The meanings children attribute to their rights

Authors

  • Gilberto Lima dos Santos Universidade do Estado da Bahia
  • Antonio Marcos Chaves Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19836

Keywords:

Children, Meanings, Rights

Abstract

The purpose of this study is to learn about the meanings children produce about their rights, at different kinds of school. It is an exploratory, comparative investigation, guided by Socio-Historical Psychology in a qualitative approach. Twenty-one children from both sexes, aged between nine and eleven years, participated in the study. Three groups were formed, each with seven children, based on the following three kinds of school: urban private school, urban public school, and rural public school. For data collection, the participants were asked to produce a text about children rights. The obtained expressions were categorized according to meanings, which were identified on the basis of their similarities. The conceptions that children share (meanings) are: children have the right to play, to consume, and to study. Individual rights and the promotion logic predominate, but there are meanings distinguishing children from each school. The prevailing spontaneous concepts indicate: children are not conscious of their rights; the diffusion of the Child and Adolescent's Statute is precarious; and the school does not participate in this process.

References

Cruz L, Hillesheim B, Guareschi NMF. Infância e políticas públicas: um olhar sobre as práticas psi. Psicol Social. 2005; 17(3): 42-49.

Salles LMF. Infância e adolescência na sociedade contemporânea: alguns apontamentos. Estud Psicol 2005; 22(1): 33-41.

Ariès P. História social da criança e da família.2ª ed. Rio de Janeiro: LTC; 1981.

Bobbio N. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Campus; 1992.

Domingues JM. Interpretando a modernidade: imaginário e instituições. Rio de Janeiro: FGV; 2002.

Marshall TH. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar; 1967.

Rogers RS, Rogers WS. World children. In: Lesnik-Oberstein K, editor. Children in culture: approaches to childhood. London: Macmillan Press. New York:St.Martin’s Press; 1998. p.178-203.

Bruner J. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas; 1997.

Thompson JB. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 3ª ed. Petrópolis: Vozes; 2001.

Gentili P. Adeus à escola pública: a desordem neoliberal, a violência do mercado e o destino da educação das maiorias. In: Gentili P, organizador. Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. Petrópolis: Vozes; 1995. p.228-52.

Oliveira MKd. O problema da afetividade em Vygotsky. In: La Taille Yd, Oliveira MKd, Dantas H. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus; 1992. p.75-84.

Molon SI. Subjetividade e constituição do sujeito em Vygotsky. Petrópolis: Vozes; 2003.

Vygotsky LS. Pensamento e linguagem.2ª ed. São Paulo: Martins Fontes; 2000.

Luria AR. Desenvolvimento cognitivo: seus fundamentos culturais e sociais2ª ed. São Paulo: Ícone; 1990.

Queiroz ONC. Prisão civil e os direitos humanos. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais; 2004.

Stavenhagen R. Estratificação social e estrutura de classes. In: Velho OGCA, Palmeira MGS, Bertelli AR, organizadores. Estrutura de classes e estratificação social. 8ªed. Rio de Janeiro: Zahar; 1979. p.133-70.

Rego TC. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 7ª ed. Petrópolis: Vozes; 1999.

Singer P. A cidadania para todos. In: Pinsky J, Pinsky CB, organizadores. História da cidadania. São Paulo: Contexto; 2003. p.191-263.

Miller JG. Theoretical issues in cultural psychology. In: Berry JB, Poortinga YH, Pandey J, editores. Handbook of cross-cultural psychology. London: Allyn and Bacon; 1996.

Rizzini I. Pequenos trabalhadores do Brasil. In: Del Priore M, organizadora. História das crianças no Brasil. 4ª ed. São Paulo: Contexto;2004. p.376-406.

Dourado A, Dabat C, Araújo TC de. Crianças e adolescentes nos canaviais de Pernambuco. In: Del Priore M, organizadora. História das crianças no Brasil. 4ª ed. São Paulo: Contexto;2004. p.407-36.

Published

2007-08-01

Issue

Section

Original Research