In the beginning was the rock, and the rock was in the Caverna de Adulão, and the rock was the Caverna de Adulão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2022.185630

Keywords:

Caverna de Adulão Community, Heavy rock and heavy metal, Urban tribes headbangers, Religion and culture, Sociability and spirituality

Abstract

In this article we will present how heavy rock in general with heavy metal and its subgenres, was able to foster a form of belonging and sociability at the beginning of the Comunidade Caverna de Adulão (Cave Community of Adullam) in Belo Horizonte. What we noticed with the research is that in the beginning rock became the main founding element in the socialization of young people to communicate the Gospel in the very language and culture of the urban headbanger tribe and later, other elements took its place. The methodology consisted of a bibliographic review, having as main theoretician the sociologist Michel Maffesoli in dialogue with other authors. In the field research we used the socio-anthropological-ethnographic method that happened with the participant observation and the focus group technique.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Flávio Lages Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Flávio Lages Rodrigues is a Theologian, Scientist of Religion and Musician. He is a PhD student in Religion Sciences at the Pontificia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC MINAS), with the research entitled "Rock as a non-religious spirituality. Study on rituals, sociabilities and worldview of rockers without religion in Belo Horizonte." He has a Master's degree in Religion Sciences from the PUC MINAS, with the dissertation "The religious phenomenon among young people in urban tribes: an analysis of the relationship between culture and religion in the Comunidade Caverna de Adulão - Belo Horizonte/MG." He graduated with a Bachelor of Theology (2005) and a Specialization in Systematic Theology (2007) from the Evangelical Theological Faculty of Belo Horizonte (FATE-BH). Since 2015, he has been a member of the Religion and Culture Research Group of the Graduate Program in Religion Sciences at PUC Minas. E-mail: flavioposttrevor@yahoo.com.br

References

Baggio, Sandro. Revolução na música gospel: um avivamento musical em nossos dias. São Paulo: Exodus, 1997.

BÍBLIA Sagrada Revista e Corrigida. São Paulo: SBB, 2013.

Brakemeier, Gottfried. Por que ser cristão? Dez boas razões para crer em Jesus Cristo, crer na ressurreição, viver em comunidade, ler a Bíblia, amar o próximo. São Leopoldo: Sinodal, 2004.

Brandini, Valéria. Cenários do Rock: mercado, produção e tendências no Brasil. São Paulo: Olho D’água, 2004.

Calvani, Carlos Eduardo B. Teologia e MPB. São Paulo: Loyola, 1998.

Christe, Ian. Heavy metal: a história completa. São Paulo: Benvirá, 2010.

Costa, Márcia Regina da. Os carecas de Cristo e as tribos urbanas do underground Evangélico. In: PAIS, José Machado, Blass, Leila Maria da Silva. (Org.). Tribos urbanas: produção artística e identidades. São Paulo: Annablume, 2004. p. 43-69.

Durkhein, Émile. As formas elementares de vida religiosa. 2. ed. São Paulo: Paulus, 1989.

Durkhein, Émile. As Regras do Método Sociológico. São Paulo: Martin Claret, 2011.

Lopes, Pedro Alvim Leite. Heavy Metal no Rio de Janeiro e a dessacralização de símbolos religiosos: a música do Demônio na cidade de São Sebastião das terras de Vera Cruz. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

Maffesoli, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

Magnani, José Guilherme Cantor. Os circuitos dos jovens urbanos. Tempo Social, São Paulo, v. 17, n. 2, 2005. Disponível em:http://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12475/14252. Acesso em: 08 abr. 2016.

METAL: A Headbanger's Journey. Direção: Sam Dunn; Scot McFadyen e Jessica Wise. Canada: Independent Product, 2005. 1 vídeo (92). Son., color. Publicado por Lançamentos do Metal. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yHekU5x2hx8&t=2542s. Acesso em: 15 set. 2021.

Pais, José Machado; BLASS, Leila Maria da Silva. (Org.). Tribos urbanas: produção artística e identidades. São Paulo: Annablume, 2004.

