Metas de socialização de mães baianas de diferentes contextos socioeconômicos
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19820Palavras-chave:
Metas de socialização, Estratégias de ação, ContextoResumo
Sistemas de crenças e práticas de cuidado parentais têm se tornado um tópico importante em psicologia do desenvolvimento, devido ás suas repercussões na qualidade do cuidado à criança e no desenvolvimento infantil.Tendo em vista a escassez de descrições sobre a realidade brasileira nesse aspecto, este estudo teve como objetivo caracterizar metas e estratégias maternas numa amostra da cidade de Salvador, relacionando-as com suas características sócio-demográficas. Participaram do estudo 50 mães com pelo menos um filho com idades entre zero a três anos que foram entrevistadas em suas residências e aplicados dois instrumentos: Inquérito sócio-demográfico e Entrevista sobre metas e estratégias de socialização. Os dados sócio-demográficos foram tratados conforme a Escala de Avaliação de Status Socioeconômico de Hollingshead e as metas de socialização foram analisadas a partir das categorias: auto-aperfeiçoamento, autocontrole, emotividade, expectativas sociais e bom comportamento. Os resultados não indicaram diferenças estatisticamente significativas entre os grupos em relação às metas de socialização, com exceção da subcategoria integridade pessoal e valores religiosos relativa à meta Expectativas sociais mais enfatizada pelas mães de NSE baixo. Quanto às estratégias de ação, as mães dos dois grupos relataram adotar estratégias baseadas nos seus próprios recursos (Centradas em si). No conjunto, os resultados sugerem metas similares entre os dois grupos. Esses resultados são interpretados como expressão de um ambiente cultural relativamente homogêneo quanto a valores idealizados, um achado surpreendente, tendo em vista as grandes diferenças em nível socioeconômico observadas.Downloads
Referências
Kuczynski L. Socialization Goals and Mother-child Interaction: strategies for long-term and short-term compliance. Development Psychology 1984; 20 (6):1061-73.
Sigel IE, In Kim M. The answer depends on the question. A conceptual and methodological analysis of a parent belief-behavior interview regarding children’s learning. In: Sigel IE, McGillicuddy-De Lisi AV, Goodnow JJ, editors. Parental belief systems. The psychological consequences for children. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers; 1992. p.83-119.
Palácios J, González MM, Moreno MC. Stimulating the child in the Zone of Proximal Development: the role of parents’ ideas. In: Sigel IE, McGillicuddy DeLisi AV, GoodnowJJ, editors. Parental belief systems: thepsy chological consequences for children. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers; 1992. p.71-93.
Triandis HC. Theoretical and methodological approaches to the study of collectivism and individualism. In: Kim U., Triandis TC, Kagitçibasi Ç, Choi S-C. Yoon G, organizers. Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Thousand Oaks: Sage Publications; 1994. p.41-51.
Harkness S, Super C. The developmental niche: a conceptualization at the interface of child and culture. International J Behavioral Development. 1986; 9: 545-69.
Lightfoot C, Valsiner J. Parental belief systems under the influence: social guidance of the construction of personal cultures. In: SiegelI E, McGillicuddy-DeLisi AV, Goodnow JJ, editors, Parental belief systems: the psychological consequences for children. Hillsdale, NY: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers; 1992. p.393-413.
Biasoli-Alves ZMM. Famílias brasileiras do século XX: Os valores e as práticas da educação da criança. Temas em Psicologia1997; 3: 33-40.
Lordelo ER, Fonseca AL, Araújo MLVB. Responsividade do ambiente de desenvolvimento: crenças e práticas com o sistema cultural de criação de filhos. Psicologia: Reflexão e Crítica 2000; 13(1): 73-8.
Miller AM, Harwood RL. Long-term socialization goals and the construction of infants’ social networks among middle class Anglo and Puerto Rican mothers. International J Behavioral Development. 2001; 25(5): 450-7.
Harwood RL, Schölmerich A, Schulze PA. Homogeneity and heterogeneity in cultural belief systems. New Directions for Child and Adolescent Development 2000; 87: 41-50.
Harwood RL, Lamb ME. Leyendecker B, Schölmerich. Mothers’ socialization goals and evaluations of desirable and undesirable everyday situations in two diverse cultural groups. International Journal of Behavioral Development 2002; 26 (3): 248-58.
Harkness S, Super CM. Culture and parenting. In: Bornstein M, editor. Handbook of parenting: Vol. 2.Biology and ecology of parenting. Mahwah: Erlbaum; 1995. p.211-34.
Youniss J. Parent and peer relations in the emergence of cultural competence. In: H. McGurk H, organizer. Childhood social development: contemporary perspectives. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers; 1992. p.131-47.
Seidl de Moura ML, Pietroluongo DP. Ser ou não ser: metas de socialização e desenvolvimento infantil (a análise de uma revista dedicada a pais). In: Resumos do 13ª semana de iniciação científica da UERJ; nov2004; Rio de Janeiro, Brasil. Rio de Janeiro: Instituto de Psicologia da UERJ; 2004. p.306.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis