(The use of a) key-image for the possible understanding of the hijab

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2022.185807

Keywords:

Photography; Religion; Veil; Women; Prostitution

Abstract

This article is about a photo from the photo essay Prostitute (1975-1977), by Kaveh Golestan. It is presented as a key photograph, able to promote an exercise of the look and enable an understanding of the islamic veil, given by the coverage of the body as the initial reason, followed by its variations in the way of use. Added to these variations are the prostitute woman’s pose with the veil representing subversion (in an anti-Islamic environment) and transgression (by the desacraliza- tion of the body), manufactured by the photographer with the one photographed in relation to her place in the community, as a criticism exercise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Maria Ricci Molina, Faculdade Anhanguera

    Ana Maria Ricci Molina is a Professor of the Psychology at the Faculdade Anhanguera, in Ribeirão Preto, São Paulo. She was a postdoctorate at the Department of Psychology at the Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto at the Universidade de São Paulo (USP). She is PhD in Education from the Universidade Federal de São Carlos (Ufscar) and holds a Master's degree in Psychology from USP. She joins the Grupo de Antropologia em Contextos Islâmicos e Árabes (Gracias) at USP. E-mail: amrm1amrm@gmail.com

References

Afary, J. e Anderson, K. B. 2010. Foucault e a Revolução Iraniana: as relações de gênero e as seduções do islamismo. São Paulo: Realizações.

Barbosa, Francirosy Campos. 2017. A centralidade do corpo no Islam (2017). Icarabe, página 1. Disponível em https://icarabe.org/node/3036 2017. Acesso em 03 de maio de 2021

Barbosa-Ferreira, Francirosy Campos. 2013. Diálogos sobre o uso do véu (hijab): empoderamento, identidade e religiosidade. Perspectivas, São Paulo, v. 43: 183-198

Barbosa-Ferreira, Francirosy Campos. 2007. Entre arabescos, luas e tâmaras: performances islâmicas em São Paulo. Tese doutorado, Antropologia, USP.

Barbosa-Ferreira, Francisory Campos. 2009. Teatralização do sagrado islâmico: a palavra, a voz e o gesto. Religião e sociedade. Rio de Janeiro, v. 29, n. 1: 95-125.

BARTHES, Roland. 1984. A Câmara Clara. Nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

BARTHES, Roland. 1980. Sistema da moda. (Tradução de Lineide do Lago Salvador Mosca). São Paulo, Companhia Editora Nacional / Edusp.

Bouhdiba, Abdulwahab. 2007. A sexualidade no Islã. São Paulo: Globo.

Campos, Edson Nascimento e Cury, Maria Zilda Ferreira. 1997. Fontes primárias: saberes em movimento. Revista Faculdade de Educação. São Paulo, v. 23, n. 1-2. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-25551997000100016.

Chagas, Gisele Fonseca. 2010. A pedagogia do Islã: aprendendo a ser muçulmano no Rio de Janeiro. In: Barbosa-Ferreira, Francirosy Campos (Org.). Olhares Femininos sobre o Islã: etnografias, metodologias e imagens. São Paulo: Hucitec.

Costa, Renato José da. 2013. A influência dos Ulemás xiitas nas transformaçõespolíticas ocorridas no Irã durante o século XX: o wilayat al-faqih e o pragmatismo dos aiatolás como inviabilizadores na expansão da Revolução iraniana. - Tese de Doutorado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

F.O.A.M. (Amsterdã, Holanda). 2014. Kaveh Golestan, The Citatel. A conversation between guest curator Vali Mahlouji and Foam curator Kim Knoppers (Catálogo).

Molina, Ana Maria Ricci e Barbosa, Francirosy Campos. 2017. A ética sexual no Islã e no mundo ocidental: interpretando o corpo e o sexo. Reflexão, vol. 42, n. 1: 95-111.

Molina, Ana Maria Ricci e Barbosa, Francisory Campos. 2020. Shahr-e No, de Kaveh Golestan: uma leitura possível das dimensões política e religiosa de fotos de mulheres prostitutas. Irã, Teerã, 1975-1997. PROA Revista De Antropologia E Arte, 2(10): 11-37.

Moreira Leite, Miriam Lifchitz. 1993. Retratos de Família: Leitura da fotografia histórica. São Paulo: EDUSP- FAPESP.

Moreira Leite, Miriam Lifchitz. 1994. Leitura da fotografia. Estudos Feministas, No. Especial - Colóquio Internacional Brasil, França e Quebec: 130-141

MUSEU DE ARTE MODERNA (Paris, França). 2014. Recréer Shahr-e No: la politique intime du marginal – Archéologie de la décennie finale. Vali Mahlouji: (catálogo).

Paiva, Camila Motta e Barbosa, Francirosy Campos. 2017. Sexo no Islã não é tabu: desejos, prazeres e práticas das mulheres muçulmanas Reflexão, volume 42, número 1: 113-124

Paiva, Camila Motta e Barbosa, Francirosy Campos. 2017. Sexo/prazer no Islam é devoção. Revista Religião & Sociedade, volume 37, número 3: 198-223.

Rial, Carmen. 2008. Princesas, sufragistas, islâmicas, laicas, onguistas, escritoras - a luta feminista no Irã: entrevista com Azadeh Kian-Thiébaut. Rev. Estud. Fem. Florianópolis, v.16, n.1: 145-169. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2008000100016.

Trainotti Filho, Alcir Mario e Trainotti, Cinthia Ghisi. 2018. Fontes de Informação – Indaial: UNIASSELVI.

Viveiros de Castro, Eduardo. 2002. O nativo relativo. Mana, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1: 113-148. https://doi.org/10.1590/S0104-93132002000100005.

Sites referentes às fotografias de Kaveh Golestan

http://www.archaeologyofthefinaldecade.com/wp-content/uploads/2020/09/2016-KGE-Prostitute-Tate-Acquisitions.pdf

https://valimahlouji.com/archaeologyofthefinaldecade/recreating-shahr-e-no/;

https://valimahlouji.com/wp-content/uploads/2020/09/2015-Prostitute-Photo-London-LR.pdf;

https://valimahlouji.com/wp-content/uploads/2020/09/2015-Prostitute-Photo-London-LR.pdf

Published

2022-08-30

Issue

Section

Dossier Religions (Articles)

How to Cite

Molina, Ana Maria Ricci. 2022. “(The Use of A) Key-Image for the Possible Understanding of the Hijab”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 7 (1): e185807. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2022.185807.