The alazôn, the other, and the other’s friend: theater of distrust in greek podium
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v18i2p74-87Keywords:
Alazôn, Old Comedy, Greek orators, Greek rhetoricAbstract
The alazôn appears frequently as a “blocking character” (otherwise known as “killjoys”) in Aristophanes’ comedies. He uses his greater social status, stiffness, boasting and deception in order to prevent the realization of a comic utopia. The term is also used in ancient Greece for the horse race (Pollux, Onomasticon 1195) due to the impressive way stallions display their horsehair. Besides comedy, Greek rhetoric also makes abundant use of the term, applied usually to an opponent. Since a speaker’s performance is compared to the disposition of the horse at the racetrack (Aeschines, Against Timarchus 1176) and since the hubbub of the Athenian court is comparable to the theater (Plato, Republic 492b), it is suggested that the alazoneia topos serves to stigmatize a character (in the theater) or a speaker (in the podium) as opportunistic, an enemy of the common good, and a representative of interests which are foreign to the polis. In this process, it is possible that its use in comedy and oratory mutually reinforce that stigma, promoting a widespread distrust of the speaker/alazôn and of the people associated with him.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2014-11-01
Issue
Section
Artigos
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution 2 anos após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
The alazôn, the other, and the other’s friend: theater of distrust in greek podium. (2014). Letras Clássicas, 18(2), 74-87. https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v18i2p74-87