John Dewey in the cinema
the educational principles in the film "Beyond the blackboard"
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.149406Keywords:
John Dewey, Beyond the Blackboard, Movie, EducationAbstract
This article discusses the American film Beyond the blackboard, 2011, which portrays a school in a temporary shelter, where the children of people who have nowhere to live study. The film highlights the role of the teacher Stacey Bess, played by the Canadian actress Emily VanCamp. The axis of analysis is based on the educational principles discussed in John Dewey’s book Life and Education (1997). We aim at verifying, mainly, the teaching practice, the students' behavior, and the concepts of education and school exhibited in the film, comparing them with those presented in the Dewey's book (1997). We find that, although the film does not advertise the author’s educational premises, the pedagogical practice presented resembles the one defended by Dewey, and the concepts of student, school, and education are also related to the discussions developed by him.
Downloads
References
BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2005.
DEWEY, J. Vida e educação. São Paulo: Abril Cultural, 1997.
FABRIS, E. H. As marcas culturais da pedagogia do herói. In: REUNIÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 24., 2001, Caxambu. Anais… Rio de Janeiro: Anped, 2001. Disponível em <https://bit.ly/2OeUmff >. Acesso em: 9 out. 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
SKINNER, B. F. Ciência e comportamento humano. São Paulo: Edart, 1974.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.