Dimensões de tempo segundo a percepção de crianças de seu próprio desenvolvimento
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19792Palavras-chave:
Desenvolvimento, Tempo, Timing, CriançasResumo
As dimensões de tempo têm uma importância significativa na compreensão de crianças quanto aos seus próprios processos de desenvolvimento. Foi investigada, da perspectiva da criança, a emergência de novidade no sistema interdependente formado pela criança e por seu entorno a partir das percepções de cinco crianças de 12 anos. O presente estudo tratou especificamente das relações e dos significados entre a pessoa em desenvolvimento e o seu encontro e modo de lidar com as diferentes dimensões do tempo em seus espaços vividos, caminhos percorridos e pessoas significativas. As crianças se moveram para frente e para trás no tempo, investigaram as suas expectativas passadas, presentes e futuras e as suas próprias mudanças desenvolvimentais. Tais dimensões se apresentaram como "tempo cultural"e "tempo social". O tempo cultural consistiu no tempo construído no cenário institucional da infância. Essas estruturas moveriam as crianças para frente e para trás, transformando-as de "pequena" em "grande" e novamente em "pequena". O tempo social compreendeu os discursos locais quanto aos compromissos e ações apropriados à idade, aqui investigados entre os pares. Concluiu-se que, embora as crianças não sejam determinadas por essas dimensões temporais inter-relacionadas, elas refletem e lidam com elas, resultando em um próprio tempo pessoal de desenvolvimento.Downloads
Referências
Valsiner J. Culture and the development of children’s actions: a theory of human development. New York (NY): John Wiley &Sons; 1997.
Bergson H. Det umiddelbare i bevidstheden. København: Gads Forlag; 1917.
Valsiner J. Developmental epistemology and implications for methodology. In: Lerner R, editor. Handbook of child psychology. NewYork (NY): John Wiley & Sons; 2005. v. 1.
Vygotsky L. Collected works. New York (NY): Plenum Press; 1987. v. 4.
Elder GH. The life course as developmentaltheory. Child Dev. 1998;69(1):1-12.
James A, Jenks C, Prout A. Den teoretiskebarndom. København: Gyldendals Forlag; 1999.
Schousboe I. Udviklingspsykologi og børn ivirkeligheden. In: Reimer L, Schousboe I, Thorborg P, reg. I nærheden. København: HansReitzels Forlag; 2000. p. 151-72.
Neugarten DA. The meanings of age. London: University of Chicago Press; 1996.
Valsiner J. Making the future: temporality and the constructive nature of human development. In: Turkewitz G, Darlynne AD, organizers. Developmental time and timing. Hillsdale (NJ): Lawrence Erlbaum Associates; 1993. p. 13-41.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis