Essay on the sign: exchange, language, space and a work by Nuno Ramos
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.175853Keywords:
Nuno Ramos, Sign, Poetry and visual arts, Exchange, Ontological turnAbstract
In Ensaio Sobre a Dádiva (2014/2015), Nuno Ramos starts out from and refers to Marcel Mauss’ The Gift, reaching a cumulative turning point that remits to a decisive assemblage in his poetics: the production of planes of articulation between heterogeneous elements. While putting into action a problematics of exchange, Ramos re-enunciates a space of aesthetic-historical remissions central to certain passages between modern and contemporary arts, relaunched into the relations between body and space. Therefore, starting from a reading of the sign as the elementary entity of linguistic and anthropological structuralisms by Patrice Maniglier, this article explores a possible field of reciprocal translations between visual arts and poetry, anthropology and philosophy, also delving, further, with Jacques Rancière, into Stéphane Mallarmé and Marcel Broodthaers, with Lévi-Strauss and Saussure and certain lines of debate within contemporary arts, into the problems between visual arts milieu and an ontological horizon of thought with the arts.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. 1999. Ideia da prosa. Trad. João Barrento. Lisboa: Cotovia.
Agamben, Giorgio. 2002. O Fim do Poema. Cacto, n. 1. São Paulo: Edições Alpharrábio.
Almeida, Mauro. 1999. Simetria e Entropia: Sobre a Noção de Estrutura em Lévi-Strauss. Revista de Antropologia v. 42, n. 1-2: 142-149
Foster, Hal. 1996. The return of the real: the avant-garde at the end of the century. Cambridge: MIT Press.
Giufrida, Guilherme. 2015. A origem dos objetos. Notas sobre as Dádivas de Nuno Ramos. Revista do centro, n. 0. On-line. http://revistacentro.org/index.php/nuno.
Greenberg, Clement. 2001. Pintura modernista. In Clement Greenberg e o debate crítico, G. Ferreira; C. Cotrim (Orgs.), Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Krauss, Rosalind. 1999. A voyage on the North Sea: art in the age of the post-medium condition. Londres: Thames & Hudson.
Krauss, Rosalind. 2000. Richard Serra: sculpture. In Richard Serra, Hal Foster; Gordon Hughes (orgs.), Massachusetts: The MIT Press.
Lévi-Strauss. 2003. Introdução à obra de Marcel Mauss. In Sociologia e antropologia, Marcel Mauss, Trad. Paulo Neves, São Paulo: Cosac & Naify.
Mallarmé, Stéphane. 2010. Divagações. Trad. Fernando Scheibe. Florianópolis: Editora da UFSC.
Mallarmé, Stéphane. 2013. Um lance de dados. Trad. Álvaro Faleiros. In Um lance de dados, A. Faleiros, São Paulo: Ateliê Editorial.
Mammì, Lorenzo. 1997. Nuno Ramos. In Nuno Ramos, Nuno Ramos, São Paulo: Ática.
Mammì, Lorenzo. 2014. O tempo e o lixo. In Cem anos de Iberê, Luiz Camillo Osório, São Paulo: Cosac Naify.
Mammì, Lorenzo. 2015. Proteu e os houyhnhnms. In Houyhnhnms, Nuno Ramos, 8-29, São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo.
Mammì, Lorenzo. 2017. O guia para perplexos. In Os desenhos, Waltercio Caldas, São Paulo: Bei Comunicação.
Maniglier, Patrice. 2005. Surdétermination et duplicité des signes: de Saussure à Freud. Savoirs et Clinique, n. 6: 149-160.
Maniglier, Patrice. 2006. La Vie énigmatique des signes: Saussure et la naissance du structuralisme. Paris: Éditions Léo Scheer.
Maniglier, Patrice. 2008. A bicicleta de Lévi-Strauss. Cadernos de campo, n. 17: 275-292.
Maniglier, Patrice. 2012. Manifesto para um comparatismo superior em filosofia. Veritas, v. 58, n. 2: 226-271.
Maniglier, Patrice. 2013. De Mauss a Lévi-Strauss, cinquenta anos depois: por uma ontologia Maori. Trad. Ian Packer. Cadernos de campo, n. 22: 163-179.
Marchal, Bertrand. 1988. La religion de Mallarmé: Poesie, mythologie et réligion. Paris: José Corti.
Mauss, Marcel. 2003. Ensaio sobre a dádiva. In Sociologia e antropologia, op. cit.
Naves, Rodrigo. 2007. O vento e o moinho: Ensaios sobre arte moderna e contemporânea. São Paulo: Companhia das letras.
Oliveira, Eduardo Jorge de. 2017. ‘Vender alguma coisa, dar certo na vida’. A passagem do poema ao objeto na obra de Marcel Broodthaers. Remate de Males, v. 37, n. 1.
Potts, Alex. 2000. The sculptural imagination: figurative, modern, minimalist. New Haven, Londres: Yale University Press, 261-284.
Ramos, Nuno. 1993. Cujo. São Paulo: Editora 34.
Ramos, Nuno. 2001. O velho em questão. In O Pão do Corvo, São Paulo: Editora 34.
Ramos, Nuno. 2004. Entrevista de Nuno Ramos a Vanda Klabin. In Frank Stella, Nuno Ramos: afinidades e diversidades, Vanda Mangia Klabin (org.), Rio de Janeiro: 3Plus.
Ramos, Nuno. 2006. Nuno Ramos. São Paulo: Instituo Tomie Ohtake, Fundação Carlos Chagas.
Ramos, Nuno. 2008. Ó. São Paulo: Iluminuras.
Ramos, Nuno. 2010. Nuno Ramos. Rio de Janeiro: Cobogó.
Ramos, Nuno. 2011. Junco. São Paulo: Iluminuras.
Ramos, Nuno. 2017. Adeus, cavalo. São Paulo: Iluminuras.
Rancière, Jacques. 2011. Mallarmé: the politics of the siren. Trad. Steven Corcoran. Londres, Nova York: Continuum.
Rancière, Jacques. 2018. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Editora 34.
Rancière, Jacques. 2020. O espaço das palavras: de Mallarmé a Broodthaers. Trad. Marcela Vieira e Eduardo Jorge de Oliveira. Belo Horizonte: Relicário.
Tassinari, Alberto. 1985. Entre passado e futuro. 18a Bienal Internacional de São Paulo (Publicação para exposição).
Tassinari, Alberto. 1997. Gestar, justapor, aludir, duplicar. In Nuno Ramos, Nuno Ramos, São Paulo: Ática.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 André GoldFeder
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.