Political subjectivations in the field: youth itineraries and the June 2013 Journeys

Authors

  • Luís Antonio Groppo Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG)
  • Gislene Silva Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG)
  • Josefa Alexandrina da Silva Universidade de São Paulo
  • Luiz Carlos Felizardo Júnior Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Marcelo Rodrigues Conceição Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG)
  • Vitória Neres Soares Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG)

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349271463por

Keywords:

Journeys of 2013, Youth, Political subjectivation, Itineraries, Reflexivities

Abstract

Addressing the political subjectivations in the June 2013 Journeys, this study aims to analyze the political formation of young people based on their experience participating in 2013 demonstrations and its influences in the reconstruction of their political and educational identities and trajectories. In dialogue with the notions of itineraries and trajectories, a bibliographic review was carried out on results that dealt with the 2013 Journeys regarding the themes of youth, students, education, subjectivities, and identities. As theoretical framework, Jacques Rancière’s notion of political subjectivation guides our formulation of research questions, which are described as our main results. Thus, as results, rather than conclusions, this study build analysis scripts to guide field research on “Educational dimensions of the 2013 Journeys: Educational agendas, school experiences, and political formation of young people in protest,” which will interview militants and activists in 10 Brazilian states on questions about the tensions and approximations between the contingent experiences of protesting (which created moments of political subjectivation), coexistence in a “multitude” of multiple identities that are affirmed and rebuilt. Also, questions on the ambiguities and contradictions of the Journeys — expressed in the bifurcation of protest paths in the following years between continuing progressive demonstrations and the conservative drift that impeached Dilma in 2016 and elected a candidate of the extreme right in 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Elmir de; CORROCHANO, Maria Carla; SPOSITO, Marília Pontes. Jovens em movimento: mapas plurais, conexões e tendências na configuração das práticas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 41, e228732, 2020. https://doi.org/10.1590/ES.228732

» https://doi.org/10.1590/ES.228732

ANDRADE, Michel Renan Rodrigues. As manifestações de junho de 2013, no Brasil: modos de subjetivação e as condições para uma resistência a partir da análise dos discursos. 2016. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3875465 Acesso em: 11 maio 2022.

» https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3875465

ARAÚJO, Etyelle Pinheiro de. “Não tá acontecendo nada e eles passam pra tocar um terror” - repressão policial e construções identitárias em narrativas de manifestantes de junho de 2013. 2015. Dissertação (Mestrado em Letras) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://www.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/1311695_2015_completo.pdf Acesso em:11 de maio 2022.

» https://www.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/1311695_2015_completo.pdf

BEZERRA, Giovani Ferreira; BRAGA, Lourdes Aparecida Machado; GONÇALVES, Josiane Peres. A(s) identidade(s) do professor de educação infantil: itinerários de formação. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 27, n. 64, p. 41-63, 2018. https://doi.org/10.29286/rep.v27i64.2128

» https://doi.org/10.29286/rep.v27i64.2128

BITTAR, Mariana. Trajetórias educacionais de jovens residentes em um distrito da periferia de São Paulo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 30, n. 89, p. 47-61, 2015. https://doi.org/10.17666/308947-61/2015

» https://doi.org/10.17666/308947-61/2015

BRAGA, Ruy. Os sentidos de junho. In: BRAGA, Ruy. A rebeldia do precariado: trabalho e neoliberalismo no Sul global. São Paulo: Boitempo, 2017. p. 221-244.

BRANDÃO, Zaia. A produção das elites escolares: escolas, família e cultura. Cadernos CRH, Salvador, v. 20, n. 49, p. 15-22, 2007. https://doi.org/10.1590/S0103-49792007000100002

» https://doi.org/10.1590/S0103-49792007000100002

BOBBIO, Norberto. Direita e esquerda: razões e significados de uma distinção política. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2001.

