Sexualidade, AIDS e drogas: um relato de intervenção com adolescentes
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.39633Palavras-chave:
sexualidade, HlV/AIDs, drogas, adolescente, intervenção.Resumo
Este artigo apresenta o Programa de Intervenção em Sexualidade, AIDS e Drogas (PISAD) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e um exemplo de atividade de intervenção com adolescentes em situação de risco realizado por ele. São apresentados os pressupostos da Abordagem Ecológica do Desenvolvimento Humano e da Psicologia Comunitária (teorias que apoiam o trabalho do PISAD) e do desenvolvimento adolescente, ressaltando as questões de comportamentos de risco para Sexualidade saudável, HIV/AIDS e drogas. Na intervenção com os adolescentes foi realizado um levantamento de necessidades no inicio e aplicado um instrumento de sentenças incompletas no final, centrados nas temáticas do PISAD. As informações obtidas foram analisadas e mostram a existência de dúvidas com relação à transmissão e prevenção do HIV, a crença na necessidade de urna rede de apoio sócio-emocional efetiva para a criação e promoção de estratégias que estimulem comportamentos saudáveis e uma associação clara entre as experiências vividas no cotidiano e questões do desenvolvimento adolescente, como autoestima, identidade, grupo de amigos e vida sexual.Referências
Alves RB, Brito RC, Dotta RM. Programa de Intervenção em sexualidade, AIDS e drogas: Material de apoio. Manuscrito não publicado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Psicologia, Centro de Estudos Psicológicos sobre Meninos e Meninas de Rua, Porto Alegre, RS,1997.
Alves PB, Brito RC, Dotta RM. Jogo de sentenças incompletas sobre sexualidade AIDS e drogas para adolescentes. Manuscrito não publicado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Psicologia, Centro de Estudos Psicológicos sobre Meninos e Meninas de Rua, Porto Alegre,RS, 1998.
Bernardis M. A deseducação sexual. São Paulo: Summus, 1985.
Biasoli-Alves ZMM. In: DG. Souza VR Otero, ZMM Blasoli-Alves (Orgs.), Intersecções das abordagens qualitativas e quantitativas. Anais da 1lª Reunião Anual de Psicologia da Sociedade de Psicologia de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto,1988.p.487-489.
Boyier CB, Shafer M, Tschan JM. Evaluation of a knowledge and cognitive behavioral skills Building intervention to prevent STDs and HIV infection in high school students. Adolescence, 32(125):25-42, 1997.
Brito RC. Uso de drogas entre meninos e meninas em situação de rua: Subsídios para uma intervenção comunitária. Porto Alegre, RS,1999. [Dissertação de Mestrado – Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul].
Bronfenbrenner U. The ecology of cognitive development: Research models and fugitive findings. Em: R Wozniak, K Fischer (Eds.), Development in Context: Acting and Thinking in Specific Environments(pp. 3-44). Hillsdale, N. J.: Erlbaum, 1993.
Bronfenbrenner U. Developmental ecology through space and time: A future perspective. In: RM Moen, GH Elder, K Luscher (Eds.). Examining lives in context (pp. 619-647). Washington: American Psychological Association, 1995.
Bronfenbrenner U. A Ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas,1996.
Bronfenbrenner U, Morris P. The ecology of developmental processes. In: W. Damon (Org.). Handbook of Child Psychology (Vol. I, pp. 993-1027). New York: John Wiley & Sons, 1998.
Brunner AB, Fishman M. Adolescent and illicit drug use. Journal American Medical Association. 1998;280(7):597-598.
Corcoran J, Miller PO, Bultam L. Effectiveness of prevention programs for adolescent pregnancy: A meta-analysis. Journal of Marriage and Family. 1997;59:551-567.
Diclemente RJ. Preventing sexually transmitted infection among adolescents. Journal American Medical Association. 1998;279(19):1574-5.
Duffy KG, Wong FY. Community psychology. Boston: Allyn & Bacon, 1996.
Garmezy N, Masten A. Chronic adversities. In: M Ruter, E Taylor, L Herzov (Orgs.). Child and adolescence psychiatry (pp.191-208). Oxford: Blackweel Scientific Publications, 1994.
Gouvêa DR. Sexo, sexualidade e doenças sexualmente transmissíveis. São Paulo: Moderna, 1995.
Greemley DG, Lee PA. Condom and other contraceptive use among a random sample of female adolescents: A snapshot in time. Adolescent. 1997;32(128):772-779.
Klein JD. The national longitudinal study on adolescent health. Journal of the American Medical Association. 1997;278(10):864-865.
Levine M, Perkins DV. Principies of community psychology. New York: Oxford University Press, 1987.
Macedo RMS, Souza RM. Adolescência e sexualidade: uma proposta de educação para a família. Coletâneas da ANPEPP. 1996;1(2):7-33.
Murph JJ, Bogges S. Increased condom use among teenage males, 1988 - 1995: the role of attitudes. Family Planning Perspectives. 1998;30(6):276-280.
Orford, J. Community psychology. theory and practive. New York: John Wiley & Sons, 1992.
Ribeiro PRM. Educação sexual além da informação. São Paulo: EPU, 1990.
Rutter M. Resilience: Some conceptual considerations. Journal of Adolescent Health. 1993;14: 626-631.
Sayão R. In: Aquino JG. (Org.), Sexualidade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997.
Steinberg L. Adolescence. New York: McGraw-Hill, Inc, 1999.
Weller DL. Closeness to parents helps health of teens. The Chronicle of Higher Education, September, 1997.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis