The city and the countryside in the New Argentine Cinema: Mundo Grua (1999) and Pablo Trapero’s work.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.118879

Keywords:

New Argentine Cinema, Pablo Trapero, City and Countryside .

Abstract

This article questions the presence of the city and the countryside in the new argentinian cine, and particularly in the film Mundo Grua (1999). In line with one of the tendences of the period, in Trapero’s films is evident a reformulation of such spaces gradually associated with an emphasis on the interstices of society. After discussing the notions of city and field in the humanities and in the nuevo cine, their configuration in Mundo Grua will be analyzed in line with the concept of landscape, that covers the relations between characters and spaces, as well as the coexistence of narrative frameworks in border practices. In the  movie in question, there is a particular coexistence between the documentary trend, the road movie fragments and a creative construction of non-places, which contributes to join city and countryside as spaces of worker exploitation, with some utopian glimmer.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fábio Raddi Uchôa, Universidade Tuiuti do Paraná
    Pós-doutor em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Professor adjunto do Programa de Pós-Graduação Comunicação e Linguagem da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP/PR).
  • Débora Regina Taño, Universidade Federal de São Carlos
    Bacharel em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), e mestranda pela mesma universidade. Tem como foco de pesquisa o cinema argentino contemporâneo e o som no audiovisual, área na qual também atua na prática.

References

Referências

AGUILAR, G. Otros mundos: un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos, 2006.

ANDERMANN, J. Nuevo Cine Argentino. Buenos Aires: Paidós, 2015.

AUGÉ, M. Não lugares: introdução a uma antropologia da hipermodernidade. São Paulo: Papirus, 1994.

BECEYRO, R. et al. Estética del cine, nuevos realismos, representación (Debate sobre el nuevo cine argentino). Punto de vista, San Luís Potosí, n. 67, p.1-9, ago. 2000.

BERNARDET, J.-C. A cidade e o campo: notas iniciais sobre a relação entre a cidade e o campo no cinema brasileiro. In: ANDRADE, R. et al. Cinema brasileiro: 8 estudos. Rio de Janeiro: MEC; Embrafilme; Funarte, 1980.

BOLIVIA. Direção e produção: Adrián Caetano. Intérpretes: Freddy Flores, Rosa Sánchez, Oscar Bertea e Enrique Liporace. Roteiro: Adrián Caetano e Romina Lanfranchini. Buenos Aires: Fundación PROA, 2001. (75 min), black and white., color., 35 mm.

BORGONDI, L.; GUZMÁN, V. Márgenes y periferia en la representación de lo social en el Nuevo Cine Argentino. In: LUSNICH, A. L.; PIEDRAS, P. (Orgs.). Una historia del cine político y social en Argentina (1969-2009). Buenos Aires: Nueva Livrería, 2011. p. 575-607.

CARANCHO. Direção: Pablo Trapero. Produção: Pablo Trapero. Intérpretes: Ricardo Darín, Martina Gusman, Carlos Weber e José Luis Arias. Roteiro: Alejandro Fadel, Martín Mauregui, Santiago Mitre e Pablo Trapero. Buenos Aires: Matanza Cine, 2010. (107 min), son., color., 35 mm.

CARLOS, A. F. A. O espaço urbano. São Paulo: Contexto, 2004.

CASTELLS, E. End of Millennium. Oxford: Blackwel, 1998.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: artes do fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

COMOLLI, J.-L. A cidade filmada. In: CADERNOS DE ANTROPOLOGIA e Imagem, vol. 4: a cidade em imagens. Rio de Janeiro: UERJ, 1997.

DEREN, M. Cinema: o uso criativo da realidade. Devires, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 128-149, jan./jun. 2012.

EL BONAERENSE. Direção: Pablo Trapero. Produção: Martina Gusman e Pablo Trapero. Intérpretes: Jorge Román, Mimí Ardú, Darío Levy e Hugo Anganuzzi. Roteiro: Nicolas Gueilburt, Ricardo Ragendorfer, Dodi Shoeuer, Pablo Trapero e Daniel Valenzuela. Buenos Aires: Pablo Trapero Producciones, 2002. (105 min), son., color., 35 mm.

EL CAMINO DE San Diego. Direção e roteiro: Carlos Sorín. Produção: Óscar Kramer e Hugo Sigman. Intérpretes: Ignácio Benítez, Carlos Wagner La Bella, Paola Rotela e Silvina Fontelles. Roteiro: Carlos Sorín. Buenos Aires: Guacamole Films, 2006. (98 min), son., color., 35 mm.

EL CLAN. Direção: Pablo Trapero. Produção: Agustín Almodóvar, Pedro Almodóvar, Esther Garcia, Matías Mosteirín, Hugo Sigman e Pablo Trapero. Intérpretes: Guillermo Francella, Peter Lanzani, Lili Popovich e Gastón Cocchiarale. Roteiro: Julian Loyola, Esteban Student e Pablo Trapero. Buenos Aires: Matanza Cine, 2015. (108 min), son., color., digital.

