Art and immersive, interactive and intelligent network environments – AIR

Authors

  • Andreia Machado Oliveira University of Witwatersrand
  • Matheus Moreno dos Santos Camargo Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205840

Keywords:

Intelligent environments, Immersiveness, Interactivity, Virtual reality, Network

Abstract

The AIR project, developed at LabInter/UFSM by gpc.interartec/CNPq, investigates processes of interactivity and immersiveness by producing sensitive and responsive environments seeking to build art and technology networks. The developed artistic proposals involve collaborative practices between local and global artists, shown in multiple media and formats. AIR 2021 consolidates itself as metaterritories in Virtual Reality on the Sansar platform. Such proposals are based on the following media art theorists: Edmond Couchot, Oliver Grau, Claudia Giannetti, and Gilbert Simondon, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andreia Machado Oliveira, University of Witwatersrand

    Pós-Doutora, artista pesquisadora e docente nas áreas de arte, ciência e tecnologia sobre sistemas interativos, inteligência artificial, imagem técnica e processos de colaboração. Pesquisadora do CNPq - PQ2. Research Associate da University of the Witwatersrand/África do Sul. Pós-doutorado na City University of Hong Kong e Doutorado pela UFRGS e Université de Montreal. Professora do Departamento de Artes Visuais e do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, e Coordenadora do LabInter/Universidade Federal de Santa Maria. 

  • Matheus Moreno dos Santos Camargo, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutorando e Mestre em Artes Visuais (PPGART/Universidade Federal de Santa Maria), Arquiteto Urbanista (UFN) e Artista Visual (UFSM). Co-curador das mostras AIR: Arte e Ambientes Imersivos e Interativos em Rede e EFEMERA Imagem - Exibição AudioVisual FulDome. Desenvolve pesquisas poéticas em RV e RA, experiências audiovisuais generativas voltadas ao MetaEcosSistema Arte/Tecnologia, através de transmediações cíbridas entre público, ambientes, imagens, arquiteturas e redes colaborativas.

References

Bighetti, V. S. (2008). Programação Generativa como Linguagem e Comunicação: processos de rotinas de código executável como ferramenta de transmissão da informação. [Relatório]. PUC/SP.

Couchot, E. (2003). A tecnologia na arte, da fotografia a realidade virtual. UFRGS.

Grau, O. (2007). Arte virtual: Da ilusão à imersão. UNESP.

Youngblood, G. (1970). Expanded Cinema. P. Dutton & Co.

Camargo, M. M. dos S. (2016). Transhabitat: topologias transorgânicas em arte e tecnologia [Dissertação de mestrado, PPGART/UFSM]. Repositório institucional da UFSM. https://bit.ly/3jksSWu.

Giannetti, C. (2002). Estética digital. Angelot.

Giannetti, C. (2006). Estética Digital: sintonia da arte, a ciência e tecnologia. C/Arte.

Oliveira, A. M. (2018) A experiência da imagem em instalações interativas. Revista Contemporânea, 1(1, e4), p. 01-06.

Oliveira, A. M.; Camargo, M. M. dos S.; Almeida, B. de S.; Santos, C. dos; Carvalho, D.; Duarte, F. U.; Hildebrand, H. R.; Zindela, L.; Szafir, M. & Singh, N. (2021) Contra Monumentos em ambientes imersivos e em redes neurais com classificação de emoções. [Apresentação de trabalho]. VIII Simpósio Internacional de Inovação em Mídias Interativas, València, Espanha. https://bit.ly/3JBeiEy

Oliveira, A. M. (2022). Intersections between Eija-LiisaAhtila and Gilbert Simondon: imagistic experience in the associated milieu. Journal of aesthetics & culture, 14, 1-17.

Simondon, G. (1989). Du mode d’existence des objects techniques. Aubier.

Published

2023-02-11

Issue

Section

DOSSIÊ

How to Cite

Art and immersive, interactive and intelligent network environments – AIR. (2023). Novos Olhares, 11(2), 34-40. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205840