The theater games and the construction of symbolic knowledge: from playing to a meaningful experience

Authors

  • Mariana Tagliari Universidade Federal de Goiás
  • Robson Corrêa de Camargo Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349259025

Keywords:

Theater games, Symbolic form, Experience, Cultural performances

Abstract

This article aims to analyze the practice of the theater games by Viola Spolin (1906-1994) in her construction of the symbolic form and as a driver of meaningful experience (Dewey 1859-1952). The definition of symbolic form will be based on the writings of the philosopher Ernst Cassirer (1874-1945) and the philosopher and educator Susana Langer (1895-1985). For these thinkers, the symbolic is presented as a fundamental element of knowledge and structuring of human culture in myth, religion, language, history, and art. The central problem of this research is based on theater-educational studies experienced by the authors, taking the practices of the theater games as a way of expanding knowledge for an integration of the being, as a cultural, social, and symbolic form being, in the construction of practices of significant acts in the world. Thus, the methodology used is the bibliographic review of the fundamental concepts of theater games in correlation with the construction of symbolic knowledge. We aim to understand art in the production of the symbolic context so that we can base the embodiment as a symbol. Such studies aim to promote the consummate experience of game practitioners in the theater-educational context, supported by the principle that the aesthetic experience played will enable the expansion of the player’s experience so that they can re-signify their world, building autonomy and knowledge of/in the aesthetic experience in a constant process of living and learning, forged in the webs of culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAMARGO, Robson Corrêa de. Novas sensibilidades, performances e o neoconcretismo: o exercício experimental de liberdade de Hélio Oiticica. Artelogie, v. 14, 2019. https://doi.org/10.4000/artelogie.3954

» https://doi.org/10.4000/artelogie.3954

CAMARGO, Robson Corrêa de. Performances culturais: um conceito interdisciplinar e uma metodologia de análise. Goiânia: [s. n.], 2013. Disponível em: http://www.performancesculturais.emac.ufg.br/pages/38092 2013 Acesso em: 21 jun. 2022.

» http://www.performancesculturais.emac.ufg.br/pages/38092

CASSIRER, Ernst. Ensaio sobre o homem: introdução a uma filosofia da cultura humana. Tradução de Tomás R. Bueno. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

CASSIRER, Ernst. A filosofia das formas simbólicas. v. I. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

COELHO, Teixeira. Dicionário crítico de política cultural. São Paulo: Iluminuras, 1997.

DAWSEY, John Cowart. Victor Turner e antropologia da experiência. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 13, p. 163-176, 2005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50264/54377 Acesso em: 15 ago. 2021.

» https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50264/54377

DEWEY, John. A arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

JAPIASSU, Ricardo Ottoni Vaz. Metodologia do ensino de teatro. Campinas: Papirus, 2001.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos teatrais. São Paulo: Perspectiva, 1984.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Texto e jogo. São Paulo: Perspectiva, 1999.

LANGER, Susanne. Problems of art: ten philosophical lectures. New York: New York Sons, 1957.

LANGER, Susanne. Filosofia em nova chave: um estudo do simbolismo da razão, rito e arte. São Paulo: Perspectiva, 1971.

LANGER, Susanne. Sentimento e forma. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Palavras em jogo: textos literários e teatro educação. 1997. Tese (Livre-Docente) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.

PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor de Viola Spolin. Sala Preta, São Paulo, v. 7, p. 261-263, 2007. 10.11606/issn.2238-3867.v7i0p261-263

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, [1998] 2005.

SPOLIN, Viola. O jogo teatral no livro do diretor. São Paulo: Perspectiva, 1999.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais: o fichário de Viola Spolin. São Paulo: Perspectiva, 2001.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula. São Paulo: Perspectiva, 2007.

TAGLIARI, Mariana. Um mundo encantado não tão distante: jogos teatrais com crianças de 3 a 4 anos, um estudo de caso. 2010. Trabalho de conclusão de curso apresentado à Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.

Published

2023-12-22

How to Cite

The theater games and the construction of symbolic knowledge: from playing to a meaningful experience. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e259025. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349259025