ELEFANTE BLANCO. Direção: Pablo Trapero. Produção: Juan Pablo Galli, Juan Gordon, Juan Vera, Alejandro Cacetta e Pablo Trapero. Intérpretes: Ricardo Darín, Jéremie Renier e Martina Gusman. Roteiro: Alejandro Fadel, Martín Mauregui, Santiago Mitre e Pablo Trapero. Buenos Aires: Matanza Cine, 2012. (105 min), son., color.

FAMILIA RODANTE. Direção: Pablo Trapero. Produção: Robert Bevan, Donald Ranvaud e Pablo Trapero. Intérpretes: Graciana Chironi, Nicolás López, Liliana Capurro e Ruth Dobel. Roteiro: Pablo Trapero. Buenos Aires: Matanza Cine, 2004. (103 min), son., color., 35 mm.

FRANÇA, A. Paisagens fronteiriças no cinema contemporâneo. Alceu, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 61-75, jan./jun. 2002. Disponível em: <http://bit.ly/2jaQnxc>. Acesso em: 7 jul. 2015.

HISTORIAS MÍNIMAS. Direção: Carlos Sorín. Produção: Martin Bardi. Intérpretes: Javier Lombardo, Antonio Benedicti, Javiera Bravo e Julia Solomonoff. Roteiro: Pablo Solarz. Buenos Aires: Guacamole Films, 2002. (92 min), son., color., 35 mm.

LA CIÉNAGA. Direção e roteiro: Lucrecia Martel. Produção: Lila Stantic. Intérpretes: Mercedes Morán, Graciela Borges, Martín Adjemián e Leonora Balcarce. Buenos Aires: 4k Films, 2001. (103 min), son., color., 35 mm.

LEFEBVRE, H. A revolução urbana. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

______. De lo rural a lo urbano. Barcelona: Edicións 62, 1978.

LEONERA. Direção: Pablo Trapero. Produção: Youngjoo Suh e Pablo Trapero. Intérpretes: Martina Gusman, Elli Medeiros e Rodrigo Santoro. Roteiro: Alejandro Fadel, Martín Mauregui, Santiago Mitre e Pablo Trapero. Buenos Aires: Matanza Cine, 2008. (113 min), son., color., 35 mm.

LOPES, D. Paisagens transculturais. In: LOPES, D.; FRANÇA, A. (Orgs.). Cinema, globalização e interculturalidade. Chapecó: Unichapecó, 2010. p. 91-108.

MUNDO GRÚA. Direção: Pablo Trapero. Produção: Lita Stantic e Pablo Trapero. Intérpretes: Luis Margani, Adriana Aizemberg, Daniel Valenzuela, Roly Serrano e Federico Esquerro. Roteiro: Pablo Trapero. Buenos Aires: Cinematografica Producciones, 1999. (90 min), son., black and white., 35 mm.

NACIDO Y CRIADO. Direção: Pablo Trapero. Produção: Douglas Cummins e Pablo Trapero. Intérpretes: Fernanda de Almeida, Federico Esquerro, Martina Gusman e Tomás Lipan. Roteiro: Mario Rulloni e Pablo Trapero. Buenos Aires: Matanza Cine, 2006. (100 min), son., color.

ODIN, R. Filme documentário, leitura documentarizante. Significação, São Paulo, ano 39, n. 37, p. 10-30, 2012.

OUBIÑA, D. Between breakup and tradition: recent Argentinean cinema. Senses of Cinema, Melbourne, n. 31, abr. 2004. Disponível em: <http://bit.ly/2ibGKA9> Acesso em: 1 jul. 2016.

PAGE, J. Crisis and capitalism in contemporary argentine cinema. Durham; London: Duke University Press, 2009.

PIZZA, BIRRA, FASO. Direção: Adrián Caetano e Bruno Stagnaro. Produção: Bruno Stagnaro. Intérpretes: Héctor Anglada, Jorge Sesán, Pamela Jordán e Adrián Yospe. Roteiro: Adrián Caetano e Bruno Stagnaro. Buenos Aires: Palo y a La Bolsa Cine, 1998. (76 min), son., black and white., digital.

SARLO, B. Tiempo presente. Buenos Aires: Siglo XXI, 2001.

VERARDI, M. Representaciones familiares en el Nuevo Cine Argentino. In: JORNADAS DE JÓVENES INVESTIGADORES, 4., 2007, Buenos Aires. Anais… Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Gino Germani, 2007.

WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

______. O campo e a cidade: na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Published

2016-12-08

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

The city and the countryside in the New Argentine Cinema: Mundo Grua (1999) and Pablo Trapero’s work. (2016). Novos Olhares, 5(2), 25-39. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.118879