Epistemology of eshu and audiovisibility in the 2020 pandemic: writexperience and gestures in images on digital platforms
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2022.185778Keywords:
Writexperience, Epistemology of Eshu, Audiovisibilities, Pandemy, Digital ethnographyAbstract
Starting from “escrevivências”, from Conceição Evaristo and the Epistemology of “Exu”, proposed by Reis Neto, we analyzed two audiovisual productions linked to Afro-descendant religions: Negras Vozes: Tempos of Alakan, directed by Beto Brant and “AmarElo: É tudo pra ontem”, directed by Fred Ouro Preto. Both 2020 productions emerged amid the COVID-19 pandemic. The aim of the article is to reflect on the possibilities of aesthetic enjoyment that have emerged in the face of the impossibility of face-to-face contact. Image and sound were present in front of the video and the communities took ownership of this movement. Different models of sharing the sensitive were tried in this proposal of digital ethnography in creative liminalities.
Downloads
References
Ballestrin, Luciana. 2013. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11. Disponível em:
Benjamin, Walter. 1996. Obras escolhidas, vol.1 Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense.
Didi-Huberman, Georges. 2016. Que emoção ! Que emoção ?. São Paulo: Editora 34.
Dravet, Florence. Comunicação e circularidade – estudo de comunicação feminina a partir do giro da pombagira. In: Dravet, Florence. et al. (orgs.). 2016. Pombagira: encantamentos e abjeções. Brasília: Casa das Musas. p. 95-115. Disponível em:
Evaristo, Conceição. 2014. Olhos d' água. São Paulo: Editora Pallas Atena.
Gonzalez, Lélia; Hasenbalg, Carlos. 1982. Lugar de negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, Coleção 2 Pontos, v.3.
Grosfoguel, Ramón. 2016. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios / epistemicídios do longo século XVI. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1. Disponível em:
hooks, bell. 2013. Ensinando a transgredir: a Educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes.
hooks, bell. 2021. Tudo sobre o amor: Novas Perspectivas. São Paulo: Editora Elefante, 2021.
http://www.scielo.br/pdf/se/v31n1/0102-6992-se-31-01-00025.pdf
https://periodicos.unb.br/index.php/revistacalundu/article/view/27476/24718
https://www.academia.edu/38625519/POMBAGIRA_encantamentos_e_abje%C3%A7%C3%B5es
https://www.facebook.com/gpesteticasintercom/photos/a.526895864750838/872781390162282/
https://www.scielo.br/pdf/rbcpol/n11/04.pdf
Kilomba, Grada. 2019. Memórias da Plantação: Episódios de Racismo Cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó.
Mbembe, Achile. 2018. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: N-1 Edições.
Migliano, Milene. 2020. Entre a praça e a internet-outros imaginários políticos na Praia da Estação. Editora UFRB.
Migliano, Milene. 2021. Disputas de sentidos nos stories: uma análise crítica do perfil DanzaMedicina. In: anais do 30° encontro anual da compós, São Paulo. Disponível em: <https://proceedings.science/compos/compos-2021/papers/disputas-de-sentidos-nos-stories--uma-analise-critica-do-perfil-danzamedicina>. Acesso em: 25 out. 2021.
Rancière, Jacques. 2005. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO Experimental/Editora 34.
Reis Neto, João Augusto. 2019. A pedagogia de exu: educar para resistir e (r)existir. Revista Calundu, v. 3, n. 2. Disponível em:
Remanche, Maria de Lourdes Rosse; Sippel, Juliano. 2019. A escrevivência de Conceição Evaristo como reconstrução do tecido da memória brasileira. Cadernos de Linguagem e Sociedade.Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/23381
Rocha, Rose de Melo. 2019. Críticas do audiovisível: incerteza e indeterminação como perspectivas de análise de produtos audiovisuais da cultura pop. Revista Rumores, v. 13, n. 2.
Rufino, Luiz. 1987. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
Rufino, Luiz. 2019. Exu o pedagogo e o mundo como escola. Anos Iniciais em Revista, 3(3).
Santos, Antônio Bispo dos. 2015. Colonização, Quilombos, Modos e Significações. Brasília: INCTI/UnB.
Santos, Juana Elbein dos e Santos, Descoredes Maximiliano. 2014. Exu. Salvador: Corrupio.
Sovik, Liv. Grupo de Pesquisa Estéticas, Políticas do Corpo e Gênero da Intercom, a professsora Liv Sovik, da UFRJ, proferiu a fala entitulada “Revendo a história da cultura de massa no Brasil: teoria e contestação do estereótipo do negro” e transmitida ao vivo pelo YouTube, no canal da TV UFRB, Liv Sovik (2020)
Verger, Pierre, 2019. Notas sobre o culto aos Orixás e Voduns: na Bahia de todos os santos, no Brasil, e na antiga costa dos escravos, na África. São Paulo: Edusp.
Brant, Beto. 2020. Negras vozes: Tempos de Alakan. São Paulo, Brasil, cor, 40'.
Ouro Preto, Fred. 2020. AmarElo: É tudo pra ontem. São Paulo, Brasil, cor, Netflix (Distrib.), 1h29'.
Martins, Maurilio. 2020. Incluindo Deus. Brasil, disponível em Vimeo, cor, 3'.
Thá, Mc. 2020. Rito de Passá. Brasil, disponível em Spotify, Deezer, Youtube.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Milene Migliano, Nathalie de Almeida Hornhardt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.