Desenvolvimento e aprendizagem da criança
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.37682Resumo
Os autores abordam diferentes com ilibes metateóricas e teorias sobre o processo de desenvolvimento e aprendizagem da criança fazem uma reflexão sobre as suas repercussões na prática pedagógica. Demarcam, ainda, 0 modelo e a teoria que parecem mais adequados ao estabelecimento de uma proposta pedagógica promotora do processo de desenvolvimento e aprendizagem. Enfatizam, também, que as propostas voltadas para a criança pré-escolar no Brasil, têm sido assistemáticas, desiguais e insuficientes para demarcar o caráter educativo Ditado pela Constituição, contribuindo para um crescente processo de reprodução da seletividade social. Faz-se necessário, portanto, que os debates entre o Estado e a sociedade civil continuem cada vez mais prcsentes.Downloads
Referências
Aries P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro, Ed. Guanabara, 1981.
Campos MM. Aspectos sócio-educativos e sugestões para uma política nacional de educação da criança de (0 a 6 anos no Brasil. São Paulo, Fundação Carlos Chagas, 1989.
Espirito Santo KA, Oswald MAL, WernerJ. Reflexões sobre cinco programas estaduais voltados para a criança de 0 a6 anos. Brasília, Fundação Esquel, 1990.
Foucault M. As palavras e as coisas. Uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo, Martins Fontes, 1966.
Freita GB. Piaget e a filosofia. São Paulo, UNESP, 1991.
Kramer S. A política do pré-escolar no Brasil: A arte do disfarce. Rio de Janeiro, Dois Pontos, 1907.
Kramer S, Souza SJC. Educação ou Tutela? A criança de 0 a 6 anos. São Paulo, Edições Loyola, 1988.
Kuhn TS. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo, Perspectiva, 1978.
Piaget J. Biologia e conhecimento. Petrolina, Vozes. 1973.
Reese HW, Overton WF. Models of development and theories of development. In Goulet LR, Baltes PB. (eds). Liféspan developmental psychology, Academic Press, New York, 1970,115-145.
Schaff A. História e Verdade. São Paulo, Martins Fontes, 1987.
Soares M. Linguagem e escola: Uma perspectiva social. São Paulo, Editora Atica, 1988.
Vygotsky LS. A formação social da mente. São Paulo, Martins Fontes, 1988.
Vygotsky LS. Pensamento e linguagem. São Paulo, Martins Fontes, 1987.
Vygotsky LS. Historia del desarrolo delas funciones psiquicas superiores. Habana, Editorial Cienfffico Tecnica, 1987.
Werner J, Espírito Santo KA, Borba A. Desenvolvimento e aprendizagem. Rio de Janeiro, SMS, 1992.
Wertsch JV. (org.). Culture, communication and cognition: Vygotskian perspectives. New York, Cambridge University Press, 1987.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis