A experimentação, o jogo e a brincadeira como experiências formativas na teoria social de Mead
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.39778Palavras-chave:
Mead, interação, self, criança, jogo, brincadeira.Resumo
O artigo remete à concepção interacionista de MEAD, com destaque para a formação do sujeito. Interroga a concepção do autor sobre o papel das interações, jogos e brincadeiras na formação do self 2, para refletir sobre a ação reflexiva da criança. O objetivo é inserir a contribuição do autor na reflexão atual acerca das relações entre o jogo e a brincadeira com vistas à ampliação da reflexão sobre a formação do sujeito.Downloads
Referências
Afonso MLM. A polêmica sobre adolescência e sexualidade. Belo Horizonte, 1997. [Tese de Doutoramento - Faculdade de Educacão da Universidade Federal de Minas Gerais].
Brougère G. Jogo e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
Mead GH. Mild, self and society. Chicago, The University of Chicago Press, 1934/1967. Disponível em: http://sparltan.ac.brocku.ca/lward Acesso em: agosto 2002.
Mead GH. The child and his e environments Transaction of the Illinois Society fòr Child-Study, 3:1-11,1898. Disponível em: http://spaltan.ac.brocku.calward. Acesso em: Agosto 2002.
Mead GH. The relatiom of Play to Education. University Record. 1(8): 141-145, 1896. Dis-ponível em: http://spartan.ac.brocku.ca/Iward. Acesso em: agosto 2002.
Nunes JH. As teorias da metáfora e o interacionismo simbólico: uma reconstuição metodológica. São Paulo, 2000. [Tese de Doutorado em Sociologia FFCH/USP].
Oliveira ZMR. Jogo de papéis: uma perspectiva para análise do desenvolvimento humano. São Paulo, 1988. [Tese de Doutoramento - Psicologia Experimental do instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo].
Sant’ana RB. Experiências formativas em pré-escola: sob a perspectiva da psicologia social de GH Mead. São Paulo, 2002. [Tese de Doutoramento - Psicologia Social da Pontifícia Universidade Católica].
SASS, O. Crítica da razão solitária: a psicologia social de George Herbert Mead. São Paulo: 1992. [Tese dc Doutoramento - Pontifícia Universidade Católica].
Wundt WM. Language of gestre. Mouton, TheHague, 1973.
Ziolkowski JMQM. L’interactionisme symbolique. Rennes, Presses Univ. de Rennes, 1997.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis