Visual behavior of infants in the first and second months of life
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19797Keywords:
Assessment, Vision, Infant, PreventionAbstract
The aim of this study was to assess as well as understand the visual behavior of infants in the first and second months of life. The participants were 66 asymptomatic infants from Campinas, São Paulo, Brazil, born at the Integral Attention Center for Women's Health at Campinas State University (CAISM/UNICAMP), with birth weight ranging from 3000g to 4140g. These infants were participants in the Program for Detecting Audiological Alterations in Newborns (DAANE) who attended the Center for Studies and Research on Rehabilitation "Prof. Dr. Gabriel Porto" at the Faculty of Medical Sciences (CEPRE/FCM/UNICAMP) for auditory trial, and whose parents consented to participate in this study. Visual behaviors were assessed through the Method for Assessing Visual Acuity in Infants. The data analysis was performed by using the Statistical Package for Social Sciences (version 13). In the first month, the infants showed: visual fixation (97.62%), eye contact (97.62%), smile (52.38%), horizontal tracking (97.62%), and vertical tracking (52.38%). In the second month, they reached 100% in these same tests. The results are in accordance with recent studies on visual behavior of infants in the first three months of life. The possibility of opportunely detecting alterations in visual development is related to a timely diagnosis and a prompt referral to rehabilitation services for infants. As a consequence, it may improve the quality of life of children and their families.References
Knobloch H, Passamanick B. O desenvolvimento do comportamento. In: Knobloch H, Passamanick B. Diagnóstico do desenvolvimento: avaliação e tratamento do desenvolvimento neuropsicológico no lactente e na criança pequena - o normal e o patológico. 3ed. São Paulo: Atheneu; 1990. p. 550.
Kandel ER, Schwartz JH, Jessel TM. A experiência sensorial e a formação dos circuitos
visuais. In: Kandel ER, Schwartz JH, Jessel TM. Fundamentos da neurociência e do
comportamento. Rio de Janeiro: Prentice-Hall; 1997. p. 376-8.
Gagliardo HGRG. Contribuições de terapia ocupacional para detecções de alterações
visuais na fonoaudiologia. Saúde Rev. 2003;5(9):89-93.
Lindstedt E. Abordagem clínica de crianças com baixa visão. In: Veitzman S. Visão subnormal. Rio de Janeiro: Conselho Brasileiro de Oftalmologia; 2000. p. 48-64.
Gasparetto MERF, Temporini ER, Carvalho KMM, Kara-José N. Dificuldade visual em escolares: conhecimentos e ações de professores do ensino fundamental que atuam com alunos que apresentam visão sub normal. Arq Bras Oftalmol. 2004;67(1):1-10.
Hubel DH. Ojo, cérebro y visión. Murcia: Universidad de Murcia; 1999.
Hyvarinen L. La vision normal y anormal en losninos. Madrid: Organización Nacional de Ciegos Españoles; 1988.
Lipsitt LP. Learning in infancy: cognitive development in babies. J Pediatr. 1986;109(1):172-82.
Kinney HC, Brody BA, Kloman AS, Gilles FH. Sequence of central nervous system myelination in human infancy. J Neurophatol Exp Neurol. 1988;43(3):217-34.
Gagliardo HGRG, Gonçalves VMG. Conduta visual: primórdios da comunicação. Arq Neuropsiquiatr. 1996;54(2):55.
Gagliardo HGRG, Nobre MIRS. Intervenção precoce na criança com baixa visão. Rev Neurociências. 2001;9(1):16-9.
Gagliardo HGRG. Investigação do comportamento visuo motor do lactente normal no primeiro trimestre de vida [dissertação].Campinas: Universidade Estadual de Campinas;1997.
Gagliardo HGRG, Gonçalves VMG, Lima MCMP. Método para avaliação da conduta visual de lactentes. Arq Neuropsiquiatr. 2004;62(1):300-6.
Bayley N. Bayley scales on infant development.2a ed. San Antonio: Psychological Corporation; 1993.
Statistical Package for Social Sciences for Personal Computer for Windows. Base SystemUser’s Guide, Release 6.0. United States of America: SPSS Inc., 365p; 2003.
Organização Mundial da Saúde. CID-10: classificação estatística internacional de doenças e problemas relacionados à saúde. 10ªrevisão. São Paulo: EDUSP; 1999.
Ruas TCB, Ravanini S, Martinez CS, Gagliardo HGRG. Avaliação do comportamento visuomotor em lactentes no primeiro e segundo meses de vida. In: Livro de Programa e Resumos do II Congresso Brasileiro de Educação Especial e II Encontro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial; 2005 nov 3-5; São Carlos, Brasil. São Carlos: UFSCar; 2005. p. 335.
Ravanini S, Françoso M, Lima M, Rossi T, Nakamura H, Gagliardo H, et al. Triagem visual: aplicação do método de avaliação da conduta visual de lactentes. In: Anais do XVIII Congresso da Associação Brasileira de Neurologia e Psiquiatria Infantil, XV Congresso da Federação Latino-Americana de Psiquiatria Infantil e da Adolescência, I Jornada de Saúde Mental da Sociedade Paranaense de Pediatria; 2005 maio 25-28; Curitiba, Brasil. Paraná: Abenepi. p. 92.
Carvalho BGE. Triagem visual de bebês prematuros: verificação da aplicabilidade do Método de Avaliação da Conduta Visual de Lactentes. [dissertação]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos; 2005.
Lavelli M, Fogel A. Developmental changes in mother-infant face-to-face comunication: birthto 3 months. Dev Psychol. 2002;38(2):288-305.
Brandão S. Desenvolvimento psicomotor da mão. Rio de Janeiro: Enelivros; 1984.
Papalia DE, Olds SW. Desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed; 2000.
Huttenlocher PR. Morphometric study of human cerebral cortex. Dev Neuropsychol. 1990;28(6):517-27.
Coriat LF. Maturação psicomotora no 1º ano de vida da criança. São Paulo: Moraes; 1991.
Schwartzman JS. O desenvolvimento motor normal. Temas Desenvolv. 2000;9(1):51-6.
Alves MR, Kara-José N. O olho e a visão. Rio de Janeiro: Vozes, 1996.
Fonseca V. Problemática da deficiência: sua prevenção e identificação. In: Fonseca V. Educação especial: programa de estimulação precoce - uma contribuição às idéias de Feuerstein. Porto Alegre: Artes Médicas; 1995.p. 7-22.
Pérez-Ramos AMQ, Pérez-Ramos J. Estimulação precoce: serviços, programas e currículos. Brasília (DF): CORDE; 1996.
Guralnick MJ. Second generation research inthe field of early intervention In: Guralnick MJ, editor. The effectiveness of early intervention. Baltimore; P. H. Brookes; 1997. p. 366-378.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis