Machine of facialities in basic education: mapping critical literature

Authors

  • Ericka Fernandes Vieira Barbosa Universidade de Brasília
  • Andrea Cristina Versuti Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349267073por

Keywords:

Philosophy of difference, Face machine, Cartography, Basic education, Minor education

Abstract

This cartography revised the academic literature that was supported on the concept of machine of facialities, with the aim of revealing how authors of scientific articles adopted this reference to analyze the dynamics of basic education in Brazil, that occurs in macrospace of regulations and other control codes or in the political microspace of school. This concept guides the reflection about the collective construction of meanings and subjectivities in society, because, according to its theorists, common convictions and desires are abstract strategies of the capitalist industry for human standardization and for its correlate, the exclusion, while the consensus attributes the validity. After a digital search of the literature in the Google Scholar database, we found 16 articles, published in scientific journals in Portuguese language, which studied the homogenization process operating in the territory of national education, but, above all, we detected, in these texts, political movements that lead to minor education advocated by Silvio Gallo, possible when collective actions developed at school have the strength to go against face-copy projects and to create other learning codes as they resist the impersonal prescription and attempts to castrate the right to think, to act and to be different.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARIS-RUIDIAZ, Paola; SILVA, Marcio Antonio da. Resistindo ao rosto que seduz e captura: um diagnóstico sobre a formação de professores que ensinam matemática, a partir do pensamento de Deleuze e Foucault. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 12, n. 30, p. 583-597, 2019. Disponível em: https://desafioonline.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/9614 Acesso em: 05 abr. 2022.

AMORIM, Antonio Carlos. Três crianças a compor um plano para o currículo. Currículo sem Fronteiras, Ermesinde, v. 13, n. 3, p. 411-426, set./dez. 2013. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/amorim.pdf Acesso em: 05 abr. 2022.

» http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/amorim.pdf

ANDRADE, Elenise Cristina Pires de; BASTOS, Louise Mara Soares. Gestos imperceptíveis: cidades em (des) ocupações... (des)territorializações.… Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v. 35, n. 69, p. 37-55, 2017. https://doi.org/10.34112/2317-0972a2017v35n69p37-55

» https://doi.org/10.34112/2317-0972a2017v35n69p37-55

AXT, Margarete. Comunidades virtuais de aprendizagem e interação dialógica: do corpo, do rosto e do olhar. Filosofia Unisinos, São Leopoldo, v. 7, n. 3, p. 256-268, set./dez. 2006. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/filosofia/article/view/6104 Acesso em: 05 abr. 2022.

» https://revistas.unisinos.br/index.php/filosofia/article/view/6104

BELLAVINHA, Isadora. A transcriação semiótica na formação de legentes: uma possível reativação da prática de leitura no ensino-aprendizagem. Diacrítica, Braga, Portugal, v. 34, n. 1, p. 70-94, 2020. https://doi.org/10.21814/diacritica.285

» https://doi.org/10.21814/diacritica.285

CABRAL, Leonardo Santos Amâncio. Índice de Funcionalidade Brasileiro Modificado (IF-BRM), diferenciação e acessibilidade curricular. Cadernos Cedes, Campinas, v. 41, n. 114, p. 153-163, 2021. https://doi.org/10.1590/CC223543

» https://doi.org/10.1590/CC223543

CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli da; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. Base Nacional Comum Curricular e a produção biopolítica da educação como formação de “capital humano”. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 481-503, abr./jun. 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27679 Acesso em: 05 abr. 2022.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 1. São Paulo: 34, 1996a.

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 2. São Paulo: 34, 1996b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 3. São Paulo: 34, 1996c.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: 34, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014.

GALLO, Silvio. Em torno de uma educação menor. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 169-178, jul./dez. 2002. Dossiê Gilles Deleuze. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25926 Acesso em: 05 abr. 2022.

GALLO, Silvio; CARVALHO, Alexandre Filordi de. Grupo-sujeito e confiança: por uma outra política da subjetividade – o caso das escolas do Estado de São Paulo – Brasil. Revista Itinerário de Filosofia da Educação, Porto, p. 154-163, jul. 2016. Atas do V Colóquio Internacional SOFELP: migrações, cidadania e direitos humanos. Disponível em: https://sofelp.com/gallery/v%20congresso%20sofelp.pdf Acesso em: 05 abr. 2022.

» https://sofelp.com/gallery/v%20congresso%20sofelp.pdf

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: 34, 1992.