CARVALHO, Marília Pinto de; SENKEVICS, Adriano Souza. Novas e velhas barreiras à escolarização da juventude. Estudos Avançados, São Paulo, v. 34, n. 99, p. 333-351, 2020. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.020

» https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.020

CHAVES, Sarah Nery Siqueira. #Ocupa: uma experiência educativa. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/10415 Acesso em:9 jun. 2022.

» https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/10415

DOWBOR, Monika; SZWAKO, José. Respeitável público…: performance e organização dos movimentos antes dos protestos de 2013. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 43-55, 2013. https://doi.org/10.1590/S0101-33002013000300004

» https://doi.org/10.1590/S0101-33002013000300004

ESTÁCIO JUNIOR, Paulo. Movimentos insurgentes e autoformação no contexto do Império e da multidão. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UERJ_c5140ae2046851a03aaa6b02f3d54b3e Acesso em: 3 jun. 2022.

» https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UERJ_c5140ae2046851a03aaa6b02f3d54b3e

EUZÉBIOS FILHO, Antonio; GUZZO, Raquel Souza Lobo. A conjuntura após junho de 2013: olhares cruzados sobre participação política e resistência. Psicologia USP, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 159-168, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/0103-656420170081

» https://doi.org/10.1590/0103-656420170081

FAZZI, José Luiz. Itinerários formativos e curriculares na educação de jovens e adultos. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/HJPB-7DSQPY Acesso em: 11 maio 2022.

» https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/HJPB-7DSQPY

GERBAUDO, Paolo. The mask and the flag: populism, citizenism and global protest. New York: Oxford University Press, 2017.

GOHN, Maria da Glória. Jovens na política na atualidade – uma nova cultura de participação. Caderno CRH, Salvador, v. 31, n. 82, p. 117-133, 2018. https://doi.org/10.9771/ccrh.v31i82.21960

» https://doi.org/10.9771/ccrh.v31i82.21960

GONÇALVES, Murilo Gelain. Bandeiras, pedras e tambores: atuação dos anarquistas nas Jornadas de Junho a partir do Bloco de Lutas Pelo Transporte Público. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/URGS_a67a0783112a44bdf9f6de001d7406bf Acesso em: 9 jun. 2022.

» https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/URGS_a67a0783112a44bdf9f6de001d7406bf

GROPPO, Luís Antonio; OLIVEIRA, Mara Aline. Ocupações secundaristas em Minas Gerais: subjetivação política e trajetórias. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, e240770, 2021. https://doi.org/10.1590/es.240770

» https://doi.org/10.1590/es.240770

GROPPO, Luís Antonio; SILVA, Gislene da. Jovens LGBTQIA+ e as ocupações estudantis de 2015 e 2016: pautas, experiências e subjetivação política. In: GROPPO, Luís Antonio; SALLAS, Ana Luísa Fayet; SOFIATI, Flávio Munhoz (org.). A presença da felicidade: ocupações estudantis no Brasil em 2015 e 2016. Curitiba: CRV, 2022. p. 97-122.

GROPPO, Luís Antonio et al. Coletivos juvenis na universidade e práticas formativas: política, educação, cultura e religião. São Carlos/SP: Pedro & João, 2020.

HADDAD, Sérgio. Novas formas de ativismo social: o que há por trás das mobilizações de rua? O Movimento Passe Livre de São Paulo (MPL-SP). Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 572-601, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/download/27500/20354/77154 Acesso em:11 maio 2022.

» https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/download/27500/20354/77154

HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Império. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

MARTINS, José de Souza. A pauta escamoteada. O Estado de S. Paulo, São Paulo, Caderno Aliás, um outro olhar, p. E8, 29 dez. 2013.

MARTINS, Marcos Francisco. La educación política a través de los movimientos sociales: notas sobre las protestas ocurridas en 2013 en Brasil. Revista Pasos, San José, Costa Rica, n. 161, p. 34-54, 2013. Disponível em: https://irp.cdn-website.com/5be65b2b/files/uploaded/00161-Pasos.pdf Acesso em: 9 jun. 2022.

