Tragic philosophy and pedagogy of choice: cinematography imaginaries on life affirmation

Authors

  • Rogério de Almeida Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349254031

Keywords:

Philosophy of education, Tragic philosophy, Cinema and education, Pedagogy of choice

Abstract

The relationship between tragic philosophy (nothing, chance and convention) and the affirmation of life (amor fati), as established by Friedrich Nietzsche and Clément Rosset, is studied in this article under the method of hermeneutic perspectivism and in dialogue with the films Lucky (2017), directed by John Carroll Lynch, Paterson (2016), by Jim Jarmush, and The Wild Pear Tree (2018), by Nuri Bilge Ceylan. The imaginaries of these three cinematographic works reflect a process of reflection on life that culminates in approving tragical, revealed from the trajectory of the protagonists and the formative character of their experiences, whose knowledge (páthei mathos) converges with the pedagogy of choice in their three movements: the suspension of belief, through which the aesthetic game that allows seeing the world from another perspective is established; the aesthetics of experience, which values the knowledge exercised by works of fiction; and, finally, the constitution of (self)formation itineraries, which organize the formative experiences and enable the choice of the tragic statement. The conclusions reveals that, in line with the continuity of life of the protagonists of the studied films, the unconditional affirmation of life is not the result, the final step of a choice, but a continuous process of approval.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ALMEIDA, Rogério de. O mundo, os homens e suas obras: filosofia trágica e pedagogia da escolha. 2015. Tese (Livre-Docência) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/livredocencia/48/tde-15032016-143517/pt-br.php Acesso em: 01 fev. 2021.

» https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/livredocencia/48/tde-15032016-143517/pt-br.php

ALMEIDA, Rogério de. Imaginação e cinema. In: WUNENBURGER, Jean.-Jacques.; ARAÚJO, Alberto Filipe; ALMEIDA, Rogério de (org.) Os trabalhos da imaginação: abordagens teóricas e modelizações. João Pessoa: UFPB, 2017a. p. 257-271.

ALMEIDA, Rogério. Cinema e educação: fundamentos e perspectivas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, 2017b. https://doi.org/10.1590/0102-4698153836

» https://doi.org/10.1590/0102-4698153836

ALMEIDA, Rogério de. Cinema, educação e imaginários contemporâneos: estudos hermenêuticos sobre distopia, niilismo e afirmação nos filmes O som ao redor, O cavalo de Tuim e Sono de inverno. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, p. 1-18, 2018. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844175009

» https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844175009

ALMEIDA, Rogério de. A transcriação do mundo pela experiência: esboço para uma educação estética. Eccos Revista Científica, São Paulo, v. 1, p. 1-18, 2020. https://doi.org/10.5585/eccos.n53.16676

» https://doi.org/10.5585/eccos.n53.16676

ANDRADE, Oswald de. A utopia antropofágica. São Paulo: Globo: Secretaria de Estado da Cultura, 1990.

A ÁRVORE dos frutos selvagens. Direção Nuri Bilge Ceylan. Produção Zeynofilm, Memento, Detailfilm. Turquia e outros: [s. n.], 2018. 188 min.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus, 2003.

COLERIDGE, Samuel T. Biographia literaria. [S. l.: s. n.], 2004. EBook #6081. Project Gutenberg, release date Julho de 2004. Disponível em: http://www.gutenberg.org/ebooks/6081 Acesso em: 29 jun. 2021.

» http://www.gutenberg.org/ebooks/6081

DRUK – mais uma rodada. Direção Thomas Vinterberg. Produção Zentropa. Dinamarca / Suécia / Noruega: [s. n.], 2020. 117 min.

FABRIS, Elí Henn. Cinema e educação: um caminho metodológico. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33 n. 1, p. 117-134, jan./jun. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/6690/4003 Acesso em: 23 set. 2019.

» https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/6690/4003

FANTIN, Monica. Cinema e imaginário infantil: a mediação entre o visível e o invisível. Porto Alegre, v. 34, n. 2, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/9357 Acesso em: 01 fev. 2021.

» https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/9357

FANTIN, Monica. Experiência estética e o dispositivo do cinema na formação. Devir Educação, Lavras, v. 2, n. 2, 2018. https://doi.org/10.30905/ded.v2i2.92

» https://doi.org/10.30905/ded.v2i2.92

FAVARETTO, Celso F. Arte Contemporânea e Educação. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 53, p. 225-235, 2010. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie53a10.pdf Acesso em: 14 out. 2020.

