Cognições maternas acerca da maternidade e do desenvolvimento humano: uma contribuição ao estudo da psicologia parental
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19819Palavras-chave:
Cognições parentais, Conhecimentos, Autopercepções, Atribuições causaisResumo
O presente estudo investigou três tipos de cognições parentais (conhecimentos acerca do desenvolvimento infantil e da criação de filhos, autopercepções parentais e atribuições de causalidade parentais) e teve três objetivos: 1) ampliar nosso conhecimento sobre cognições de mães brasileiras acerca da maternidade, 2) comparar resultados da presente investigação com os de estudos anteriores e 3) investigar associações entre as cognições maternas e entre essas cognições e determinadas variáveis sociodemográficas. Ao todo, 66 mães primíparas, com idades acima de 18 anos, de famílias intactas, residentes na cidade do Rio de Janeiro participaram do estudo. As mães responderam a versões brasileiras de quatro instrumentos (Inventário de Conhecimento do Desenvolvimento Infantil, Autopercepção do Papel Parental, Questionário de Atribuições Parentais, Escala Marlowe-Crowne de Desejabilidade Social) e um questionário sociodemográfico. As mães responderam corretamente a 63% das questões do instrumento que avaliou conhecimento parental, indicando que seu conhecimento sobre o desenvolvimento infantil pode ser ampliado. Em termos de autopercepções, os aspectos mais positivamente avaliados pelas mães foram a satisfação e investimento no papel parental. As mães tenderam a avaliar as causas externas (e.g., comportamento do filho) como mais importantes do que as internas (e.g., esforço), tanto para o sucesso quanto para o fracasso nas atividades parentais. Várias associações entre as cognições maternas e delas com variáveis sociodemográficas (e.g., educação) foram identificadas. Os resultados foram, em larga medida, consistentes com estudos nacionais e internacionais anteriores e podem contribuir para o entendimento das cognições parentais como um sistema complexo.Downloads
Referências
Bornstein MH. Specificity of mother-infant interaction: the influence of maternal age, employment status, and parenthood status [protocolo de pesquisa 88-CH-32]. Bethesda: NICHD; 2000.
Seidl de Moura ML. Interação mãe-bebê e desenvolvimento infantil: um estudo longitudinal e transcultural [projeto de pesquisa apresentado ao CNPq]. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro; 1999.
Sigel IE, McGillicuddy De Lisi AV. Parent beliefs are cognitions: the dynamic belief systems model. In: Bornstein MH, editor. Handbook of parenting. 2nd ed. Mahwah (NJ): Lawrence Erlbaum; 2002. v. 3, p. 485-508.
Goodnow JJ. Parents’ knowledge and expectations. In: Bornstein MH, editor. Handbook of parenting. Mahwah (NJ): Lawrence Erlbaum; 1995. p. 305-32.
Benasich AA, Brooks-Gunn J. Maternal attitudes and knowledge of child-rearing: associations with family and child outcomes. Child Dev. 1996;67(3):1186-205.
Angelillo I, Ricciardi G, Rossi P, Pantisano P, Langiano E, Pavia M. Mothers and vaccination: knowledge, attitudes, and behaviour in Italy. Bull World Health Organ.1999;77:224-9.
Coleman PK, Karraker KH. Self-efficacy and parenting quality: findings and future applications. Dev Rev. 1997;18:47-85.
Bugental DB, Blue J, Cruzcosa M. Perceived control over caregiving outcomes: implications for child abuse. Dev Psychol. 1989;25:532-9.
Stevens JH. Shared knowledge about infants among fathers and mothers. J Genet Psychol. 1988;149:515-25.
Bandura A. Human agency in social cognitive theory. Am Psychol. 1989;44:1175-84.
Ruchala P, James DC. Social support, knowledge of infant development, and maternal confidence among adolescent and adult mothers. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 1997;26:685-9.
Ribas AFP, Ribas Jr RC, Valente AA. Bem-estar emocional de mães e pais e o exercício do papel parental: uma investigação empírica. Rev Bras Crescimento Desenvolv Hum. 2006;16(3):28-38.
Ribas Jr RC, Seidl de Moura ML, Gomes AAN, Soares ID, Bornstein MH. Socioeconomic status in Brazilian psychological research: validity, measurement, and application. Estud Psicol (Natal). 2003;8:375-83.
Seidl de Moura ML, Ribas Jr RC, Piccinini CA, Bastos ACS, Magalhães CMC, Vieira ML, et al. Conhecimento sobre desenvolvimento infantil em mães primíparas de diferentes centros urbanos do Brasil. Estud Psicol (Natal). 2004;9:421-30.
Rabinovich EP, Coser ACPH, Travaglini D, Esteves EN. A comparative study of naming children from two socioeconomic groups. J Soc Psychol. 1994;134:553-5.
Brito Dias CMS, Tróccoli BT. Lócus de controle materno, satisfação com a vida e relacionamento com o filho adolescente. Psicol Teor Pesqui. 1999;15:209-18.
MacPhee D. Manual: knowledge of infant development inventory. University of North Carolina; 1981.
MacPhee D, Benson JB, Bullock D. Influence son maternal self-perceptions. In: Paper presented at 5th Biennial International Conference on Infant Studies; 1986 April 10-13; Los Angeles, CA, USA.
Ribas Jr RC. Cognições de mães brasileiras acerca da maternidade e do desenvolvimento humano: uma contribuição ao estudo da psicologia parental [tese]. Rio de Janeiro: Instituto de Psicologia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro; 2004.
Sirignano SW, Lachman ME. Personality change during the transition to parenthood: the role of perceived infant temperament. Dev Psychol. 1985;21:558-67.
Ribas Jr RC, Seidl de Moura ML, Hutz CS. Adaptação brasileira da Escala de Desejabilidade Social de Marlowe-Crowne. Aval Psicol. 2004;3:83-91.
Hollingshead AB. Four factor index of social status. Department of Sociology of Yale University; 1975.
Tabachinick BG, Fidell LS. Using multivariate estatistics. New York: Harper Collins; 1996.
Bornstein MH, Haynes O, Azuma H, GalperinC, Maital S, Ogino M, et al. A cross-national study of self-evaluations and attributions in parenting: Argentina, Belgium, France, Israel, Italy, Japan, and the United States. Dev Psychol. 1998;34:662-76.
Bornstein MH, Hahn CS, Suizzo MA, Haynes OM. Mothers’ knowledge about child development and child-rearing: national and cross-national studies. Bethesda (MD): National Institute of Child Health and Human Development; 2006.
Bornstein MH, Hendricks C, Hahn CS, Haynes OM, Painter KM, Tamis-LeMonda CS. Contributors to self-perceived competence, satisfaction, investment, and role balance in maternal parenting: a multivariate ecological analysis. Parent Sci Pract.2003;3:285-326.
Ribas Jr RC, Bornstein MH. Parenting knowledge: similarities and differences in Brazilian mothers and fathers. Int J Psychol.2005;39:5-12.
Stifter C, Bono M. The effect of infant colic on maternal self-perceptions and mother-infant attachment. Child Care Health Dev.1998;24:339-51.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis