State of the art research in education: characteristics and challenges

Authors

  • Márcia Aparecida Jacomini Universidade Federal de São Paulo
  • Hericka Karla Alencar de Medeiros Wellen Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Cileda dos Santos Sant’Anna Perrella Faculdade Zumbi dos Palmares
  • Maria Aparecida Guedes Monção Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349262052por

Keywords:

Educational research, State of art, State of knowledge, Methodology

Abstract

In this article, a systematic review study was carried out based on the analysis of 47 productions resulting from state-of-the-art research, selected from a universe of 113 review studies produced in the period from 2000 to 2016: articles published in national journals of the area of education, registered in SciELO; books and the Inep’s Estado do Conhecimento Series. The objective of the article was to analyze the theoreticalmethodological characteristics of the research, identify the challenges to its realization and indicate trends, potentialities and challenges to metaknowledge in the field of education. As a result, it can be stated that there is a common basic repertoire on the methodological design of states of the art shared by researchers, but it is still necessary to advance in establishing criteria that are fundamental to the development of these studies, which can be systematized into four main challenges: greater dialogue with the literature on review studies; creation of networks of researchers; advance in the complete reading of the works or read parts that may bring relevant information about the characteristics of the research, such as introduction, methodology and conclusions; improve and increase research that maps, evaluates and produces syntheses to guide researchers and their commitment to science and social demands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Conferência- reflexões sociológicas sobre a pesquisa em educação em tempos de crise(s). Revista Exitus, Santarém, vl. 12, p. 01 -21, e022042, 2022.

ANDRÉ, Marli. A jovem pesquisa educacional brasileira. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 11-24, 2006.

ANDRÉ, Marli. Formação de professores no Brasil (1990-1998). Brasília, DF, MEC/INEP/Comped, 2002.

ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 51-64, 2001.

ANDRÉ, Marli. Políticas de formação continuada e de inserção à docência no Brasil. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 19, n. 1, p. 34-44, 2015.

ANDRÉ, Marli et al. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 301-309, 1999.

BARRETO, Elba Siqueira de Sá; PINTO, Regina Pahim (coord.). Avaliação da educação básica (1990-1998). Brasília, DF: MEC/INEP/Comped, 2001.

BARRETO, Raquel Goulart (coord.). Educação e tecnologia (1996-2002). Brasília, DF: MEC/INEP, 2006a.

BARRETO, Raquel Goulart et al. As tecnologias da informação e da comunicação na formação de professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, p. 31-42, 2006b.

BARROS, Surya Aaronovich Pombo de (org.). O estado da arte da pesquisa em história da educação da população negra no Brasil. [S. l.]: SBHE/Virtual Livros, 2015.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, p. 7-18, 2006.

CUNHA, Luiz Antônio. Os (des) caminhos da pesquisa na pós-graduação em educação. In: SEMINÁRIO SOBRE A PRODUÇÃO CIENTÍFICA NOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, 1979, Brasília. Anais [...]. Brasília, DF: MEC/Capes, 1979. p. 3-15.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Tendências e perspectivas historiográficas e novos desafios na história da matemática e na educação matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 336-347, 2012.

DAVIES, Philip. Revisões sistemáticas e a campbell collaboration. In: THOMAS, Gary. PRING, Richard. Educação baseada em evidências: a atualização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 31-43.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. A prática de “ler literatura” como distinta de muitas outras práticas de leitura. Nuances, Presidente Prudente, v. 13, n. 21, p. 76-92, 2012.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.

FERREIRA, Rosilda Arruda; OLIVEIRA, Alcivam Paulo de. A pesquisa em política educacional: contribuições para superar os déficits epistemológicos. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, p. 46-68, 2019.

FINEDUCA. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação. Os vetos ao orçamento da união de 2022: mais uma vez a Educação não é priorizada. [S. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://fineduca.org.br/wp-content/uploads/2022/02/2022_02.04_Nota-da-Fineduca-sobre-os-ve-tos-/2022/07ao-Orcamento-da-Unia%CC%83o-de-2022.pdf Acesso em: 2022.

» https://fineduca.org.br/wp-content/uploads/2022/02/2022_02.04_Nota-da-Fineduca-sobre-os-ve-tos-/2022/07ao-Orcamento-da-Unia%CC%83o-de-2022.pdf

FINFGELD, Deborah L. Metasynthesis: The state of the art - so far. Qualitative Health Research, v. 13, n. 7, p. 893-904, Sept. 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/9086053_Metasynthesis_The_State_of_the_Art-So_Far Acesso em: 30 ago. 2023.

» https://www.researchgate.net/publication/9086053_Metasynthesis_The_State_of_the_Art-So_Far

FRANCO, Maria Laura P. Barbosa. Por que o conflito entre tendências metodológicas não é falso. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 66, p. 75-80, 1988.

GAMBOA, Silvio S. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argus, 2012.

GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília, DF: Liber Livro, 2012.

GOUGH, David. Síntese sistemática de pesquisa. In: THOMAS, Gary; PRING, Richard. Educação baseada em evidências: a atualização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 57-78.

