Disputas ideológicas, cultura negra e jornalismo cultural

A crítica musical carioca e os bailes de soul dos anos 1970

Authors

  • Luciana Xavier de Oliveira Universidade Federal do ABC

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.150341

Keywords:

Black Identity, Popular Culture, Musical Criticism, Cultural Journalism, Racism

Abstract

The so-called Black Rio Movement was consolidated as a music scene of massive proportions during the 1970s in Rio de Janeiro, mobilizing a large consumer market largely composed by a black youth. The soul dances have been criticized by the press connected to the dictatorship and to sectors of the left. The purpose of this article is to discuss how the cultural journalism and the music criticism of the time faced this phenomenon, presenting a reflection on disputes around the defense of the tradition and authenticity in opposition to discourses of modernity and cooptation in dynamics of popular culture. In this sense, this article also presents possible interpretations about alternative processes of racial identification, cultural consumption and strategies of cultural policies created in line with a global afro-diasporic culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luciana Xavier de Oliveira, Universidade Federal do ABC

    Professora adjunta do bacharelado em Ciências e Humanidades e do bacharelado em Planejamento Territorial da Universidade Federal do ABC (UFABC). Doutora em Comunicação Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Possui graduação em Comunicação Social- Jornalismo pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e mestrado em Comunicação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

ALBERTO, P. When Rio was black: soul music, national culture, and the politics of racial comparison in 1970s Brazil. Hispanic American Historical Review, Durham, v. 89, n. 1, p. 3-39, 2009.

BAHIANA, A. M. Nada será como antes: MPB nos anos 70, 30 anos depois. Rio de Janeiro: Senac Rio, 2006.

BLACK Rio. Veja, São Paulo, p. 156-160, 24 nov. 1976.

BLANC, A. Safari. O Pasquim, Rio de Janeiro, p. 5, ago. 1977.

CUNHA, M. C. Sociedade e cultura nos anos 1970: esvaziamento cultural e experimentalismo. Dobras, São Paulo, v. 3, n. 5, p. 80-91, 2009.

DE LEVE, I. Black Power no Brasil. O Globo, Rio de Janeiro, 1 out. 1977.

DUNN, C. Brutalidade jardim: a tropicália e o surgimento da contracultura brasileira. Tradução de Cristina Yamagami. São Paulo: Editora Unesp, 2009.

ESSINGER, S. Batidão: uma história do funk. Rio de Janeiro: Record, 2005.

FIGUEIREDO, A. Novas elites de cor: estudo sobre profissionais liberais negros de Salvador. Rio de Janeiro: Annablume, 2002.

FRIAS, L. Black Rio: o orgulho (importado) de ser negro no Brasil. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 17 jul. 1976. Caderno B, p. 1, 4-6.

GIDDENS, A. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

GILROY, P. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo: Editora 34; Rio de Janeiro: Universidade Candido Mendes, 2001.

HANCHARD, M. Orfeu e poder: movimento negro no Rio e São Paulo. Rio de Janeiro: Uerj, 2001.

HEBDIGE, D. Subculture: the meaning of style. Florence, KY: Routledge, 1979.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 5. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.

MCCANN, B. Black Pau: uncovering the history of Brazilian soul. Journal of Popular Music Studies, Oakland, n.14, p. 33-62, 2002.

MIDANI, A. Música, ídolos e poder: do vinil ao download. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

MORAES, S. Soul mais samba: movimento Black Rio e o samba nos Anos 1970. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

MOTTA, M. S. Guanabara, o estado-capital. In: FERREIRA, Marieta de Moraes (coord.). Rio de Janeiro: uma cidade na história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2000. p. 79-116.

MOURA, R. Carta aberta ao Black-Rio. O Pasquim, Rio de Janeiro, p. 2-8, set. 1977.

MR. FUNKY SANTOS. Black Rio: o orgulho (importado) de ser negro no Brasil. [Entrevista cedida a] Lena Frias. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 17 jul. 1976. Caderno B, p. 4.

OSTENDORF, B. Celebration or pathology? Commodity or art? The dilemma of african-american expressive culture. Black Music Research Journal, Champaign, p. 217-236, v. 20, n. 2, 2000.

OLIVEIRA, F. Ditadura perseguiu até bailes black no Rio de Janeiro. O Globo, Rio de Janeiro, 11 jul. 2015. Disponível em: https://glo.bo/2VQ7f3y. Acesso em: 7 jan. 2018.

OLIVEIRA, L. X.. A cena musical da Black Rio: estilos e mediações nos bailes soul dos anos 1970. Salvador: Edufba, 2018.

OS CRÍTICOS musicais segundo Caetano Veloso. O Globo, Rio de Janeiro, p. 41, 31 jan. 1979.

PALOMBINI, C. Soul brasileiro e funk carioca. Opus, Goiânia, v. 15, n. 1, p. 37-61, jun. 2009.

PELEGRINI, S.; ALVES, A. P. Tornado black e musical. Revista de História da Biblioteca Nacional, São Paulo, 13 abr. 2011.

PIRES, T. R. O. Colorindo memórias e redefinindo olhares: Ditadura Militar e racismo no Rio de Janeiro (Relatório de Pesquisa). Rio de Janeiro: Comissão da Verdade do Rio, 2015. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2015/12/Pires-T-Colorindo-memorias-e-redefinindo-olhares-Ditadura-militar-e-racismo-no-Rio-de-Janeiro-2.pdf. Acesso em: 7 jan. 2018.

RACISMO. O Globo, Rio de Janeiro, 26 abr. 1977. Estado do Rio, p. 10.

RISÉRIO, A. Carnaval Ijexá: notas sobre afoxés e blocos do novo carnaval afro-baiano. Salvador: Corrupio, 1981.

SANTOS, A. Black Rio assusta maestro Júlio Medaglia. Folha de São Paulo, São Paulo, 10 jun. 1977. Ilustrada, p. 32.

SOCIÓLOGO já alerta sobre o Black Rio. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 17 maio 1977. 1. Caderno B, p. 14.

SOUZA, T. Soul: sociologia e mercado. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 27 ago. 1976, Caderno B, p. 10.

SOUZA, T. Rebobagem. Veja, São Paulo, p. 116, 20 jun. 1977.

THAYER, A. Black Rio – Brazilian soul and DJ culture’s lost chapter. Waxpoetics, New York, n. 16, p. 88-106, 2006.

TINHORÃO, J. R. Protesto “Black” é fonte de renda “White”. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 14 jun. 1977. Caderno B, p. 2.

TURISMO vê só comércio no Black Rio. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 15 mai. 1977. 1. Caderno B, p. 20.

VIANNA, H. O mundo funk carioca. Rio de Janeiro: Zahar, 1988.

VICENTE, E. Música e disco no Brasil: a trajetória da indústria nas décadas de 80 e 90. 2002. 335 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

Published

2019-07-04

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Disputas ideológicas, cultura negra e jornalismo cultural: A crítica musical carioca e os bailes de soul dos anos 1970. (2019). Novos Olhares, 8(1), 33-46. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.150341