Pinto, Flávia Slompo. Radicalmente santos: O rock’n’roll e o underground na produção da pertença religiosa entre os jovens. Revista Proa, Campinas, v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: http: //www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/proa/artichle/viewFile/2397/1810. Acesso em: 15 jan. 2017.

Rodrigues, Flávio Lages. A liberdade do Espírito na vida e no rock. Rio de Janeiro: MK, 2007.

Rodrigues, Flávio Lages. A linguagem, a estética e a ideologia na música rock entre os jovens na Comunidade Caverna de Adulão em Belo Horizonte. Interações, Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 93-117, 2021. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/18284. Acesso em: 01 maio 2021.

Rodrigues, Flávio Lages. A utilização da música rock no diálogo inter-religioso e intercultural. Reflexus, Vitória, v. 13, n. 22, p. 669-697, 2019a. Disponível em: http://revista.faculdadeunida.com.br/index.php/reflexus/article/view/914. Acesso em: 16 dez. 2019.

Rodrigues, Flávio Lages. As trajetórias da música rock na Comunidade Caverna de Adulão. Interações, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 197-213, 2020a. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/17515. Acesso em: 13 jul. 2020.

Rodrigues, Flávio Lages. Comunidade Caverna de Adulão: rock como fator de socialização. Caminhos, Goiânia, v. 18, n. 1, p. 234-251, 2020b. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/caminhos/article/view/7498/4369. Acesso em: 22 jul. 2020.

Rodrigues, Flávio Lages. Deus na música rock: uma visão ecológica dos grupos headbanger’s e outros grupos juvenis na Comunidade Caverna de Adulão. In: Penna, Heloísa Maria Moraes Moreira; AVELLAR, Júlia Batista Castilho de; Carvalho, Rodrigo Ladeira. (Orgs.). Deus(es) na literatura. Belo Horizonte: Relicário, 2018a. p. 203-215.

Rodrigues, Flávio Lages. Igrejas e Comunidades underground’s: novos modelos eclesiais? Plura, Juiz de Fora, v. 8, n. 2, p. 185-205, 2017. Disponível em: http://www.abhr.org.br/plura/ojs/index.php/plura/article/viewFile/1468/pdf_221. Acesso em: 07 abr. 2019.

Rodrigues, Flávio Lages. O fenômeno religioso entre os jovens nas tribos urbanas: uma análise da relação cultura e religião na Comunidade Caverna de Adulão - Belo Horizonte/MG. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018b.

Rodrigues, Flávio Lages. O rock como estratégia de evangelização. 2005. Monografia (Bacharel em Teologia) – Faculdade Evangélica de Teologia de Belo Horizonte, 2005.

Rodrigues, Flávio Lages. O rock como possibilidade para uma espiritualidade não- religiosa. Caminhos, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 173-192, 2019b. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/caminhos/issue/view/315. Acesso em: 22 jul. 2019.

Rodrigues, Flávio Lages. O rock na evangelização. Rio de Janeiro: MK, 2006.

Rodrigues, Flávio Lages. Os desafios para a igreja pregar o Evangelho na pós-modernidade. Rio de Janeiro: MK, 2018c.

Rodrigues, Flávio Lages. Percurso histórico da Comunidade Caverna de Adulão em Belo Horizonte: novos modelos eclesiais? Expedições, Morrinhos, v. 9, n. 3, p. 71-90, 2018d. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revista_geth/article/view/7660. Acesso em: 22 jul. 2019.

Tylor, Edward Burnett. A ciência da cultura. In: MORGAN, Lewis Henry. Evolucionismo cultural/textos de Morgan, Tylor e Frazer. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005. p. 69-99.

Published

2022-08-30

Issue

Section

Dossier Religions (Articles)

Funding data

How to Cite

Rodrigues, Flávio Lages. 2022. “In the Beginning Was the Rock, and the Rock Was in the Caverna De Adulão, and the Rock Was the Caverna De Adulão”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 7 (1): e185630. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2022.185630.