GOUGH, David; OLIVER, Sandy; THOMAS, James. Learning from research: systematic reviews for informing policy decisions. A Quick Guide. EPPI-Centre, Social Science Research Unit, London, dez. 2013. Disponível em: https://apo.org.au/sites/default/files/resource-files/2013-12/apo-nid71119.pdf Acesso em: 15 jul. 2022.

» https://apo.org.au/sites/default/files/resource-files/2013-12/apo-nid71119.pdf

GOUGH, David; THOMAS, James; OLIVER, Sandy. Clarifying differences between review designs and methods. Systematic Reviews, p. 1-15, 2012. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/pmc3533815/ Acesso: 03 jul. 2019.

» https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/pmc3533815/

GOUVEIA, Aparecida Joly. A pesquisa educacional no Brasil: de 1970 para cá. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 19, p. 75-79, 1971.

HADDAD, Sérgio (coord.). Educação de jovens e adultos no Brasil (1986-1998). Brasília, DF: MEC/INEP/Comped, 2002. (Estado do conhecimento).

JACOMINI, Márcia Aparecida. Avaliação da aprendizagem em tempos de progressão continuada: o que mudou? Um estudo de teses e dissertações sobre o tema (2000-2010). Ensaio, Rio de Janeiro, v. 22, n. 84, p. 807-828, jul./set. 2014.

JACOMINI, Márcia Aparecida; SILVA, Antonia Almeida. Pesquisas em políticas educacionais: questões epistemológicas e desafios à consolidação da área da educação (2000-2010). Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 13, n. 5, 2019.

MAINARDES, Jefferson. A pesquisa sobre a organização da escolaridade em ciclos no Brasil (2000-2006): mapeamento e problematizações. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, 2009.

MAINARDES, Jefferson. Metapesquisa no campo da política educacional: elementos conceituais e metodológicos. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 72, p. 303-319, 2018.

MAINARDES, Jefferson; TELLO, Cesar. A pesquisa no campo da política educacional: explorando diferentes níveis de abordagem e abstração. Arquivos analíticos de políticas educativas, Arizona, n. 24, p. 1-17, 2016.

NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; THERRIEN, Jacques. Trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 15, n. 30, 2004.

PALUDO, Conceição. Contexto nacional e as exigências para a pesquisa em educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, p. 1-20, 2018.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.19, p. 37-50, 2006.

SAVIANI, Demerval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 1996.

SILVA, Antonia Almeida; JACOMINI, Marcia Aparecida. Pesquisa em políticas educacionais: escolhas temáticas e fontes em debate (2000-2010). Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 4, p. 1-17, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330069563_Pesquisa_em_Politicas_Educacionais_escolhas_tematicas_e_fontes_em_debate_2000-2010 Acesso em: 30 ago. 2023.

» https://www.researchgate.net/publication/330069563_Pesquisa_em_Politicas_Educacionais_escolhas_tematicas_e_fontes_em_debate_2000-2010

SILVA, Julia Bustamante; ZELESCO, Gabriel. Balanço anual: orçamento do conhecimento 2021. Observatório do Conhecimento, 2022. Disponível em: https://observatoriodoconhecimento.org.br/wp-content/uploads/2022/05/balanco-anual-orcamento-do-conhecimento-2021_compactado.pdf Acesso em: 30 ago. 2023.

» https://observatoriodoconhecimento.org.br/wp-content/uploads/2022/05/balanco-anual-orcamento-do-conhecimento-2021_compactado.pdf

SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca (org.). Alfabetização. Brasília, DF: MEC/INEP/Comped, 2000.

SOBRAL, Fernanda Ribeiro; CAMPOS, Claudinei José Gomes. The use of active methodology in nursing care and teaching in national productions: inintegrative review. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 2008-2018, 2012.

SPOSITO, Marília Pontes (coord.). Juventude e escolarização (1980-1998). Brasília, DF: MEC/Inep/Comped, 2002.

TELLO, Cesar; MAINARDES, Jefferson. Pluralismos e investigação em política educativa uma perspectiva epistemológica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, México, DF, v. 20, n. 66, p. 763-788, 2015.

TONIETO, Carina; FÁVERO, Altair Alberto. A pesquisa em política educacional: análise de aspectos teórico-epistemológicos em teses de doutorado (2010-2012). Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-21, 2020.

VERMELHO, Sônia Cristina; AREU, Graciela Inês Presas. Estado da arte da área de educação e comunicação em periódicos brasileiros. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, p. 1413-1434, 2005.

VOSGERAU, Dilmere Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014.

WARDE, Mirian Jorge. O papel da pesquisa na pós-graduação em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 73, p. 67-75, 1990.

WITTMANN, Lauro Carlos; GRACINDO, Regina Vinhaes. Políticas e gestão da educação (1991-1997). Brasília, DF: MEC/INEP, 2001.

Published

2023-12-22

How to Cite

State of the art research in education: characteristics and challenges. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e262052. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349262052por