The “campeiro” concept in the gaucho regional music: a reconfiguration of the artistic/cultural order

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2020.164859

Keywords:

Campeiro, Transformations, Aesthetics, Ideology, Culture

Abstract

Since 1971, with the festival 1ª Califórnia da Canção Nativa, music has established itself as a field of disputes between innovative and traditionalist tendencies in the Movimento Tradicionalista Gaúcho (MTG), and in the last four decades it has assumed a central role, constituting a language that agency transformations in the discourses and in the cultural order of gauchismo. The concept “campeiro” here is presented as a reconfiguration of the idea of nativism, consecrated after the festival 1ª Califórnia da Canção Nativa, a kind of transformation in the ontological order that approximates and intensifies the musical language directed to the life forms present in the Southern Brazil campaign. The material of this paper comes through interviews and conversations with musicians, poets and composers, and artists who participate in regional music events in Rio Grande do Sul.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eduardo Hector Ferraro, Universidade do Vale do Itajaí

    Doctor and master in social anthropology graduated from the Federal University of Santa Catarina. Graduated in Musical Education from the State University of Santa Catarina. He is currently a professor at the University of Vale do Itajaí in the area of saxophone, transverse flute, recorder, improvisation, and musical analysis. Teaches the disciplines Research Methodology in Music and Social Sciences in Popular Music with a specialization in Music Education. Saxophonist, flutist and composer, professional musician. Develops research on Latin American music, nativist music, Rio-Platense and Andean folklore. Develops research on sociability, subject and subjectivity in social groups in the Latin American context. E-mail: duferraro51@gmail.com

References

Côrtes, João Carlos D’Ávila Paixão. 1985. Aspectos da música e fonografia gaúchas. Porto Alegre: Represom.

Cunha, Manuela Carneiro da. 2009. Cultura com aspas. São Paulo: Cosac Naify.

Descola, Philippe. 2013. A antropologia da natureza: entrevista. Topoi, Rio de Janeiro, Vol. 14, nº 27, p. 495-517, jul./dez. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2237-101X014027013.

Dumont, Louis. 2000. O individualismo. Uma perspectiva antropológica da ideologia moderna. Rio de Janeiro: Rocco.

Ferraro, Eduardo Hector. 2006. A música nativista do sul do Brasil: panorama histórico e gêneros de comunicação com o folclore rio-platense. Trabalho de conclusão do curso de Licenciatura em Música, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis.

Ferraro, Eduardo Hector. 2013. Transformações culturais no gauchismo através da música. 205 p. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Ferraro, Eduardo Hector. 2018. Ser ou não ser gaúcho? A perspectiva do sujeito campeiro contemporâneo no pampa latino-americano. 290 p. Tese de doutorado - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

Ferreira, Clarissa Figueiró. 2014. Campeirismo musical e os festivais de música nativista no Sul do Brasil: a (pós)modernidade re(construindo) o “gaúcho de verdade”. 155p. Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Feuchtwang, Stephan. 2014. Too ontological, too rigid, too ahistorical but magnificent. Hau: Journal of Ethnographic Theory, Vol. 4, nº 3, p. 383-387. Disponível em: https://doi.org/10.14318/hau4.3.025.

Guerrero, Juliana. 2012. El género musical en la música popular: algunos problemas para su caracterización. In: Trans: Revista Transcultural de música. Nº 16, 1-22 Disponível em: <https://bit.ly/2XVLxsN>. Acesso em: 12/10/2019.

Golin, Tau. 1983. A Ideologia do Gauchismo. Porto Alegre: Tchê.

Holbraad, Martin; Pedersen, Morten Axel; Viveiros De Castro, Eduardo. 2014. The Politics of Ontology: anthropological positions. Fieldsigths, 13 jan. Disponível em: <https://bit.ly/36EBhJu> Acesso em: 04/01/ 2018.

Ingold, Tim. 2000. The perception of the environment. Essays on livelihood, dwelling and skill. London: Routledge,

Lessa, Luís Carlos Barbosa. 1985. Nativismo: Um fenômeno social gaúcho. Porto Alegre: L&PM,

Lessa, Luís Carlos Barbosa e Côrtes, João Carlos D’Avila Paixão. 1975. Danças e andanças da tradição gaúcha. Porto Alegre: Garatuja, 2ª ed.

Marcuse, Herbert. 2000. A dimensão estética. Lisboa: Edições 70.

Santi, Álvaro. 2004. Do Partenon à Califórnia: o nativismo e suas origens. Porto Alegre: Ed. UFRGS.

Wallace, Anthony. 1956. Revitalizations Movements. American Anthropologist. Vol 58 nº 2. p 264-281. https://doi.org/10.1525/aa.1956.58.2.02a00040.

Žižek, Slavoj. (org.) 1996. Um Mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto.

Published

2020-08-24

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ferraro, Eduardo Hector. 2020. “The ‘campeiro’ Concept in the Gaucho Regional Music: a Reconfiguration of the Artistic Cultural Order”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 5 (1). https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2020.164859.