Accidental footage of events and the visual regime of 21st century

Authors

  • Felipe da Silva Polydoro Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.151794

Keywords:

Visual regime, Amateur Images, Analysis of Image

Abstract

In this paper, we discuss, in the contemporary regime of images, the prevalence of documentary impetus, the realistic appeal and an aesthetic of the urgency associated with the ubiquity of the cameras. It takes as object of analysis video recordings of the attacks against the World Trade Center in September 2001. We understand that the event represents a milestone in this new visual regime. It is the first in the 21st century to count on a high number of amateur videos and photographs. We will observe mainly the three footage that accidentally documented the shock of the first plane and refer more directly to a visual regime in which coexist the phenomena of spectacularization and vigilance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Felipe da Silva Polydoro, Universidade de Brasília

    Professor adjunto da Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília (FAC-UnB).

References

AUMONT, J. O olho interminável. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

BAUDRILLARD, J. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio D’Água, 1991.

BAZIN, A. Sobre Why we fight. In: ______. O que é o cinema? São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 41-46.

BRUNO, F. Máquinas de ver, modos de ser: visibilidade e subjetividade nas novas tecnologias de informação e de comunicação. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 11, n. 24, p. 110-124, 2004.

______. Estética do flagrante: controle e prazer nos dispositivos de vigilância contemporâneos. Revista Cinética, [S.l.], 2007.

Disponível em: http://bit.ly/2JIrEB2. Acesso em: 13 maio 2019.

COMOLLI, J. Ver e poder: a inocência perdida – cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

CRARY, J. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Contraponto: Rio de Janeiro, 2012.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DELEUZE, G. Post-scriptum sobre as sociedades de controle. In: ______. Conversações, São Paulo: Editora 34, 1992. p. 219-226.

DUBOIS, P. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

ECO, U. A obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 1968.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

FRIEND, D. Watching the world change: the stories behind the images of 9/11. New York: Picador, 2006.

GLANZ, J. A rare view of 9/11, overlooked. The New York Times, New York, 7 set. 2003. Disponível em: https://nyti.ms/2wlQ2j6. Acesso em: 25 maio 2017.

JOST, F. O saber do espectador e o saber do telespectador. Significação, São Paulo, v. 31, n. 21, p. 63-84, 2004.

LYON, D. 11 de setembro, sinóptico e escopofilia: observando e sendo observado. In: BRUNO, F.; KANASHIRO, M.; FIRMINO, R. (org.). Vigilância e visibilidade: espaço, tecnologia e identificação. Porto Alegre: Sulina, 2010. p. 115-140.

MACHADO, A. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2000.

MENICK, J. Real-time futures: five notes on the work of Wolfgang Staehle. Parachute, Montreal, n. 113, 2004. Não paginado.

RODNEY, L. Real time, catastrophe, spectacle: reality as fantasy in live media. In: KING, G (org.). The spectacle of the real. Bristol: Intellect, 2005. p. 37-46.

SINGER, B. Modernidade, hiperestímulo e o início do sensacionalismo popular. In: CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V (org.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2010. p. 95-126.

ZIZEK, S. Bem-vindo ao deserto do real! São Paulo: Boitempo, 2003.

Filmografia

st PLANE crashing into World Trade Center. [filme amador] Direção: Jules Naudet. Prod. privada. Estados Unidos, 2001, 14 seg.

[videoinstalação]. Direção: Wolfgang Staehle. Estados Unidos, Galeria Postmasters, 2001.

/11. Direção: Gédéon Naudet, James Hanlon. Prod. CBS. Estados Unidos, 2002, 112 min.

Empire 24/7. [videoinstalação]. Direção: Wolfgang Staehle. Alemanha, ZKM, 1996.

Empire. Direção: Andy Warhol. Prod. Andy Warhol. Estados Unidos, 1968, 485min.

Raw 9/11: Footage from a Hotel Window. [filme amador]. Direção: desconhecido. Prod. privada. Estados Unidos, 2001, 25 min.

Why we fight. Direção: Frank Capra. Prod. Governo dos Estados Unidos. Estados Unidos, 1942-1945, 401min.

WTC 1st attack. [filme amador]. Direção: Pavel Hlava. Prod. privada. Estados Unidos, 2001, 17 seg.

WTC 2st attack. [filme amador]. Direção: Pavel Hlava. Prod. privada. Estados Unidos, 2001, 2min 26seg.

Published

2019-07-04

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Accidental footage of events and the visual regime of 21st century. (2019). Novos Olhares, 8(1), 73-86. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.151794