIL. Decreto-lei Nº 4.244, de 9 de abril de 1942. Exposição dos motivos da Lei Orgânica do Ensino Secundário. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, Seção 1, p. 5798, 10 abr. 1942. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 02 abr. 2020.

» https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155-publicacaooriginal-1-pe.html.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CEB/CNE nº 15/98, de 01 jun. de 1998. In: BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio: bases legais. Brasília, DF: MEC, 1999, p. 46-100.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, DF: MEC, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. SEB. Orientações curriculares nacionais: ensino médio. Literatura. Brasília, DF: MEC, 2006.

CAMPOS, Elizabeth; CARDOSO, Paula Marques; ANDRADE, Silvia Letícia de. Viva português: ensino médio. São Paulo: Ática, 2010.

CHARTIER, Anne-Marie; HÉBRARD, Jean. Discursos sobre a leitura (1880-1980). São Paulo: Ática, 1995.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991a.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília, DF: UnB, 1999.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 5, n. 11, p. 173-191, 1991b.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

CORTI, Ana Paula. À deriva: um estudo sobre a expansão do ensino médio no estado de São Paulo (1991-2003). 2015. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

DUSSEL, Inés. A transmissão cultural assediada: metamorfoses da cultura comum na escola. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 351-365, 2009.

FERRARA, Lucrécia D’Aléssio. Sala de aula: espaço de uma experiência. Margem, São Paulo, n. 2, 1993.

FORQUIN, Jean-Claude. École et culture: le point de vue des sociologues britanniques. Paris; Bruxelles: De Boeck Université, 1986.

GATTI JÚNIOR, Décio. A escrita escolar da história: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru: USC; Belo Horizonte: UFU, 2004.

HAIDAR, Maria de Lourdes Mariotto. O ensino secundário no Brasil Império. São Paulo: EDUSP, 2008.

HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, 2001.

LAHIRE, Bernard. La raison scolaire: école et pratiques d’écriture, entre savoir et pouvoir. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2008.

NADAI, Elza. O ginásio do Estado em São Paulo: uma preocupação republicana (1880 -1806). 1987. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1987.

NÓVOA, António. Para o estudo sócio-histórico da gênese e desenvolvimento da profissão docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, p. 109-139, 1991.

OLIVEIRA, Gabriela Rodella de. O professor de português e a literatura: relações entre formação, hábitos de leitura e prática de ensino. 2008. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

OLIVEIRA, Letícia B.; SOUZA, Sauloéber T. de. A alfabetização no Mobral, métodos e materiais didáticos (Uberlândia/MG, 1970-1985). Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa, São Paulo, v. 7, n. 13, p. 12-37, 2013.

PAIVA, Aparecida; SOUZA, Renata Junqueira; CORRÊA, Hércules Tolêdo (org.). Literatura e ensino médio: acervos, gêneros, práticas. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

PERRENOUD, Philippe. O ofício de aluno e sentido do trabalho escolar. Porto: Porto Editora, 1995.

PFEIFER, Mariana; GIARETA, Paulo Fioravante. Expansão da educação superior no Brasil: panorama e perspectiva para a formação de professores. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9., 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2009, p. 3722- 3735.

REZENDE, Neide Luzia de. O ensino de literatura e a leitura literária. In: DALVI, Marília Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita. Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013, p. 99-112.

SCHRÖDER, Miriam. O ensino de língua portuguesa nas páginas do livro didático. Revista Trama, Cascavel, v. 9, n. 18, p. 193-208, 2013.

SIROTA, Régine. L’école primaire au quotidien. Paris: PUF, 1988.

SOUZA, Rosa Fátima de. A renovação do currículo do ensino secundário no Brasil: as últimas batalhas pelo humanismo (1920-1960). Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 72-90, 2009.

SPÓSITO, Marília. O povo vai à escola: a luta popular pela expansão do ensino público de São Paulo. São Paulo: Loyola, 1984.

VINCENT, Guy, LAHIRE, Bernard, THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 7-47, 2001.

ZAFFRAN, Joël. La discipline et la régularité à l’école républicaine et à l’école démocratique de masse. Éducation et Sociétés, Paris, v. 17, n. 1, p. 141-158, 2006.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino de literatura. São Paulo: Contexto, 1988.

Published

2023-12-22

How to Cite

In the palimpsest of the classroom: the legitimation of disputed literary works at school. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e247334. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349247334eng