» https://irp.cdn-website.com/5be65b2b/files/uploaded/00161-Pasos.pdf

MENDONÇA, Ricardo Fabrino. Singularidade e identidade nas manifestações de 2013. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 66, p. 130-159, 2017. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i66p130-159

» https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i66p130-159

MENIS, Paulo. Juventude @ e as jornadas de junho: as manifestações de rua de 2013, em Imperatriz-MA. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola de Educação, Tecnologia e Comunicação, Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, 2015. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UCB_4a42678a734088c9583a7176342a81f5 Acesso em: 8 jun. 2022.

» https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UCB_4a42678a734088c9583a7176342a81f5

PEREIRA, Cláudia da Silva. Ainda somos os mesmos?: representações midiáticas da juventude em movimentos sociais, ontem e hoje. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 23, n. 3, ID22285, 2016. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.3.22285

» https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.3.22285

PINHEIRO, Leandro Rogério. Itinerários versados: redes e identizações nas periferias de Porto Alegre. Cadernos IHU Ideias, São Leopoldo, v. 15, n. 260, p. 3-22, 2017. http://www.ihu.unisinos.br/images/stories/cadernos/ideias/260cadernosihuideias.pdf

» http://www.ihu.unisinos.br/images/stories/cadernos/ideias/260cadernosihuideias.pdf

PINTO, Celi Regina Jardim. O que as teorias do reconhecimento têm a dizer sobre as manifestações de rua em 2013 no Brasil. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 31, n. spe, p. 1071-1092, 2016. https://doi.org/10.1590/s0102-69922016.0spe0012

» https://doi.org/10.1590/s0102-69922016.0spe0012

PORTUGAL, Luisa Pressburger. Política e estética da política na obra de Jacques Rancière: duas narrativas sobre as manifestações de 2013 no Brasil. 2016. Dissertação (Mestrado em Direito) – Departamento de Direito, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/27320/27320.PDF Acesso em: 11 maio 2022.

» https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/27320/27320.PDF

RANCIÈRE, Jacques. Nas margens do político. Tradução: Vanessa Brito e João Pedro Cachopo. Lisboa: KKYM, 2014.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. Tradução: Ângela Leite Lopes. São Paulo: Ed. 34, 1996.

RITTER, Eduardo. Conhecimento de si mesmo e comunicação cidadã: do conformismo à ação nos protestos de junho de 2013. Intercom – RBCC, São Paulo, v. 39, n. 2, p.115-129, 2016. https://doi.org/10.1590/1809-5844201628

» https://doi.org/10.1590/1809-5844201628

ROSA, Roberta Soares da. Pedagogia dos movimentos sociais: as manifestações de 2013 como espaço de aprendizado. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2015. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3824 Acesso em: 9 jun. 2022.

» http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3824

SINGER, André. Brasil, junho de 2013, classes e ideologias cruzadas. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 22-40, 2013. https://doi.org/10.1590/S0101-33002013000300003

» https://doi.org/10.1590/S0101-33002013000300003

TOMIZAKI, Kimi; CARVALHO-SILVA, Hamilton Harley de; SILVA, Maria Gilvania Valdivino. Socialização política e politização entre famílias do Movimento dos Trabalhadores Sem Teto. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 935-954, 2016. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016166488

» https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016166488

VENERA, José Isaías. Da cólera ao acontecimento junho de 2013: do que escapa à representação em Deleuze e Lacan. 2017. Tese (Doutorado em Ciências da Linguagem) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Palhoça, 2017. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/%C3%82nima_c90db9fee0702fbefc0585b216d57a2b Acesso em: 10 maio 2022.

» https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/%C3%82nima_c90db9fee0702fbefc0585b216d57a2b

Published

2023-12-22

Issue

Section

THEME SECTION: Youth, itineraries and reflexivities

How to Cite

Political subjectivations in the field: youth itineraries and the June 2013 Journeys. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e271463. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349271463por