» https://rieoei.org/historico/documentos/rie53a10.pdf

FREITAS, Alexander de; COUTINHO, Karyne Dias. Cinema e educação: o que pode o cinema? Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 27, n. 54, p. 477-502, jul./dez. 2013. Disponível em: http://www.sementecinematografica.com.br/wp-content/uploads/2017/12/Educação-e-Filosofia.pdf Acesso em: 01 fev. 2021.

» http://www.sementecinematografica.com.br/wp-content/uploads/2017/12/Educação-e-Filosofia.pdf

GIACOIA JR., Oswaldo. Filosofia da cultura e escrita da história: notas sobre as relações entre os projetos de uma genealogia da cultura em Foucault e Nietzsche. Estudos Nietzsche, Curitiba, v. 5, n. 1, p. 3-24, 2014a. http://dx.doi.org/10.7213/estudosnietzsche.05.001.AO02

» http://dx.doi.org/10.7213/estudosnietzsche.05.001.AO02

GIACOIA JR., Oswaldo. Nietzsche: o humano como memória e como promessa. Petrópolis: Vozes, 2014b.

LUCKY. Direção John Carroll Lynch. Produção Superlative Films, Divide/Conquer. Estados Unidos: [s. n.], 2017. 88 min.

MARCELLO, Fabiana A.; FISCHER, Rosa Maria B. Tópicos para pensar a pesquisa em cinema e educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 505-519, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/16944/12912 Acesso em: 21 maio 2020.

» https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/16944/12912

MERLEAU-PONTY, Marcel. O cinema e a nova psicologia. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p. 101-117.

MONTAIGNE, Michel de. Ensaios. São Paulo: Abril Cultural, 1984. (Os pensadores; v. 11).

MOTA, Thiago. Nietzsche e as perspectivas do perspectivismo. Cadernos Nietzsche, 27, São Paulo, 2010. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/cniet/article/view/7780/5321 Acesso em: 23 set. 2019.

» https://periodicos.unifesp.br/index.php/cniet/article/view/7780/5321

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce homo: como alguém se torna o que é. São Paulo: Cia. das Letras, 1995.

NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da moral. São Paulo: Cia. das Letras, 1998.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia: ou helenismo e pessimismo. São Paulo: Cia. das Letras, 1999.

NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. São Paulo: Cia. das Letras, 2001.

NOMADLAND. Direção Chloé Zhao. Produção Cor Cordium, Hear/Say, Highwayman. Estados Unidos / Alemanha: [s. n.], 2017. 107 min.

PATERSON. Direção Jim Jarmush. Produção K5 International, Amazon Studios, Inkjet Productions. Estados Unidos / França / Alemanha: [s. n.], 2016. 118 min.

PRUDENTE, Celso Luiz. A dimensão pedagógica do cinema negro: a imagem de afirmação positiva do íbero-ásio-afro-ameríndio. Extraprensa, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 6-25, jul./dez. 2019. https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.163871

» https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.163871

RICOUER, Paul. Hermenêutica e ideologias. Petrópolis: Vozes, 2008.

ROSSET, Clément. A lógica do pior: elementos para uma filosofia trágica. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1989.

SONO de inverno. Direção Nuri Bilge Ceylan. Produção Zeynofilm, Bredok Filmproduction, Memento Films Production. Turquia / Alemanha / França: [s .n.], 2014. 196 min.

SOUL. Direção Pete Docter, Kemp Powers. Produção Walt Disney, Pixar. Estados Unidos: [s. n.], 2020. 100 min.

STEINER, George. Depois de Babel: questões de linguagem e tradução. Curitiba: UFPR, 2005.

XAVIER, Ismail. Um cinema que “educa” é um cinema que (nos) faz pensar. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 13-20, 2008. Entrevista para a revista Educação & Realidade. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3172/317227051003.pdf Acesso em: 01 fev. 2021.

» https://www.redalyc.org/pdf/3172/317227051003.pdf

Published

2023-12-22

How to Cite

Tragic philosophy and pedagogy of choice: cinematography imaginaries on life affirmation. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e254031. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349254031