Preconceptions of science shared by students from a public rural school in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349249915engKeywords:
Discourse, Elementary School, Science EducationAbstract
This article aims at discussing discursive representations of science shared by students from a 7th-grade class at a rural school in the Northern Region of Brazil. The research draws on discourse perspectives of language and Applied Linguistics-oriented science education studies based on theoretical assumptions of science teaching and literacy studies. Data consist of semi-structured interviews with nine students, all of which were transcribed and organised into discursive sequences pointing to enunciative patterns. Their utterances evoke two major discourses: a “dominant science discourse”, which represents science practices associated with the natural sciences and excludes the social sciences and language studies; and a “copying discourse”, which relates to typical school tasks, such as research tasks that assume students’ learning through information copying. The present analyses contribute to challenging naturalised discourses about science in basic education and eventually to fostering science education for and amongst the social actors at school. A critical approach to teaching (one based on various research practices) can help students find meaning in the instructional contents addressed in the various curricular activities.
Downloads
References
ANTONELLA, Kiahra; SILVA, Wagner Rodrigues; BRITO, Cristiane Carvalho de Paula. Representations about the teaching of portuguese language in a rural school. Alfa, São José do Rio Preto, v. 66, p. e14214, 2022. https://doi.org/10.1590/1981-5794-e14214
» https://doi.org/10.1590/1981-5794-e14214
BEZERRA, Roberto. A terra plana é aqui. Revista X, Curitiba, v. 15, n. 4, 2020, p. 21-29. http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v15i4.76167
» https://doi.org/10.5380/rvx.v15i4.76167
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues; STRECK, Danilo Romeu (org.). Pesquisa participante: o saber da partilha. Aparecida: Idéias & Letras, 2006. p. 21-54.
BRITO, Cristiane Carvalho de Paula; GUILHERME, Maria de Fátima Fonseca. Linguística aplicada e análise do discurso: possíveis entrelaçamentos para a constituição de uma epistemologia. Cadernos Discursivos, Catalão, v. 1, n. 1, p. 17-40, 2013. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/595/o/Cristiane_Brito_F%C3%A1tima_Guilherme.pdf Acesso em: 05 out. 2021.
» https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/595/o/Cristiane_Brito_F%C3%A1tima_Guilherme.pdf
CHASSOT, Attico. A ciência através dos tempos. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2004.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
FERNANDES, Elizangela da Rocha. Letramento científico no ensino básico público no município de Palmas-TO. 106 f. 2016. Dissertação (Mestrado em Letras – Ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016.
FONSÊCA, Agripino José Freire da. Análise de discurso: do objeto, do objetivo e do método breves considerações para principiantes. Revista Igarapé, Porto Velho, v. 3, n. 2, p. 372-389, 2014. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/igarape/article/view/1020 Acesso em: 23 set. 2021.
» https://periodicos.unir.br/index.php/igarape/article/view/1020
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução de Kátia de Mello e Silva; Revisão técnica de Benedito Eliseu Leite. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do compromisso: América Latina e educação popular. Indaiatuba: Villa das Letras, 2008.
HURD, Paul DeHart. Science literacy: Its meaning for American schools. Educational Leadership, [S. l.], n. 16, p. 13-16, 1958. Disponível em: https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/journals/ed_lead/el_195810_hurd.pdf Acesso em: 25 set. 2021.
» https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/journals/ed_lead/el_195810_hurd.pdf
HURD, Paul DeHart. Scientific literacy: new minds for a changing world. Science Education, [S. l.] v. 82, n. 3, p. 407-416, 1998. Disponível em: http://www.csun.edu/~balboa/images/480/Hurd%20-%20Science%20Literacy%5B1%5D.pdf Acesso em: 25 set. 2021.
» http://www.csun.edu/~balboa/images/480/Hurd%20-%20Science%20Literacy%5B1%5D.pdf
KLEIMAN, Angela B. Letramento e formação do professor: quais as práticas e exigências no local de trabalho. In: KLEIMAN, Angela B. (org.). A formação do professor: perspectivas da linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 39-68.
KLEIMAN, Angela B. O estatuto disciplinar da linguística aplicada: o traçado de um percurso, um rumo para o debate. In: SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI, Marilda C. (org.). Linguística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, 1998. p. 51-77.
KLEIMAN, Angela B. (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
LIU, Xiufeng. Beyond science literacy: science and the public. International Journal of Environmental & Science Education, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 301-311, 2009. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ884399.pdf Acesso em: 28 set. 2021.
» https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ884399.pdf
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. DELTA – Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 329-338, 1994.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
NEVES, Maralice de Souza. Processo discursivo e subjetividade: vozes preponderantes na avaliação da oralidade em língua estrangeira no ensino universitário. 276 f. 2002. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 3. ed. Campinas: Pontes, 2001.
ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 3. ed. Campinas: Unicamp, 1995.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Educação e sociedade: o discurso pedagógico entre o conhecimento e a informação. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, Brasília, DF, v. 16, n. 2, p. 68-80, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33239/26943 Acesso em: 05 out. 2021.
» https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33239/26943
PÊCHEUX, Michel. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, Françoise; HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução de Bethania S. Mariani et al. 3. ed. Campinas: Unicamp, 1997. p. 61-105. Publicação original em 1969.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Unicamp, 2014. Publicação original em 1975.
PENNYCOOK, Alastair. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67-84.
PRETI, Dino (org.). O discurso oral culto. 2. ed. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 1999.
SANTOS, Boaventura Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. Novos Estudos – CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71-94, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004
» https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004
SERRANI-INFANTI, Silvana. Abordagem transdisciplinar da enunciação em segunda língua: a proposta AREDA. In: SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI, Marilda C. (org.). Linguística aplicada e transdisciplinaridade: questões e perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 1998. p. 99-110.
SIGNORINI, Inês. A interação universitária/alfabetizador em programas de formação em serviço: ação entre díspares ou comunicação entre pares. In: KLEIMAN, Angela B.; SIGNORINI, Inês (org.). O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 244-261.
SIGNORINI, Inês. A questão da língua legítima na sociedade democrática: um desafio para a linguística aplicada contemporânea. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 169-190.
SIGNORINI, Inês. Letramento escolar e formação do professor de língua portuguesa. In: KLEIMAN, Angela B.; CAVALCANTI, Marilda C. (org.). Linguística aplicada suas e interfaces. Campinas: Mercado de Letras, 2007. p. 317-337.
SILVA, Wagner Rodrigues. Educação científica como estratégia pedagógica e investigativa de resistência. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, n. 3, p. 2278-2308, 2020a.
SILVA, Wagner Rodrigues. Educação científica como estratégia pedagógica para formação de professoras. Veredas, Juiz de Fora, v. 2, n. 23, p. 144-161, 2019.
SILVA, Wagner Rodrigues. Letramento científico na formação inicial do professor. Revista Práticas de Linguagem, , v. 6, n. esp., p. 8-23, 2016.
SILVA, Wagner Rodrigues. Letramento e fracasso escolar: o ensino da língua materna. 2. ed. Manaus: UEA, 2020b.
SILVA, Wagner Rodrigues. Letramento ou literacia? Ameaças da cientificidade. In: SILVA, Wagner Rodrigue (org.). Contribuições sociais da linguística aplicada: uma homenagem a Inês Signorini. Campinas: Pontes, 2021. p. 111-162.
SILVA, Wagner Rodrigues et al. Ciências nas licenciaturas? Linguagem, Catalão, v. 22, n. 1, p. 83-108, jan./jun. 2018. https://doi.org/10.5216/lep.v22i1.54461
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.