Ekphrasis and the stage: theatricality and reception
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v18i1p3-18Keywords:
ekphrasis, performativity, Greek tragedy, Messenger speeches, enargeiaAbstract
One of the characteristics of ekphrasis, and the related concept of enargeia, as defined in ancient theory is its theatrical nature. The analogy with the stage is present in the stated aim of ekphrasis to “turn listeners into spectators” and, moreover, its use is associated with contexts in which the speaker is conceived as engaging in a live performance in the presence of an audience. This paper considers the implications of ekphrasis as performance for our reading of a range of texts and will pay particular attention to the use of vivid language in classical tragedy, where the images evoked by the messenger speech exist alongside the actual sights of the stage. That readers in later centuries were aware of this effect and its paradoxes is suggested by the presence among the Imagines of Philostratus of several scenes inspired by tragic messenger speeches presented as if they were the subjects of paintings. Two forms of reception are therefore considered: the reception of plays by their original Athenian audiences and the reception of the texts of those same plays by readers at later periods of antiquity.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2014-08-02
Issue
Section
Artigos
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Ekphrasis and the stage: theatricality and reception. (2014). Letras Clássicas, 18(1), 3-18. https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v18i1p3-18