Dance steps online: culture circulation in digital media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2023.204718

Keywords:

Audiovisual culture, Discourse, Mediation, Documentary film, Art

Abstract

This paper discusses how, by producing their own digital media content, dance companies seek an alternative communication path to the big media and cultural journalism presented in the press and on television. Through this medium they can tell their own stories, show their creative processes, showcase their performances, and communicate with a very specific audience. To show these processes, the analysis focuses on the documentary film Temporada em Construção, by São Paulo Companhia de Dança (São Paulo), one of the few dance companies maintained by public funding in the state of São Paulo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sofia Franco Guilherme, Universidade de São Paulo

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da ECA/USP, professora na Universidade Anhembi Morumbi (UAM) e integrante do Grupo de Pesquisa CNPq MidiAto – Linguagem e Práticas Midiáticas (ECA/USP).

  • Rosana de Lima Soares, Universidade de São Paulo

    Professora livre-docente no Programa de Pós-Graduação e no Departamento de Jornalismo e Editoração da ECA-USP. Coordenadora do Grupo de Pesquisa CNPq MidiAto – Linguagem e Práticas Midiáticas (ECA/USP). Autora de Sutileza e grosseria da exclusão nas mídias (Alameda/Fapesp, 2020).

References

Barthes, R. (1988). O efeito de realidade. In: O rumor da língua. São Paulo: Brasiliense.

Charaudeau, P. (2013). Discurso das mídias. São Paulo: Contexto.

Freire, M.; Soares, R. L. (2013). História e narrativas audiovisuais: de fato e de ficção. Comunicação, Mídia e Consumo, 10(28), 71-86. encurtador.com.br/bDENR

Guilherme, S. F. (2019). Construções críticas no jornalismo audiovisual especializado de Starte. Estudos de Jornalismo e Mídia. 16, pp. 89-99. encurtador.com.br/asEM5

Jaguaribe, B. (2007). O choque do real: estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Rocco.

Jenkins, H. (2009). Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph.

Martín-Barbero, J. (1997). Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ.

Nichols, B. (2005). A voz do documentário. In: Ramos, F. P. Teoria contemporânea do cinema. São Paulo: Senac.

Odin, R. (2012). Filme documentário, leitura documentarizante. Significação, 37, pp. 10-30. encurtador.com.br/ghDV8

Paganotti, I.; Soares, R. L. (2019). A meta para a crítica da/na mídia em abordagens metacríticas. MATRIZes, 13(2), pp. 131-153. encurtador.com.br/aU048

Rodowick, D. N. (1994). Audiovisual culture and interdisciplinary knowledge. Digital essay: encurtador.com.br/anBY7

Salles, C. A. (2010). Arquivos de criação: arte e curadoria. São Paulo: Horizonte/Fapesp.

Silva, G.; Soares, R. L. (2019). Possibilidades políticas da crítica em perspectiva teórica. Rumores, 13(26), 58-77. encurtador.com.br/pCPU5

Soares, R. L.; Silva, G. (2016). Lugares da crítica na cultura midiática. Comunicação Mídia e Consumo, 13(37), 9-28. encurtador.com.br/uCEX2

Soares, R. L. (2015). Realismos audiovisuais: visibilidades intertextuais em documentários televisivos. Doc On-Line, 18, pp. 216-240. encurtador.com.br/cABQ0

Published

2023-05-17

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Guilherme, S. F., & Soares, R. de L. (2023). Dance steps online: culture circulation in digital media. Novos Olhares, 12(1), 58-68. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2023.204718