Visual hybridizations in two audiovisual productions

Autores/as

  • César Biégas Faquin Universidade Tuiuti do Paraná
  • Denize Araujo Universidade Tuiuti

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.171999

Palabras clave:

Audiovisual, Hybridization, Intertextuality, Dogville, Loving Vincent

Resumen

This paper aims to analyze and discuss two films that present hybrid aesthetics: Lars von Trier’s Dogville (2003) and Welchman´s and Kobiela´s Loving Vincent ( 2017). Dogville evokes the theatre language in its construction and develops an intertextual relationship by using Brecht’s epic theatre, while Loving Vincent is a tribute film to Vincent van Gogh, essentially intertextual because it is based on letters that van Gogh once wrote, as well as his own works of art. The theoretical frame of reference on the processes of dialogism, polyphony, hybridization, intermediality and intertextuality is provided by Araujo, Bazin, Bakhtin, Brecht, Kristeva, Metz, Muller, Nagib e Rajewski.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • César Biégas Faquin, Universidade Tuiuti do Paraná

    Mestre em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, Brasil), com Graduação em Comunicação e Multimídia pela Universidade de Maringá (Paraná, Brasil), onde desenvolveu pesquisa em mídias híbridas e observatórios da mídia. Em seu Mestrado, em Estudos de Cinema e Audiovisual, pesquisou temas de intermidialidade e intertextualidade em produções audiovisuais.

  • Denize Araujo, Universidade Tuiuti
    Pós Doutorado (em desenvolvimento) UALg-Universidade de Algarve - Portugal, Doutorado (PhD) em Comparative Literature, Cinema & Arts UCR - University of California, Riverside (1998), Mestrado (Master of Arts) em Film Studies - ASU Arizona State University (1990) Estados Unidos, Especialização em Literaturas de Lingua Inglesa - UFPR Universidade Federal do Paraná (1986), Graduação em Português e Inglês e respectivas literaturas pela - UFPR Universidade Federal do Paraná (1984), Graduação em Música- Piano- pela EMBAP Escola de Música e Belas Artes do Paraná (1964). Coordenadora da Pós em Cinema desde 1997 e Docente do PPGCom-UTP, tendo sido coordenadora do mesmo de 2013 a 2010. Diretora do Clipagem - Centro de Cultura Contemporânea, desde 2011. Membro do Conselho Internacional do PC-Comitê de Publicação e do SRC - Comitê de Revisão de Normas da IAMCR -International Association of Media and Communication Research.

Referencias

ARAUJO, D. Imagens Revisitadas: Ensaios Sobre a Estética da Hipervenção. Porto Alegre: Sulina, 2007.

BAZIN, A. O Cinema: Ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.

BAKHTIN, M. M. Problemas da Poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008, 4ª ed.

BRECHT, B. Dialektika në teatër. Pristina, 1973.

DOGVILLE. Direção: Lars von Trier. Dinamarca et al.: Canal+; France 3; Film i Väst, 2003, 177 min, color., son.

ESSLIN, M. The Theatre of the Absurd. Londres: Methuen, 2004.

KRISTEVA, J. Introdução à Semanálise. São Paulo: Perspectiva, 2012, 3ª ed.

LOVING Vincent. Direção: Dorota Kobiela; Hugh Welchman. Reino Unido/Polônia: BreakThru Productions; Trademark Films, 2017, 135 min, color., son.

METZ, C. A significação no cinema. São Paulo: Perspectiva, 2014.

MÜLLER, J. E. Intermidialidade revisitada: algumas reflexões sobre os princípios básicos desse conceito. In: DINIZ, T. F. N.; VIEIRA, A. S. (Org). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Rona Editora, 2012, pp. 75-95.

NAGIB, L. The Politics of Impurity. In: NAGIB, L.; JERSELEV, A. (Orgs). Impure Cinema: Intermedial and Intercultural Approaches to Film. Nova York: I. B. Tauris, 2014, pp. 21-39.

RAJEWSKY, I. O. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités, Montreal, n. 6., pp. 43-64, 2005. DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar

ROSENFELD, A. O teatro épico. São Paulo: Perspectiva, 1985.

VINTERBERG, T; VON TRIER, L. The Dogma 95 Manifesto and Vow of Chastity. P.O.V., n. 10, dez/2000. Disponível em: http://pov.imv.au.dk/Issue_10/section_1/artc1A.html#i1. Acessado em: 03/abr/2018.

Descargas

Publicado

2020-07-10

Número

Sección

DOSSIÊ

Cómo citar

Visual hybridizations in two audiovisual productions. (2020). Novos Olhares, 9(1), 142-154. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.171999