JOHANN, Lílian Teresinha. A verdade de uma outra fala: enunciados docentes a respeito do código internetês e da aliança entre educação e tecnologias da informação e da comunicação (TICS). Revista Signos, Lajeado, v. 33, n. 2, p. 71-100, 2012. Disponível em: http://www.meep.univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/732 Acesso em: 05 abr. 2022.

MOREIRA, Priscila dos Santos; CARVALHO, Janete Magalhães. As redes de conversações entre licenciandos como agência para pensar os encontrosformação com professores: uma experiência no IFES. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 41, p. 342-363, 2019. https://doi.org/10.26694/les.v0i41.8753

» https://doi.org/10.26694/les.v0i41.8753

NOBERTO, Cristiane. Ministro da Educação se desculpa por declarações sobre alunos com deficiência. Jornal Correio Braziliense, Brasília, DF, 02 set. 2021. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/politica/2021/09/4947238-ministro-da-educacao-se-desculpa-por-declaracoes-sobre-alunos-com-deficiencia.html Acesso em: 10 set. 2021.

PAES, Larissa. Arthur Bispo do Rosário: a salvação pela arte. Portal Obvious. Caderno Artes e ideias, [2014]. Disponível em: http://lounge.obviousmag.org/promiscuidade_artistica/2014/04/arthur-bispo-do-rosario-a-salvacao-pela-arte.html#:~:text=Sua%20arte%2C%20para%20ele%2C%20n%C3%A3o%20era%20classific%C3%A1vel%20como,Barros%3A%20%E2%80%98%E2%80%99Arthur%20Bispo%20do%20Ros%C3%A1rio%20se%20proclamava%20Jesus Acesso em: 28 jun. 2022.

» http://lounge.obviousmag.org/promiscuidade_artistica/2014/04/arthur-bispo-do-rosario-a-salvacao-pela-arte.html#:~:text=Sua%20arte%2C%20para%20ele%2C%20n%C3%A3o%20era%20classific%C3%A1vel%20como,Barros%3A%20%E2%80%98%E2%80%99Arthur%20Bispo%20do%20Ros%C3%A1rio%20se%20proclamava%20Jesus

PASSARELLI, Hugo. ‘Ideia de universidade para todos não existe’, diz ministro da Educação. Valor Econômico, Brasília, DF, 28 jan. 2019. Disponível em https://valor.globo.com/brasil/noticia/2019/01/28/ideia-de-universidade-para-todos-nao-existe-diz-ministro-da-educacao.ghtml Acesso em: 19 jan. 2022.

PRUDENTE, Ana Vitória Luiz e Silva; SOUZA, Ellen de Lima. O cinema e sua dimensão estético-pedagógica: Bacurau e a Lógica Exúlica. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, n. 6, e12372, p. 1-22, 2021. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12372

» https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12372

SANTOS, Marizete Santana. A avaliação tratada do ponto de vista ético: desafios e possibilidades. Revista Eletrônica de Ciências da Educação, Campo Largo, v. 11, n. 1, p. 60-68, jul. 2012. Disponível em: http://periodicosibepes.org.br/index.php/reped/article/view/1183 Acesso em: 05 abr. 2022.

SILVA, Sandra Kretli da; MOREIRA, Priscila dos Santos. Cartografia discursiva das forças que movimentam as praticaspolíticas curriculares e a formação de professores nos dossiês da ABdC publicados na e-Curriculum. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 1358-1380, out./dez. 2018. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1358-1380

» https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1358-1380

SILVA, Sandra Kretli da; PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículos, cinema, gêneros e sexualidades: fabulando possíveis na educação. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, n. l, p. 25-44, jan./jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/12934 Acesso em: 05 abr. 2022.

VIEIRA, Ana Letícia; NOLASCO-SILVA, Leonardo. O corpo trans como corpo-imagem-andarilho: resistência, contestação e desestabilização nos/dos cotidianos escolares. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 37, n. 02, p. 172-189, jun. 2020. https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.11352

» https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.11352

ZAMORA, Maria Helena Rodrigues Navas. Desigualdade racial, racismo e seus efeitos. Fractal, Rev. Psicol., Niterói, v. 24, n. 3, p. 563-578, set./dez. 2012. https://doi.org/10.1590/S1984-02922012000300009

» https://doi.org/10.1590/S1984-02922012000300009

Published

2023-12-22

How to Cite

Machine of facialities in basic education: mapping critical literature. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e267073. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349267073por