Reviewing Images of People for Locomotion and Politicization

Authors

  • Samuel Paiva
  • Joyce Cury

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2014.90207

Keywords:

Brazilian Documentaries, Locomotion, Politicization, Historical Aspects.

Abstract

Taking as a premise the fact that the political manifestations occurred in June 2013 in Brazil were leveraged by Movimento Passe Livre (MPL), this article establishes comparisons between documentary films that both relate to the history of this political grouping – A revolta do buzu (Carlos Pronzato, 2003), Junho, o mês que abalou o Brasil (João Wainer, 2014) e 20 centavos (Tiago Tambelli, 2014) – and to other documentaries of the so-called Caravana Farkas, of 1960s, specially Viramundo (Geraldo Sarno, 1965), interested in questioning the history of locomotion, politicization and representation of the people in its associations and relations under the Brazilian documentary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Samuel Paiva
    Professor de Teoria e História do Audiovisual na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), vinculado ao Departamento de Artes e Comunicação, onde atua no Curso de Imagem e Som, no Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som e no Grupo de Pesquisa Cinemídia – Estudos sobre História e Teoria das Mídias Audiovisuais.
  • Joyce Cury
    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som da UFSCar com projeto de pesquisa relacionado à Caravana Farkas e, mais precisamente, aos documentários dirigidos por Paulo Gil Soares. É bolsista da CAPES e integrante do Grupo de Pesquisa Cinemídia – Estudos sobre História e Teoria das Mídias Audiovisuais.

Published

2014-12-18

Issue

Section

DOSSIÊ

How to Cite

Reviewing Images of People for Locomotion and Politicization. (2014). Novos Olhares, 3(2), 100-112. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2014.90207